• Anonym (hyresvärd)

Hyresvärdar blir överkörda

Ja vi som hyresvärdar har tyvärr dåligt med ställen som kan ta oss i försvar. Jag sitter fast med en hyresgäst som bara bråkar. Idag var det för kallt (21,8 grader vid fönster).
    Värmen in är på sen i lördags.
    Jag kan tyvärr inte göra så mycket. Finns det någon där ute som vet vart jag som hyresvärd kan vända mig??

Dessa är alltså otroliga... Jag har samtalet inspelat så bevis finnes, bildbevis på elementen som det står saker framför, vädring sker hela dagarna (är det för varmt eller?)
    Hon har kontrakt o brytit flera punkter redan
    Spolat massor med vatten efter 23
    vädrat mer än nödvändigt
    Förstört halva lägenheten
    tappat bort nycklar och inte betalt än. (hon har till den 31 okt när dom flyttar ut på sig)

Vi har säker gjort massor av fel då det är vår första gång, men varför inte komma lugnt och prata i stället för att bråka. Jag vill inte bråka men nu orkar jag inte. Vaknade upp till en rejäl utskällning när jag öppnade dörren. Ang. att det var för kallt. INTE ett ljud om detta tidigare. Kunde dom inte bara kommit ner och sagt att dom fryser så hade vi höjt värmen. Men vi har standard temt. 21,1 nere hos oss. Nu är det 24,6. Han krävde av mig att jag skall VETA vad som är fel och åtgärda det innan dom skall behöva säga till.

Hjälp mig lösa detta

Jag löser det hur som helst, helst utan bråk om det går

• Svar på tråden Hyresvärdar blir överkörda
  • Anonym (hyresvärd)

inget förslag

• Anonym (hyresvärd)

puff

• Anonym

shit?! 25 grader är ju bastu nästan iaf räknat i svenska mått. du får kolla i lagen eller kontakta andra hyresvärdar kanske? Hyr du ut privat eller i bolag?

• Anonym (hyresvärd)

Jag hyr ut privat fast vi har ju kontrakt o betalar skatt o så. Vi fick med henne på köpet. Läste i köpekontraktet på huset nu. Hon står inte med att hon skulle finnas i huset ens. Ringde hyresnämnden men dom kan bara hjälpa om hyresgästen klagar, inte om hyresvärden klagar.

• sasssyy

finns det inte någon organistation för hyresvärdar också har jag för mig??

jag har ju arbetat väldigt aktivt med hyresgästföreningen och jag har för mig att vi samarbetade med hyresvärdarnas motsvarighet vid ett par tillfällen.

I vilket fall som helst så är temperaturen inom lagliga gränser om den ligger på över 20, nattetid kan det vara så "kallt" som 17 i en bostad.

Om hon har brustit på flera punkter i kontraktet har ni haft möjligheten att vräka henne men jag förstår om ni vill undvika "bråk" det är ju så trist om man inte bara kan komma överrens och lösa saker som vuxna människor.

Vad jag har förstått så ska hon flytta??? Och hon hade någon skuld angående nycklar?? Tala om för henne att det ska betalas i samband med sista hyran, alternativt vid utflyttningsdagen annars får ni koppla in kronofogden -tyvärr- Sen ska lägenheten besiktigas också, och är den för sliten så har ni rätt att kräva henne på de pengarna också vilket jag tycker att ni ska göra. Jag gjorde flera stora hål i parketten (av misstag ) i min förra lägenhet och jag tvekade inte en sekund på att betala, nu var min inkomst lika med noll när jag flyttade men jag gjorde en deal med värden att dela upp det. Självklart ska man göra rätt efter sig efter bästa förmåga.

Du får nog skaffa dig lite skinn på näsan som hyresvärd och bli lite mer bestämd och säga i från. Det verkar som den här hyresgästen kör över dig totalt.
    Ska ni fortsätta hyra ut sen?? Då föreslår jag att ni gör ett grundligt urval och ser till att inte bli för vänskaplig med den ni hyr ut till (bara ett tips, svårt att säga ifrån till någon man är vän med) och hyr till kanske en student eller något för det brukar bli tidsbegränsade automatiskt, annars kan ni ju sätta hyrestiden på tex 18 månader och ha omprövning sen.

• Anonym (hyresvärd)

Vi kommer inte fortsätta hyra ut. Vi är bitna på näsan kan man väl säga. Meningen är att vi skall sälja huset o flytta.

Finns ingen besiktning från det att hon flyttade in i lägenheten. Bara massa kvitton på att reprationer är gjorda.

Hon skulle sagts upp redan när vi köpte huset men hon hittade ingen lägenhet då och vi ville inte sätta henne på gatan. Ju mer vi började trycka på om att hon måste flytta desto mer började hon nu bråka.
    Hon Hittade ingen lägenhet på hela tiden men när hon ställde till ett liv om ommålningen i hennes lägenhet sade hon själv upp sig en vecka senare skall flytta.

Standarden är i denna lägenhet medioker, hyran är 4681 kr inklusive värme,vatten,avlopp och hushållsel.

Hon kör elelement där uppe och har sagt att hon sätter på ugnen och öppnar luckan. Detta är INTE hushållsel. Men vad kan man göra. Nu har vi sänkt graderna till våra normala 21 grader och han hotar igen med att inte betala hyran eller nått annat.
    Han sade även att att skall fixa in en massa värmeelement som går på el.

