Monogami <> Polygami
Bra fråga och intresant diskussion. Går jag till mig själv och är riktigt, riktigt ärlig ser jag på frågan ungefär så här:
Jag drömmer ju om att vara den enda för min partner. Jag hoppas och vill att han ska få allt han behöver av mig, att han aldrig ska behöva känna att han behöver någon annan. Jag vill ha han för mig själv, och vill att han ska vara lycklig med det.
För min egen del vet jag att det är oerhört svårt att få alla sina behov tillfredsställda av en och samma person. Min man ger mig trygghet, stabilitet, vänskap, närhet, han är bra med barnen och vi har ett välordnat liv. Men jag har också andra behov. Jag har väldigt stark sexdrift, starkare än hans. Därför fantiserar jag om andra män, rent sexuella fantasier, om att bli tagen, dominerad, nästan förnedrad. Har upplevt det i andra relationer, och kan sakna det. Min man kan inte ge mig det också, han är inte sådan som person. Jag har inte varit otrogen, man tankarna finns där, väldigt ofta. Ändå är jag lycklig och nöjd med min man, som är perfekt för väldigt många av mina behov.
Så jag är nog både polygam och monogam. Jag skulle må¨bra av flera män, men vill samtidigt vara den enda kvinnan.
Kanske skulle vi bli mer öppna för tanken att det är något konstigt med idealet att man bara kan älska och behöva en person. Jag tror man har olika sidor av sin person, och att det är ovanligt at hitta någon som fyller alla ens behov.
Knäppt? Eller är det så här för de flesta om vi är riktigt ärliga.