• Anonym

jag blir så arg för att vi har skyddat identitet

min dotter är 6 år.Vi har bott i samma kommun i flera år,hon har alltid varit med på fotograferingen på dagis och skolkatalogen.

Men detta år får hon inte pga att vi har skyddat id.
    Min dotter är så ledsen och jag med.Hur ska jag lösa detta?Kan man inte göra undantag?
    Hon får inte stå med på klasslistan heller och hon känner sig utmobbad.

I alla år har detta aldrig varit problem för att jag godkänt detta,men nu har jag ingen talan mer.

• Svar på tråden jag blir så arg för att vi har skyddat identitet
  • Anonym (nettan)
    Anonym skrev 2008-09-15 12:19:45 följande:
    jag pratade med företaget som fotograferar.han hade ingen del i detta,utan det är skolan/rektor som bestämmer.som jag sa tidigare,det finns inga risker att hon blir igenkänd på dessa fotografier,isåfall hade jag inte blivit så ledsen.för våran del säkerhetsmässigt,räcker det gott och väl med att vi inte står med på eniro,och skatteverket och andra sånna allmäna uppgifter.
    det fanns ingen risk att jag skulle hittas heller eftersom vi flyttade så pass långt. men det är rektorn som bestämmer. å dessutom ville jag inte vara med för att kunna röja mig.
    du borde tänka på din dotter och hennes säkerhet.

nu när hon inte får vara med i katalogen, be dom ta enskilda kort på henne så får ni dom i alla fall.

å om det nu räcker med att ni inte står med på eniro, varför har ni då skyddad ID?
    den är till för dom som är rejält utsatta och som mig-riskerar livet om jag blir hittad.
  • Anonym

Det finns olika grader av skyddad ID, vet inte vilken ni har. Det är väl klart att hon inte ska vara med i skolkatalogen, rektorn gör helt rätt genom att inte begå tjänstefel. Jag jobbar själv inom sjukvården och råkar ibland på folk som har skyddad ID. Vi FÅR inte skicka brev till dessa patienter även om vi får tillåtelse av patienten själv, dessa brev måste gå via Skatteverket. Ibland har till och med patienten bett vårdgivaren att skicka brev direkt hem eftersom det tar så lång tid innan han/hon får brevet men det får vi alltså inte. Skulle det hända något så får vi det hett om öronen, likaså gäller det rektorn i detta fall. Respektera hennes/hans val att inte begå tjänstefel!!

• Anonym

jag har även pratat med skatteverket och de ser inga som hellst problem med detta,OM jag tex intygar att det är okej.

• Anonym

En kompis till mig fick fylla i ett godkännande att hennes barn skulle få vara med. Det enda är att de inte får gå ut mmed namn och adress i katalogen.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-15 14:30:03 följande:
    En kompis till mig fick fylla i ett godkännande att hennes barn skulle få vara med. Det enda är att de inte får gå ut mmed namn och adress i katalogen.
    Det är ju då det börjar se misstänkt ut, om de går ut med namn och adress på alla utom på de som har skyddad ID.
  • Anonym

Jadu. Kanske det. Jag vet inte faktiskt... Det måste jag ta med henne. Har jag aldrig tänkt på.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-15 14:28:20 följande:
    jag har även pratat med skatteverket och de ser inga som hellst problem med detta,OM jag tex intygar att det är okej.
    Men i och med at du intygar att de ok har du inte länger skydda id efter de.
  • Anonym (Nina)

Skyddad ID trodde jag man hade för att man inte ville bli igenkänd. Oavsett vart man bor någonstans, hur långt man än flyttar finns det alltid risk för igenkännande vid tex skolfotografering, har själv haft en bekant som råkade ut för det. Vet inte, kanske tycker fel, men om du tycker att hon kan bli fotograferad är den skyddade ID't så viktigt då. Samhället går igenom en massa obekvämheter iom detta så varför ska man göra avsteg från de regler som finns iom det? Jag får en känsla av slarvighet. Jag kan ha fel, det är min åsikt men har man skyddat identitet har man valt att ansöka om det, det är krångligt, det är så det ska vara. Du får ju helt enkelt lära dig att leva med det eller så får du häva din skyddande identitet, man kan inte både ha kakan och äta upp den.

