• 76Åsa

Pco - blev gravid!

Vill bara skriva och berätta för er andra med PCO.
    Jag har enligt min gynläkare KRAFTIG pco. Mycket kraftig.
    Så jag skulle inte kunna bli gravid utan hormontabletter. Jag fick då pergotime och blev gravid med tvillingar!

Min pco kvarstår ju dock. Så nu tänkte jag ta tag i den. Jag åt lågkolhydratkost (ammade inte tvillingarna) under ca 6 månader. Ganska hårt alltså. Inget som helst bröd, ingen pasta, ris eller potatis alls! Inte ens fullkorn.

Plötsligt började jag må illa......
    Jo! Gravid!
    VA? Vi har slarvat 2 (!) gånger. Och då lyckades det ta sig.
    Herregud, killarna är ju bara 8 månader.

Förmodligen funkade det (som jag läst innan) med lågkolhydratkost mot PCO. För sist kämpade vi i 1,5 år och ändå tog det sig inte utan hormontabletter.
    Så jag vill bara ge hopp till er med PCO. Det KAN funka att lägga om kosten.

• Svar på tråden Pco - blev gravid!
  • JWN

Och även jag har verkat blivit gravid utan hormonernas hjälp. Jag blev gravid just den månaden jag inte åt några hormoner (visserligen kan effekterna hänga kvar men det har inte funkar förut de fria månaderna). Det som vi tror och är ganska övertygade om som hjälp oss är att jag har ätit lågkolhyratkost, gått ner 10 kilo samt i samma cykel som jag bliv gravid var hos en kinesiolog som tryckte bort en Ägglossningsblockering och efter det fick jag en enorm ÄL-värk, så allt detta tillsammans verkar givit resultat...

• Tillfreds

Va kul!!! Jag har själv PCO och hoppas på det bästa när vi sen ska göra insem i höst!

Ni gav mig lite hopp om framtiden!!

• 76Åsa

LiselottePCOS: Tackar. Är snart uppe i 5 barn, så nu får det väl vara bra!

Wtin: Men!! Vad bra! Jag tror hårt på lågkolhydratkost. Men kinesologi har ju säkert bidragit stort.
    Spännande! Grattis.

Tillfreds: Ja precis vad jag ville! Ge hopp! Lycka till.

• Cintya och Fredrik

Jag har pco...Jag blev också gravid ... jag började träna äta lite bättre osv men inget hände.. inte förrän jag skar ner ordentligt på kolhydraterna... utan hjälp (medicin) blev jag gravid ...
    tyvärr slutade det i ma men vi försöker igen och nu skär jag ner på allt sånt där igen så får vi se om vi lyckas på egen hand...

• JWN

Det är spännande detta med lågkolhydratkost..om det kan ha sådan påverkan... Det verkar så här...

Det kommer ju lätt vara värt att testa igen för ett syskon om det går hela vägen denna gången.

76åsa: Hur har du gjort under din graviditet? Har du börjat äta kolhyrater igen?

• Miracle Cats

Grattis Åsa : Jag blev gravid nu under sommaren med hjälp av Pergo, men jag har vetat med mig att jag äter för mycket kolhydrater och bygger på mig mer, så lite eftersom har ändrat kosten och fått in mer grönt och proteiner istället.
    Jag ska lägga dig på minnet när vi börjar prata om syskon .

Kram!

• 76Åsa

Cintya och Fredrik: Fint namn du har! Det var tråkigt att det slutade i ma för er, men fantastiskt att det fungerar med lågkolhydratkost! Lycka till.

Wtin: Jag har börjat äta kolisar igen så fort jag fick veta att jag var gravid. Men jag äter inga mängder. Alltså 2 potatisar räcker för en middag, inte 3-4 som jag åt förr. Jag äter däremot inte vitt bröd men grovt bröd. Jag undviker socker fortfarande. En ganska sund kosthållning tycker jag. Jag tror att det är viktigt för fostret att jag äter kolisar.

Miracle Cats: Grattis till magen. Ja, testa lågkolhydratkost nästa gång.

Det är intressant detta tycker jag och tyvärr allt för få som känner till att det kan hjälpa att äta så här. Som sagt det KAN hjälpa, det hjälper säkert inte alla.
    Fräckt!!

• Tummeliten09

grattis!

Har också blivit gravid med hjälp av lågkolhydratskost(GI), dock så användes pergotime också..
    men jag är stensäker på att det var GI metoden som hjälpte till.. eftersom jag ätit många pergokurer innan GI och inte blivit gravid..

Jag har dessutom blivit gravid 2 gånger när jag ätit GI, ena gången slutade det med mf. och nu är jag gravid igen..

• JWN

tack för ditt svar!

Jag har bestämt mig för att äta lite kolhydrater igen. OCh det verkar funka. Innan när jag åt för mycket så märkte jag av det efter nån timme eller så. Men nu känns blodsockret i balans trots kolisar. Kanske för att kroppen är "ibalans" så att säga....PCO:on stör inte längre eftersom det är graviditetshormonerna som har övertaget ;)

76Åsa skrev 2008-09-18 09:37:46 följande:
    Cintya och Fredrik: Fint namn du har! Det var tråkigt att det slutade i ma för er, men fantastiskt att det fungerar med lågkolhydratkost! Lycka till.Wtin: Jag har börjat äta kolisar igen så fort jag fick veta att jag var gravid. Men jag äter inga mängder. Alltså 2 potatisar räcker för en middag, inte 3-4 som jag åt förr. Jag äter däremot inte vitt bröd men grovt bröd. Jag undviker socker fortfarande. En ganska sund kosthållning tycker jag. Jag tror att det är viktigt för fostret att jag äter kolisar.Miracle Cats: Grattis till magen. Ja, testa lågkolhydratkost nästa gång.Det är intressant detta tycker jag och tyvärr allt för få som känner till att det kan hjälpa att äta så här. Som sagt det KAN hjälpa, det hjälper säkert inte alla.Fräckt!!
Svar på tråden Pco - blev gravid!