• Blossi

Monogami <> Polygami

Jag tror att vi är skapta för att leva så som vi känner för. Vissa för tvåsamhet och vissa för flersamhet. Sen att vi har blivit "inlärda" av samhället att vi ska leva i parrelationer har gjort att man ser otrohet som något fult och dåligt då det är kanske naturligt för vissa människor som inte är skapta för enbart monogami.
    Hade de inte funnit en gen som gör att vissa har mer benägenhet för att vara otrogna? Fick för mig att jag sett det någonstans.

Brist på information skapar spekulation
  • Blossi
    Anonym (jag) skrev 2008-09-16 12:10:41 följande:
    Nog har det alltid ansetts som fult att vara otrogen, men samtidigt så kan jag av egen erfarenhet berätta hur jävla ont det gör och där är en av anledningarna till att jag INTE är för polygami i mina relationer!
    Men då är ju du skapt för just monogami och som jag skrev så gäller ju det annat för andra. Bästa är ju då att man hittar någon som också delar samma värderingar så att man inte råkar ut för världens chock. Ibland så antar man bara att man har samma värderingar utan att egentligen ha pratat om det sinsemellan.
  • Blossi
    Janneman skrev 2008-09-16 12:11:04 följande:
    Anonym (jag) skrev 2008-09-16 11:39:02 följande: Nej var och en väljer vad den vill tro på. Det finns människor i President Bush väljarunderlag som hävdar att jorden är platt.Det är helt klart at folk inte kämpar för sitt förhållande. Men ska de det då? Är det bättre att leva ihop "för barnens skull" och må dåligt, med saknad i själen, än att leva ut och blomma upp i ett nytt förhållande. Västvärldens befolkning lever ju så isolerat att de inte längre kan påräkna sig hjälp i vardagen. Typ med barnen eller städning eller bara social kontakt. Längre tillbaka levde vi ihop i flera generationer och fick på så sätt ett större umgänge, samt att man var fler om de sysslor som måste göras.Jag tror att det ideala vore att leva i kollektiv. Dock inte politiska sådana, utan sociala. Där alla arbetar mot samma mål. Dvs. inom ett "bostadsområde" hjälpas åt med trädgårdsarbete, matlagning, barnpassning ja kort sagt allt som man kan hjälpa till med, även sexuellt.
  • Blossi
    Anonym (jag) skrev 2008-09-16 12:16:39 följande:
    Vilken tur att jag pratat med min man om det då Det är väl också en av de grundläggande delarna i ett äktenskap att prata och att ha samma synsätt på livet, därmed inte sagt att man ska dela åsikter i allt, men de grundläggande sakerna som t ex monogami är ju bra att ha rett ut!
  • Blossi
    Janneman skrev 2008-09-16 12:30:26 följande:
    Morbid Mistress skrev 2008-09-16 12:20:46 följande: Tycker att det finns mycket poäng i ditt inägg. Vill dessutom tillägga att det inte bara handlar om att älska. Man kan mycket väl vilja ha sex med en person utan att älska denne. Det kan finnas en attraktion som kommer som en blixt från klar himmel inför en person man inte ens känner till namn. Det enda hjärnan registrerar är en vilja att "para sig". Det är då människan är olika stark inför valet att låta bli eller köra på. Mina erfarenheter från "krogvärlden" är att kvinnor som är väldigt moraliska till vardags är det första att "falla" och dra in på toa med någon "hunk" när alkoholen gör att spärrarna släpper.
    Har vi varit på samma ställen?
Svar på tråden Monogami <> Polygami