Vilken mat ska man undvika när man vill bli gravid???
Jag ruvar på ett ägg sedan 7 dagar tillbaka. Undrar om någon vet vad man ska undvika/eller tvärtom vad man bör äta mer av för att embryot/ev barnet ska må bättre....
Tacksam för svar!!!!
Jag ruvar på ett ägg sedan 7 dagar tillbaka. Undrar om någon vet vad man ska undvika/eller tvärtom vad man bör äta mer av för att embryot/ev barnet ska må bättre....
Tacksam för svar!!!!
Hej!
Det här kanske bara är humbug...
men jag tänker undvika ingefära o vitlök iom. att dessa har antinflamatoriska egenskaper. Har fått nån idé om att det kan göra så att ägget inte fäster...?
Men som sagt.. kanske bara humbug...
//Solkatta
läs på www.livsmedelsverket.se Där står allt:)
Solkattan: Jag tror inte att det är humbug, har också hört att man ska undvika antiinflammatoriska produkter, även typ aloe vera. När ägget fäster så är det ju en slags inflammation.
Enligt min läkare som vi hade när vi gjorde IVF, så ska man leva precis som vanligt.. O äta precis som man gjorde innan..
Hej
Jag har idag fått tillbaks ett jättefint embryo och vi har även fått tre till frysen så jag är jättelycklig. När det gäller mat coh levnadssättet har jag hört på IVF-kliniken att man skall äta och leva precis som vanligt. Men eftersom det är vårt andra ivf-försök så har jag faktiskt denna gången gått hos en akupunktör och sist var jag hos henne igår, det sägs att det skall vara väldigt bra att göra en aku-behandling dagen innan insättningen. Till saken....hon sade till mig att jag skall huvudsakligen undvika ost, mejeriprodukter, glass och framför allt att undvika drycker som är kalla. Jag skall hålla min kropp varm så mycket ssom möjligt och det finns en förklaring till det. Osten och kalla mejeriprodukter gör att kärlen i kroppen drar ihop sig, "stängs", och för att ett ägg skall kunna fästa sig i vår livmoder måste kärlen vara öppna. Enligt henne är det just det man gör med en akupunkturbehandlig.När man sätter in nålar sätts blodcirkulationen igång, kroppen blir varm och kärlen öppnar sig för att te emot ett jättefint embryo.
Jag är ingen läkare så jag har försökt återberätta det hon sagt till mig, hon är i botten en äkare och har jobbat med akupunktur sedan 15 år tillbaka och är otroligt duktig. En sak till som hon sagt till mig vilket jag vill dela med mig är att det är otroligt viktigt att tänka positivt. Skapa är en bild av hur det känns att vara gravid till mista detalj t.ex hur känns det när man är höggravid, att knyta skorna etc. Skapa en bild i ert inre och känn känslan. Bild-känsla ger en positiv effekt på vår kropp vilket leder att vår hjälper till embryot att fästa. Hon förklarade det som att psyket är det viktigaste hos oss kvinnor då vi egentligen är rädda för att bli gravida med allt vad det innebär. Det kan vara en av anledningarna till att man inte blir gravid om det är så att är oförklarigt barnlös.
Jag vet att det är svårt men jag mår så bra av att ha gått till henne och upplever hela ivf-processen mycket lättare och ser fram emot att se ett plus den 16/10. Om inte, ja då är vi ett steg närmare ett plus i alla fall. Eller?
Hoppas att ni finner inlägget intressant, tyck gärna till!
Ledsen för alla stavfel...hade lite bråttom.
Jag försöker dra ner på kaffet. Jag dricker mycket kaffe (muggavis) och har haft jättesvårt att behålla foster. Sen skall man inte chockändra dieten när man försöker bli gravid. Vissa rön, speciellt i USA, säger att man skall dricka max tre små koppar kaffe om dagen. Annars ökar rsiken för missfall. Detsamma gäller andra koffeinprodukter.
Öka gärna intaget av spenat, broccoli och andra grönsaker med folsyra och vitaminer. Folsyra är bra om man vill bli gravid.
Lycka till! Kram Skeppet
Jag menade inte att kaffet skulle vara orsaken till mina missfall - sorry om det kan tolkas så. Jag går också hos akupunktör och det hjälper mig att balansera min kropp så jag kan behålla graviditeterna. Skall snar görs IVF-syskonförsök.
Hej jag har börjat min behandling idag,med nässprej.jag ska börja äta mycket grönsaker om ni sejer att det är bra. Hoppas ditt embryo får växa,jag undrar hur mina ägg ser ut å hoppas dom kan bli befruktade.
