Anonym (jag) skrev 2008-09-16 11:39:02 följande:
Det finns kriser i relationer och de uppkommer inte enbart vid 7 år, utan det är 3, 7, 12 år som är de värsta samt när man fått barn innan barnet fyllt 3 år!
Jag tror absolut inte på det ni säger, men däremot så tror jag att folk kämpar inte längre för en relation. Så fort det knakar så ska man ut på jakt efter en ny partner, men inte lämnar man frun heller... nej då är man hellre otrogen än släpper det trygga liv man har hemma, medans lusten ska tillfredställas på annat håll!
Om vi inte vore gjorda för tvåsamhet så skulle väl många fler ha öppna förhållanden än vad som är idag!
Därmed inte sagt att man kan skilja sig och skaffa en ny partner, men inte f-n ska man ha flera samtidigt!
Jo jag vet detdär om de olika ålderskriserna. 7 år var bara ett exempel. (det finns otaliga trådar här i 7 års ämnet som ex)
Om jag får tala av egen mening anser jag inte otrohet en slags lösning eller ett okej, jag lever själv i en monogam relation men har både haft polygama och otrohetsaffärer i yngre dagar. Man blir inte lyckligare,det är bara en annan livsstil. Dessvärre en som tenderar att sänka din allmänna samvetes-nivå.
Jag har ingen bra förklaring varför människan strävar efter livslånga relationer, kanske är det nåt i vår överlevnadsinstinkt som säger åt oss att göra så. Medans verkligheten förmedlar nåt helt annat. Idag är det mycket få relationer som håller mer än 10 år. Är det människor under 30 tenderar medelförhållandet till att vara under 10 år.
Att vi idag inte kämpar för våra förhållanden har nog inte så mycket med individen att göra som med det faktum att vi alla gemensamt angett att denna typ av status är accepterad av vårt samhälle,därför är det också lättare att bryta upp.
Förr såg religionen och tron till att man antingen blev stenad till döds vid otrohetsaffärer eller att man förblev ensam på fattighuset om makan/maken avled, idag har vi skyddsnät, bidrag, omgifte och sociala som tar han om oss när detta händer. Så varför ska vi då kämpa för våra äktenskap/relationer?