• Anonym

jag blir så arg för att vi har skyddat identitet

min dotter är 6 år.Vi har bott i samma kommun i flera år,hon har alltid varit med på fotograferingen på dagis och skolkatalogen.

Men detta år får hon inte pga att vi har skyddat id.
    Min dotter är så ledsen och jag med.Hur ska jag lösa detta?Kan man inte göra undantag?
    Hon får inte stå med på klasslistan heller och hon känner sig utmobbad.

I alla år har detta aldrig varit problem för att jag godkänt detta,men nu har jag ingen talan mer.

• Svar på tråden jag blir så arg för att vi har skyddat identitet
  • Anonym

Jag har ingen aning om hur det funkar (där jag jobar har föräldrar möjlighet att godkänna att barn med skyddad id får vara med i katalogen), men det kanske är nya säkerhetsdirektiv från kommunens sida?

Har du kontaktat rektor och frågat? De som bestämmer kanske har svårt att förstå varför barn med skyddad identitet skall vara med i katalogerna. Vem som helst kan ju hitta dem där.

• AnneSophie

Men ni har väl skyddad identitet av en väldigt bra anledning? Eller?
    Det bedöms väl vara en säkerhetsrisk för er om dotterns namn/foto publiceras?!

«The road to hell is paved with good intentions.»
  • Anonym

Känns verkligen att man ÄR anorlunda om man inte finns md alls....
    Trots man vet varför

• Anonym (arg)

Blir rasande när jag läser detta, jag jobbar på ett skolfotoföretag och ALLA ska få vara med på fotograferingen. för det går att ordna. sedan kan det vara så att skolan tycker att det blir för mycket jobb, men bara fotografen vet vilket barn det gäller så SKA det inte vara problem.

Om du vet vilket företag som ska fota så kontakta dom, så lovar jag att dom löser det.

Lycka till

• Anonym

men att ha skyddat id har jag valt,och jag vet vilka risker jag tar,i detta lilla finns knappt någon risk.
    rektorn säger att han/hon kan betala skadestånd om de sätter ut hennes bild för det är olagligt.

men de har gjort så varje år tidigare med min tillåtelse,hur kan det då bli olagligt?
    rektorn sa att jag får prata med skatteverket om detta,att de får häva mitt skyddat id..men det låter ju helt knäppt,vad kan skatteverket göra?

• Anonym (nettan)

jag har också skyddad ID, sedan 10 år tillbaka.

din dotter ska INTE vara med på några bilder. hon SKA skyddas och då får hon inte vara med!
    det gällde mig också på min skoltid. å jag fick även byta namn i skolan och i alla klasslistor.

det är så att ha skyddad ID. lär dig leva med det.

ledsen, men så är det.

• Anonym (arg)

Som jag skrev, det räcker med att du pratar med fotoföretaget.

Anonym skrev 2008-09-15 12:07:55 följande:
    men att ha skyddat id har jag valt,och jag vet vilka risker jag tar,i detta lilla finns knappt någon risk.rektorn säger att han/hon kan betala skadestånd om de sätter ut hennes bild för det är olagligt.men de har gjort så varje år tidigare med min tillåtelse,hur kan det då bli olagligt?rektorn sa att jag får prata med skatteverket om detta,att de får häva mitt skyddat id..men det låter ju helt knäppt,vad kan skatteverket göra?
  • Anonym

Men TS,
    Rektorn försöker ju bara skydda ditt barn och skolan enligt de regler som finns, det är ju inget han gör för att vara elak. Tänk om den du försöker skydda henne från går och hämta skolkataloger och upptäcker henne där?

När man har skyddad ID så måste samhället göra många olika undantag för att skydda er. Jag tycker det är konstigt att du själv inte vill göra några uppoffringar för att behålla skyddet. Jag förstår att din dottern är ledsen för att hon inte får vara med på bilden, men om hon är 6 år så borde du kunna förklara varför för henne.

• Anonym

jag pratade med företaget som fotograferar.
    han hade ingen del i detta,utan det är skolan/rektor som bestämmer.

som jag sa tidigare,det finns inga risker att hon blir igenkänd på dessa fotografier,isåfall hade jag inte blivit så ledsen.
    för våran del säkerhetsmässigt,räcker det gott och väl med att vi inte står med på eniro,och skatteverket och andra sånna allmäna uppgifter.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-15 12:07:55 följande:
    men de har gjort så varje år tidigare med min tillåtelse
    Men om hon är sex år går hon kanske i förskoleklass nu (dvs tillhör skolan), och då gäller kanske andra regler än på förskolan?
Svar på tråden jag blir så arg för att vi har skyddat identitet