• 76Åsa

Pco - blev gravid!

Vill bara skriva och berätta för er andra med PCO.
    Jag har enligt min gynläkare KRAFTIG pco. Mycket kraftig.
    Så jag skulle inte kunna bli gravid utan hormontabletter. Jag fick då pergotime och blev gravid med tvillingar!

Min pco kvarstår ju dock. Så nu tänkte jag ta tag i den. Jag åt lågkolhydratkost (ammade inte tvillingarna) under ca 6 månader. Ganska hårt alltså. Inget som helst bröd, ingen pasta, ris eller potatis alls! Inte ens fullkorn.

Plötsligt började jag må illa......
    Jo! Gravid!
    VA? Vi har slarvat 2 (!) gånger. Och då lyckades det ta sig.
    Herregud, killarna är ju bara 8 månader.

Förmodligen funkade det (som jag läst innan) med lågkolhydratkost mot PCO. För sist kämpade vi i 1,5 år och ändå tog det sig inte utan hormontabletter.
    Så jag vill bara ge hopp till er med PCO. Det KAN funka att lägga om kosten.

• Svar på tråden Pco - blev gravid!
  • 76Åsa

LiselottePCOS: Tackar. Är snart uppe i 5 barn, så nu får det väl vara bra!

Wtin: Men!! Vad bra! Jag tror hårt på lågkolhydratkost. Men kinesologi har ju säkert bidragit stort.
    Spännande! Grattis.

Tillfreds: Ja precis vad jag ville! Ge hopp! Lycka till.

• 76Åsa

Cintya och Fredrik: Fint namn du har! Det var tråkigt att det slutade i ma för er, men fantastiskt att det fungerar med lågkolhydratkost! Lycka till.

Wtin: Jag har börjat äta kolisar igen så fort jag fick veta att jag var gravid. Men jag äter inga mängder. Alltså 2 potatisar räcker för en middag, inte 3-4 som jag åt förr. Jag äter däremot inte vitt bröd men grovt bröd. Jag undviker socker fortfarande. En ganska sund kosthållning tycker jag. Jag tror att det är viktigt för fostret att jag äter kolisar.

Miracle Cats: Grattis till magen. Ja, testa lågkolhydratkost nästa gång.

Det är intressant detta tycker jag och tyvärr allt för få som känner till att det kan hjälpa att äta så här. Som sagt det KAN hjälpa, det hjälper säkert inte alla.
    Fräckt!!

• 76Åsa

tummeliten09: grattis. Ja det där med kosten påverkiar mer än man kan tro!

wtin: ja så är det här oxå. bara graviditetshormoner....

• 76Åsa

Jag hade ingen äl.
    När man äter gi-noll så påverkar man på något vis detta. Jag åt alltså inte bara GI, utan GI-noll. Det finns en bok med samma namn. Mycket fett och inga kolhydrater. På 4 veckor gick jag ner 5 kg, och då åt jag ändå en skål grädde varje kväll. Det finns en tråd här på fl som heter lchf-tråden. LCHF står för Low Carb High Fat. Det var efter detta som min äl fick fart.
    Lycka till.

• 76Åsa

Att man inte äter några kolhydrater alls. Inga grönsaker, ingen frukt, ingen pasta, ingen potatis, inget bröd. Och läser på innehållsförteckningen på allt, det enda som var ok att äta var det som hade max 5 g kolisar/100g.

• 76Åsa

kiwi81: Oj! Vad roligt att höra att en till har sett förändringar! Jag förstår att du inte vill ner i vikt men som du skriver så är det ju insulinnivåerna vi vill hålla nere.
    Det är så roligt att höra alla berättelser från tjejer som ser resultat. Kroppen reagerar iaf när vi tar bort sockret! hurra!

• 76Åsa

kiwi81: vill bara tillägga... att vad jag förstått så är det inte nödvändigtsvis så att man går ner i vikt av GI. Dom som behöver gå ner, gör det. Dom som behöver gå upp, gör det. Och resten står still.
    Märker du en viktnedgång så får du väl ta något större portioner kanske?? Kämpa på!

• 76Åsa

Tillfreds: Ja det stämmer! Låter helt konstigt va? Det tyckte jag med! Ha ha.
    Det finns en tråd här där du kan prata tex med Nilsson som gått ner massor i vikt och ändå äter grädde med hallon varje kväll! Hon är makalös!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m34482670.html
    Nu har jag inte varit inne på den tråden på länge så jag vet inte hur det gått för henne. Läs och fråga dom där vettja!

• 76Åsa

Wtin: Jag började äta kolisar direkt när jag misstänkte att jag var gravid. Inga mängder... typ 2 potatisar / middag, eller 1-1,5 dl pasta.

bluppen2: Du gör efter konstens alla regler verkar det som. Jag tycker att du ska fortsätta med gi-noll, för även om inte vikten vill ge med sig så kanske ägglossningen gör det!
    När jag åt pergo innan tvillngarna blev till så köpte jag äl-stickor och testade dagarna då läkaren sa att det var störst möjlighet för äl. Jag hade ingen äl. Nähä, men oj, så blev jag gravid ändå... då hade jag så förskjuten äl, så att det låg helt utanför ramen för när man vanligtvis har äl.

Svar på tråden Pco - blev gravid!