Tirilk skrev 2008-09-17 09:49:33 följande:
Det sexuella är nog på ett annat plan, där det skulle vara bra för många att ha flera partners. Jag tror alla någon gång känner en stark attraktion gentemot någon annan än sin partner. Och detta tror jag är en blandning mellan vårt behov att fortplanta oss med de som är bäst lämpade samt att vi kan tidsvis vara svältfödda på uppmärksamhet och bekräftelse från vår "ordinarie" partner.
Men det är inte givet att det alltid är omedelbar behovstillfredsställelse som är det bästa för oss i längden. Det är inte givet att jag VERKLIGEN mår bäst av att ge efter för en stark attraktion för någon annan än min partner. Dvs attraktionen är inget bevis på att poly är mer "rätt" än att hålla sig till en partner.
Någonstans väljer man väl hur man vill leva. Jag tycker att det ger väldigt mycket, inte minst starka, passionerade känslor, att tro på och vårda sin monogama relation. Det handlar inte om att vara ständigt frustrerad.
På något vis tror jag ändå att vi är skapta för någon form av monogami. Däremot tror jag inte att det är ristat i sten och skulle heller aldrig gå så långt att säga att de som lever "promiskuöst" utan fast partner, eller i det som kallas "öppna förhållanden", har FEL eller gör fel.
Men otrohet, där man går bakom ryggen på sin partner, tycker jag alltid är djupt omoraliskt i bemärkelsen hänsynslöst och egoistiskt. Lögner, svek och bedrägerier är helt enkelt aldrig, menar a-l-d-r-i-g, Ok. Man skadar både sig själv och sin partner, sina barn också om det finns sådana. Snacket om att "det man inte vet har man inte ont av" är ren bs och bygger på självbedrägeri, att man ger sig själv rättigheter men förnekar sina skyldigheter.