Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Monogami <> Polygami

Tirilk skrev 2008-09-16 11:08:03 följande:
    Har funderat lite på det här med otrohet. Tror ni att folk skulle må bättre i ett öppet förhållande jämfört med att vara monogam? Är vi verkligen "gjorda" för att leva med en och samma partner livet ut?Och vad beror behovet att få bekräftelse på egentligen - är det samhället och vårt dåliga självförtroende eller handlar det om belöningssystem i hjärnan och är biologiskt?Skulle vara intressant att höra åsikter!
    Jag tror inte att vi är skapta för något särskilt; vi är kulturella varelser som kan läras att leva i alla möjliga relationskonstellationer.

Sedan tror jag inte att alla passar i monogami; andelen kroniskt otrogna eller seriemonogama tycker jag pekar på att många skulle må bättre av att flersamma relationer var vanligare och mer accepterade än de är idag. Sedan ska man givetvis respektera de som trivs i monogami och som valt att leva så av ideologiska eller religiösa skäl.

Jag avskyr biologism per se, men i det här fallet tror jag att det faktiskt är en fråga om vår arts egenheter. Vi är flockvarelser, och som sådana är flockens konsensus viktig för oss. Vi behöver bli gillade för att inte bli ivägjagade eller hamna längst ned på rangskalan, så bekräftelse är helt enkelt viktigt för vår överlevnad inom en grupp.
    Sedan är det ju tyvärr så att vi i dagsläget ska vara "ensam är stark"-aktiga, med en snedvriden individualism i arbetslivet som norm och en tvåsam flock i familjelivet som norm - vi har helt enkelt sällan möjlighet att hitta oss själva i något större sammanhang där vi kan känna oss trygga och starka.

Jag menar inte att man inte kan vara nöjd med att vara ensam och känna sig bekräftad så, jag menar bara att det är mycket svårare.

Är för övrigt själv poly, så jag har funderat mycket kring de här frågorna. :)
  • Dorian Ertymexx
    Helikopterr skrev 2008-09-16 15:35:21 följande:
    Det är ju helt uppenbart att vi är skapta monogama, men jag tror inte för en livstid snarare under en 4-5 års period.kultur hit och kultur dig, rent bull, att påstå att vi människor inte följer våran Naturliga utveckling är dåraktigt och naivt, titta bara på hur världen serut. Det är just det som är vårat grundproblem, vi följer våran natur FÖR mycket och våra kulturella gränser för lite.
    Helt uppenbart??? På vad vis? Du menar all otrohet, alla skilsmässor och allt annat som så tydligt pekar på hur väl vi lever monogamt?

Sure, vi kan följa vår natur, men då är vi ju helt agama flockvarelser som inte ska bo i höghus och chatta på nätet.
  • Dorian Ertymexx
    annmin skrev 2008-09-16 17:11:57 följande:
    Peter Englund har skrivit intressant om kärlek www.peterenglund.com/textarkiv/lovehist.htmAvslutningsmening "Och sedan blir vi besvikna när den romantiska kärleken än en gång sviktar under en börda av förhoppningar som den egentligen inte gjord att bära."
    Nu hade jag inte ro att läsa den ordentligt, men det lilla jag kikade igenom lät mycket intressant. Ska läsa det litet bättre vid tillfälle. :)
  • Dorian Ertymexx

Anonym (paradox) skrev 2008-09-16 20:31:17 följande:

Anonym (hmmm) skrev 2008-09-16 14:17:01 följande:
    Bra skrivet! Första meningen säger allt.Man måste stå ut med tanken att vi människor är motsägelsefulla, att vi ofta har paradoxala önskningar. Vi vill vara den enda för vår älskade, men vi vill också ha flera älskare för oss själva. Vi vill vara både subjekt (för vår egen skull) och objekt (i någon annans ögon).Man kan inte begära en konsekvent moral - folk kommer alltid att längta efter saker som inte går att kombinera. Och sedan sitter vi och bråkar om vilken längtan som är "rätt".Det är kul att någon skrev just detta: jag vill vara den enda kvinnan, men ha många älskare.Så enkelt är det.
    Mnja. Så enkelt är det faktiskt inte alls. För frågan är ju om personen i fråga fortfarande skulle vilja vara den enda kvinnan efter några år, när hon känner sig trygg och stabil i relationerna.

Och hon är bara en person, hon talar inte för alla. När jag blev poly så var det min flickvän som först hittade andra lekkamrater och partners, och det störde mig inte. Hon var lycklig och skinande och det är så jag vill se henne, eftersom jag älskar henne. Och hon kan på samma sätt vara glad för mig, med mig.
  • Dorian Ertymexx
    Helikopterr skrev 2008-09-17 14:42:39 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2008-09-17 08:57:08 följande:
    Monogami behöver knappast försvaras. bara för att du och ytterligare 0,000,0001% av världens befolkning är polly betyder det ju inte att det är något bra
    Inte som koncept nej, det är ingen som angriper det. I alla fall inte jag. För mig får folk vara hur monogama de vill, om det är vad de verkligen vill.

