Inlägg från: Trinity78 |Visa alla inlägg
  • Trinity78

D e så jobbit

Som kommunikatör måste jag säga att jag håller med Trådstartaren. Förkortningar coh slang som BRB, w00t, CU L8R etc är inte tillräckligt vedertagna än för att de ska kunna klassas som allmän kännedom. Att använda den typen av förkortningar och slang, skapar man ett språk som inte är lättillgängligt för alla utom vana användare. Man distansterar sig och skapar subgrupper vilket säkert inte är meningen i ett sånt här forum. Genom att använda korrekt stavning möjliggör man delaktighet för alla medlemmar.

Så, nu har besserwissern talat.

• Trinity78

iofs, osv, m.m, etc tycker jag är okej. De är vedertagna i svenska språket och finns med i ordlistor. O, e, d kan inte kallas vedertagna än, men kommer säkert att bli det i framtiden. Det var inte längesen "dom" var talspråk men nu är vedertaget även som skriftspråk. De andra förkortningarna jag skrev kanske är lite överkurs. Jag skrev en uppsats för några år sen om just den här typen av "internet-språk" så jag är nog lite färgad av det.

Som tumregel kan man säga att de ord eller förkortningar som finns med i Svenska Akademiens Ordlista är vedertagna och därmed också allmän kännedom.

Ett annat exempel på hur språk distansierar människor, är dialekter. Man kan göra en jämförelse mellan dialekter och "internet-språk". Om jag skulle säga "Trô'nte dä fö då schucker ru" skulle nog inte många fatta vad det betydde men i lilla Lidköping i Västergötland skulle det vara (ganska) beskripligt.

Allt handlar om i vilken kontext och till vilken publik du använder ditt språk i. Det är inte för inte som politiker verkar så tråkiga och ointressanta, de pratar ett språk som de flesta inte kan ta till sig.

Svar på tråden D e så jobbit