• annmin

Monogami <> Polygami

Peter Englund har skrivit intressant om kärlek

www.peterenglund.com/textarkiv/lovehist.htm

Avslutningsmening "Och sedan blir vi besvikna när den romantiska kärleken än en gång sviktar under en börda av förhoppningar som den egentligen inte gjord att bära."

• annmin

Personligen har jag lite svårt för den kategoriska debatteknik som vissa har här. "Monogami är bra för att det är bra och polygami är förfärligt för att det är förfärligt". Kan man inte argumentera för sina åsikter hur väl genomtänkta är de då?

Men för att komma tillbaka till ämnet... jag tycker att det är intressant att fundera på samhället skulle behöva förändras om polygamin skulle vinna mark. Skulle äktenskapet finnas kvar som juridiskt begrepp? Skulle bostadsbyggandet förändras? Skulle barn kunna ha fler än två föräldrar?

En så drastisk förändring i samhällsstrukturen är svår att tro på, men vem trodde för 50 år sen att homosexuella skulle bli accepterade?

• annmin

Naturligtvis är det ofta en känslomässig reaktion. Rädslan för att den egna partnern kanske egentligen skulle vilja vara flersam... eller att man själv inte klarar av att leva upp till den perfekta monogama idén...

Jag tycker det är så märkligt att så många anser sig vara så felfria; att de ALDRIG skulle ha känslor som inte passar in i bilden eller göra ett misstag.

Svar på tråden Monogami <> Polygami