• Anonym (jurist)

Det finns (som någon skrev innan) olika typer av skyddade personuppgifter. Sekretessmarkering är den svagaste, och den innebär att det är skydd för ens folkbokföringsuppgifter, dvs var man bor, vilka som är ens föräldrar, barn, make osv. Man kan få det av olika orsaker, t ex att man är hotad eller att en nära anhörig är hotad och man inte vill hitta kopplingar till den personen. Det är upp till var och en att bedöma vilket behov av skydd man har om man har sekretessmarkering. Om det inte finns någon risk med att någon ser barnet i skolkatalogen, så är det ju ingen fara. Om det däremot finns hot mot familjen så är det inte lämpligt. Vissa som har skyddade personuppgifter har adress hos Skatteverket, men inte andra. Jag hanterar många personer med skyddade personuppgifter i mitt jobb, och det varierar kraftigt hur försiktiga de personerna är. Jag jobbar inom en myndighet och vi kan utan problem skicka brev direkt till personer med skyddade personuppgifter, om de själva uppger att det är ok. Det är inte tjänstefel om det inte följer av någon intern instruktion att man ska göra på ett visst sätt. Däremot är det sekretessbrott att lämna ut uppgifterna till någon annan.

• Fembarnsmorsan

Varfö rha skyddad ID om du tänker sabba det genom at tlåta dottern vara med på skolkort?Om de som söker dig vet att du har barn så är väl det en av d esaker de kollar först?

• Anonym

Vem tittar i skolkatalogen egentligen?

Jag bor långt långt ifrån min hemort.
    Och nu har jag fått hjälp av kvonnojouren och sekretess företaget,minns ej vad det heter riktigt.Rektorn kan inte bestämma sånt här,utan det finns papper jag kan fylla i där jag godkänner allt,därav ligger allt på mitt ansvar.

Jag är förälder,både jag och mitt barn är mitt ansvar och det är mina beslut som gäller.Ingen ska komma och bestämma över huvudet på mig.
    Sen har jag oxå nyligen bytt efternamn på både mig och mitt barn i samband med giftermålet,det efternamnet har alla nästan för det tillhör bland de vanligaste.
    Oxå ett skäl att jag kan slappna av.

Mitt barn skulle heller inte kännas igen alls idag tack och lov.

• en glad

Det har riktats så otroligt mycket kritik mot att barn med kvarskrivning etc förekommer i skolkataloger och på skolfotografier så jag förstår att rektorn dragit öronen åt sig!

• Lika C

vet inte allt om er sists men skulle jag intevilja bli hittat hade jag inte haft med mina barn i skolkataloger....

• Anonym

Det är inte någon lagregel som lägger hinder i vägen utan (antar jag) den aktuella skolans eller distriktets regelverk, för att skydda både elev/föräldrar och sig själva från obehag.
    Som en jämförelse finns inget lagligt hinder mot att ex sjukvård skickar hem saker till hemadressen men det har varit strul som gjort att man ex avstår från att kunna föra in adressen i datorsystemet. (Minns en incident innan denna ändring här på orten där kanslisten skrev ut en patientbricka med mammans (hemliga) adress åt barnet när det sökte akutmottagningen med den pappa mamman gömde sig för. Mamman måste flytta och sjukvården fick btw stå för kostnaden. Därför infördes regler som sade att personalen inte fick skriva upp hemadresser oavsett om det var ok med personen eller ej.

I TS fall, informera (snarast förstås) rektorn om att du gärna vill att dottern ska få vara med vid fotografering och fråga vad nejet bygger på. Då vet du vad det är du ska argumentera emot om du inte håller med.

Svar på tråden jag blir så arg för att vi har skyddat identitet