• Mamma Anna

D e så jobbit

o läsa trådar som ser ut så här. E d så svårt o stava som man ska? D e ju inte för att d ska va jobbit som d finns skriv o stavningsregler utan för att d ska va lätt o förstå varann.

• Svar på tråden D e så jobbit
  • dottermorochmormor

Håller med!
    Roligt inlägg...

• MrsHawkins

Så illa skriver jag aldrig men jag undrar ibland om nån suckar över att jag skriver "oxå" istället för "också"......

• S vali s

Visst kan man skämta om det men samtidigt så är det så tråkigt att upptäcka att det svenska skrivspråket håller på att förändras.

Jag har en fjorton årig dotter som skriver el iställer för eller och d istället för det osv. och det värsta av allt är att hon använder vad jag kallar "sms språket" även i sina skolarbeten som hon lämnar in och inte ens svenskläraren rättar de felen - man vill uppmuntra barnens skrivarlusta hellre än att påpeka "stavfel" som hennes lärare uttryckte det helt hela - helt sjukt
  • Kaktusen

Huvudet på spiken, Mamma Anna! Blir lika irriterad varje gång.

• Mamma Anna

Jag har inget emot att språket förändras så länge det finns regler som funkar för alla, men sms språket funkar inte för mig, jag tycker det är jobbigt att läsa och förstå.
    Även om läraren tycker att dotterns språk funkar så är väl lärarens jobb att lära ut ett korrekt språk som funkar i hela samhället.
    Jag har svårt att tro att det går att skriva rapporter eller avhandlingar på sms språk.

• Camsan

*Ler fånigt*

Tyvärr så slinter jag vid tangent bordet...men det är inte medvetet...

Jag irriterar mig på att man inte skriver ut jag...utan ja...*kliar mig i huvudet* Jag är jag för mig och ja betydet ja och inte nej.......

Tycker att det är mycket råkigt att det svenska språket blir sönder tuggat.....

För mig skall det stavas såhär:
    mig
    dig
    sig
    de ------Inte dom som är talspråk.
    deras------Inte doms!!??
    jag
    det
    eller---inte lr...el

Usch!!! Jag börjar nu tendera till att bli en ÄKTA kärring.

Men tyvärr när jag ser min dotters stavning(14år), så undrar man ju om det överhuvudtaget finns någon rättstavning i skolan.

• AMA68

Instämmer!!

Är totalt allergisk mot sådan inlägg - förutsätter att personen bakom tangenterna är max 14 år och svagt begåvad - redan innan jag förstått vad det står ju?!?!

Samma skiten som tydligen kommer från Lunar: MeD sMå ocH SToRa BoKStÄvEr BLanDaT.
    Hur ORKAR de??

Och en gång för alla:

Det heter DE inte DEM!!!!
    Ja, 99 gånger av 100 iaf.

• S vali s

Ja, när ska barnen lära sig rättstavning om de inte gör det i skolan
    Som sagt, jag tvivlar starkt på att vi kommer till det läget att "sms språket" blir vedertaget att använda i rapporter, journaler osv.

Fram för mer rättstavning i skolan!!

• Mamma Anna

Håller med AMA68, om jag läser ett inlägg av någon som beklagar sig över något så drar jag genast slutsatserna att den personen är ung, omogen och får skylla sig själv. Orättvist kanske, men det är sådana tankar jag får när jag läser ett så dåligt språk.

Svar på tråden D e så jobbit