Heh. Vi är långt fler än du tror. Och det ÄR något bra för oss som väljer den vägen. Det måste inte vara bra för alla, bara för de som vill leva så.
  • Dorian Ertymexx

Sanna Gosing skrev 2008-09-17 14:46:36 följande:

Nä, och för att någon procent knarkar behöver inte betyda att det är bra.Och för att 99% inte knarkar betyder inte att det är bra det heller.Däremot finns det andra argument för att inte knarka. Jag tycker att DortyX (eller nåt) är intressant och klarar av att diskutera, även om allt naturligtvis inte är invändningsfritt.Bara för att du skulle piska upp din fru om hon var otrogen, kanske inte alla gör det. (Hoppsan, där kom det ett personangrepp!)
    *skrattar* DortyX? Den var... ny! ;)

Tack. Jag skulle bli orolig om allt jag skrev var invändningsfritt. :)
  • Dorian Ertymexx
    annmin skrev 2008-09-18 01:23:39 följande:
    Personligen har jag lite svårt för den kategoriska debatteknik som vissa har här. "Monogami är bra för att det är bra och polygami är förfärligt för att det är förfärligt". Kan man inte argumentera för sina åsikter hur väl genomtänkta är de då?Men för att komma tillbaka till ämnet... jag tycker att det är intressant att fundera på samhället skulle behöva förändras om polygamin skulle vinna mark. Skulle äktenskapet finnas kvar som juridiskt begrepp? Skulle bostadsbyggandet förändras? Skulle barn kunna ha fler än två föräldrar?En så drastisk förändring i samhällsstrukturen är svår att tro på, men vem trodde för 50 år sen att homosexuella skulle bli accepterade?
    Det är intressant, och något som många polysar själva funderar över. Finns många olika tankar om det där. :)
  • Dorian Ertymexx

black wolf 91 skrev 2008-09-20 16:45:50 följande:

jag har hitills bara haft monogama förhållanden men om min partner skulle vara poly utav sig så skulle jag väl bara se det som ett +.
    Är du poly själv alltså? Försökte skriva mail till dig men såg inte den knappen på din sida!?
  • Dorian Ertymexx

Anonym (paradox) skrev 2008-09-20 14:15:22 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2008-09-16 20:43:10 följande:
    Okej, vad jag menade var helt enkelt att det inte är något fel när en person har önskningar som är inkompatibla med varandra. Man kan önska sig motstridiga saker utan att det innebär ett moraliskt misstag.Om personen sedan t ex börjar önska både sig själv OCH sin partner fler älskare så är det väl ofta bara positivt.Många verkar anse att det är viktigare att man har en "konsekvent moral" (dvs bara har sådana önskningar som går ihop med varandra) än att man lever på ett sätt som man mår bra av.
    Om jag förstår dig rätt så håller jag med dig. :)
  • Dorian Ertymexx
    Hägris skrev 2008-09-20 17:03:58 följande:
    Jag är helt monogam och har ingen längtan efter att ränna runt med andra och vill inte ha en partner som gör det heller. Jag har aldrig varit otrogen och kommer aldrig att vara det heller. Fattar inte varför så många har så svårt att hålla sig i rätt brallor...
    Och jag fattar inte att så många ännu inte fattat att alla inte är monogama och inte ser flersamhet som otrohet.
  • Dorian Ertymexx
    Hägris skrev 2008-09-20 18:30:56 följande:
    Svar på #64jaha och vad vill du ha sagt med det?
    Ungefär samma sak som du typ.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2008-09-24 02:39:40 följande:
    Jag tycker argumentet att människan inte är skapad för monogami är ganska oväsentligt. Vi gör en massa saker som egentligen går emot vår natur. Tillämpningen av vegetarianismen och preventivmedlet är två exempel.Jag tror att den monogama normen har en skadlig inverkan på många. Men jag tror samtidigt att ett monogamt förhållande har potential att vara lyckligt om båda parterna delar samma läggningar och preferenser. Det samma gäller för polygama förhållanden.Kontentan av diskussionen måste ändå bestå i faktumet att alla har rätt till att välja vilken konstellation som passar bäst och att ingen ska ha rätt att fördöma det valet.
    *Nickar* Väl skrivet.
  • Dorian Ertymexx
    annmin skrev 2008-09-24 19:42:33 följande:
    Naturligtvis är det ofta en känslomässig reaktion. Rädslan för att den egna partnern kanske egentligen skulle vilja vara flersam... eller att man själv inte klarar av att leva upp till den perfekta monogama idén...Jag tycker det är så märkligt att så många anser sig vara så felfria; att de ALDRIG skulle ha känslor som inte passar in i bilden eller göra ett misstag.
    Precis.
Svar på tråden Monogami <> Polygami