Hur göra nu??

Tack för länken

• Anonym (hyresvärd)

Kan man få hit någon med mätutrustning som kollar tempreturen. För nu har vi 24,2 grader. Jag har nu sänkt panna så temp. skall gå ner till 21 grader. Han kommer då sätta på el elementen där uppe samt ugnen för att få värme. Kan vi göra något åt det

• sasssyy

ni kan ju höja hennes elräkning, det måste ni kunna göra.. kontakta konsumentombudsmannen i kommunen, de kan säkert ge er guidelinjer iaf

• Anonym (hyresvärd)

Hjälp det här är svårare än jag trodde.
    I hennes hyra ingår elen. Hyreshöjningen i år blev 81 kr.
    Enligt det stora bostadsbolaget här. Så vi gjorde samma på samma antal kvadratmeter o standard.

Jag skall aldrig mer hyra ut

Men kan vi höja hyran igen?? Pga att hon slösar el

• sasssyy

tror att det finns nån särskilt klausul som berättigar till hyreshöjning om elen skjuter i väg.. men varför inte kontakta det stora bostadsbolaget och fråga om de kan hjälpa er lite, hur gör de om det är fasta kostnader som springer iväg??

Återigen.. konsumentombudsmannen och hyresgästföreningen kan säkert hjälpa er... om du frågar snällt och frågar vad du har rätt att kräva från hyresgästen

• Anonym (hyresvärd)

vi vände oss först till hyresgästföreningen, sen till något som heter hyresnämnden. ingen av dom kunde hjälpa oss. då vände vi oss till detta hyresbolag som är störst här. dom hänvisade oss till hyresnämnden. Men dom kan inget göra om inte hyresgästen klagar till dom.

Vi provar nu fastighetsägarna och konsumentombudsmannen. får se vad dom säger. mannen ringer dom nu

• Åsa

Om hyresgästen är på väg att flytta kanske inte problemet är så stort?
    Men jag undrar vilken typ av hus det är. Om det är ett tvåbostadshus så har ni ju (oavsett vad man tycker om det) i motsats till med flerbostadshus rätt att säga upp hyresgästen om ni behöver ytan själva. Däremot inte för att sälja, om inte den nya ägaren säger upp henne (honom?) för att h*n vill ha ytan själv.
    21 grader ligger inom ramarna för det tillåtna, men det verkar ju inte heller vara temperaturen det handlar om utan hyresgästens frustration inför att behöva flytta. Frågan är om det är så stor vits att fortsätta prata värme, el etc, särskilt om ni inte ska vara värdar så länge till. Vad gäller elen är väl annars om det gällde längre sikt det rimliga att sätta in egen elmätare till hyresgästen och ändra villkoren (sänkt hyra med standardkonsumtion för el + att hyresgästen betalar sin egen el).

I nuläget? Tja, en lugn info att just värmen är inom reglerna och att du behöver känna till upplevda brister om du ska kunna göra något åt det är väl en början. Sedan verkar ju personen iofs behöva kontakt med kanske både det praktiska med lägenhetsanskaffning etc och kanske en samtalskontakt (om jag inte övertolkar din beskrivning) men för det är nog du fel person.

• Åsa

Hur lång tid har hyresgästen hittills fått på sig att hitta något nytt? Och på vilka grunder skulle han/hon säljas upp?

• Anonym (hyresvärd)

Vi sade INTE upp henne, hon sade upp sig själv. Hon har tre månader på sig. sista dagen hon har lägenheten är den 31 oktober.

Just nu är det värmen HAN bråkar om. 21 grader är för kallt.

Går inte prata med någon av dom för han skriker bara (har det inspelat) och hon säger inget.

Det vi skulle ha sagt upp henne för var ju att vi skulle ha ytan själv, men som jag skrev ville vi inte sätta henne på gatan så vi gav henne tid att bo kvar.

Problemet ÅSA som du skrev inte är så stort är faktiskt värre än så här.

Vi vill inte bråka. Men igår morse knackade det på dörren halv nio. Jag öppnade och han knappt med ett hej innan han skrek (bokstavligt) åt mig att höja värmen annars fick vi ingen hyra. Sen kallade han mig fula namn.
    Han (jag sade det åt han, detta är också inspelat) kunde knackat på, sagt lugnt och stilla att dom är lite frusna av sig, kan ni höja värmen lite bara. Hade han lagt upp det så hade det inte varit några problem.

Hyresgästen hade sen förra oktober på sig att hitta något nytt. Är det för kort tid??

Elmätare kan vi inte sätta in då huset skall bli ett enfamiljshus. Det är en villa delad på över undervåning. Kostar oss 15000 att sätta in delad mätare.
    Vilket är onödigt.
    Du hade nog reagerat själv om månadskostnaden stigit från 800 till 2400 i elen. Det är en stor ökning i månaden. Denna ökning hade vi även i våras då hon senare erkände att hon använt el element samt haft ugnen på för värme hela tiden. Graderna i våras var 22 nere hos oss. Skiljer ca 0,5-0,8 grader uppe o nere.

Svar på tråden Hyresvärdar blir överkörda