Har ätit som vanligt under ruvningen. Det enda jag gjorde var att begränsa kaffe intaget. Resultat: + på RD12. Om man vill kan man följa samma råd som ges till gravida, kolla på livsmedelsverkets hemsida, som cliffis skrev ovan.
Sorry, men jag måste lägga mig i ditt inlägg Alfa01. Alla läkare jag talat med, liksom fertilitetsforskare, menar att psyket inte har någon som helst inverkan på det här med graviditet. Kvinnor blir gravida och behåller sina foster under de mest stressvidriga situation så som krig, svält, deppresion.. för att vi är skapade att kunna reproducera oss även i de mest jobbiga lägen.
Att därför be en kvinna som har svårt att bli gravid att "slappna av och tänka positivt" är nonsens. Kanske inte för humöret såklart, men definivt för chanserna att bli med barn.
Istället adderar det bara känslan av att det är deninfertiles fel på något sätt att hon inte kan bli gravid, för hon kan inte slappna aaaav tillräckligt bra. Inte tänka på rätt sätt.
Jag blir därför lessen varje gång jag hör dessa förlegade tips från folk. De överensstämmer inte på något sätt med vetenskapen.
Så du vet. :)
Jag har tidigare efterlyst rekommendation från de som testat akutpunktur och här ser jag nu att det är några som provat - skriv gärna i min gästbok hur ni upplevde det och vad det kostade och vem ni går hos (om det är i Falun med omnejd). Jag ska till en i Falun imorron och har fått välja en "på vinst o förlust" eftersom jag inte lyckats få nån rekommendation att gå på.
/Mvh JungfruMaria
Vilket otroligt skitsnack av din akupunktör! Att påstå att det är vårt eget psykes fel att vi inte blivit gravida-det är ett otroligt påhopp på oss ofrivilligt barnlösa! Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för det. Hur förklarar man då alla som blir gravida som inte planerat det,som använder p-medel,blivit utsatta för våldtäkt och lever i misär och elände och ÄNDÅ blir gravida!?
Och det där med kall mat är också en myt-då skulle nästan ingen bli gravid för nästan alla kvinnor äter kall mat varje dag i form av mjölk och fil m.m. Ät och lev som vanligt tills du vet att du är gravid-DÅ kan man ändra kosten så det passar en gravid.
' Läste för nån månad sen att man Skulle äta just glass och mat med ordentligt med fett i för att bli gravid. Konstigt att fertilitetsexperterna inte ropar högt inför alla dessa nya fantastiska mirakelmetoder. Om de trodde på det så skulle vi få dessa råd direkt på våra ivf-kliniker.
' Vilken crackhora som helst som lever under fruktansvärda förhållanden och som Absolut inte vill bli gravid - blir gravid. Men det måste ju vara för att hon har "slappnat av" - JÄTTEMYCKET. Eller?
Jag måste påpeka att hon aldrig sagt att det är vårt psykes fel men vad hon menade var att vårt kropp är otroligt påfrestad under IVF-perioden och då finns det saker som man kan göra för att underlätta för kroppen efter insättningen. Genom att tänka positivt påverkas kroppen och det som händer i vårt inre positivt. Det kanske är så att det bara är jag som tänker negativt efter insättningen, vad vet jag, ni kanske är glada och ser fram emot att om två veckor efter ruvningen se ett plus i stickan. Jag däremot har en rädsla inom mig eftersom jag redan gjort en behandling som inte fungerat. Dessutom har jag tagit upp detta med kalla produkter med en till läkare som bekräftade det hela. Det stämmer att kalla produkter stänger kärlen i kroppen och för att ägget skall fästa behöver dessa vara öppna.
Vad gäller stressituationer håller jag helt med men det som man bör ta hänsyn till är att vissa har lättare att bli gravida och vi är tydligen i den gruppen som har svårare oavsett i vilken situation vi befinner oss.
Man kan vara kritisk till inläggen, olika läkare etc och man väljer själv vad man vill lita på eller inte. För mig kändes det ganska logiskt, likaså som att många sade här på FL att man skall ta bisolvon och lättare bli gravid och efter flera månader blev jag inte gravid trots allt. Det jag vill säga är att möjligheten att välja är fri och man behöver inte döma någon utan att undersöka det eftersom man hör olika från olika läkare hela tiden.
När vi började vår utredning blev vi hemskickade första gången där barnmorskan sade till oss att vi är unga och behöver inte stressa oss att få barn. Vi bytte barnmorska och hon tog oss på allvar och tyckte självklart att vi ska få hjälp. Jag har gjort två IVF-behandlingar med två olika läkare och kändes helt olika fast att det är på sama klinik. Alla läkare utgår och ger råd från sina kunskaper och erfarenheter.
Nu tänkt jag lägga mig i också...
Det är väldig skillnad på att säga att det är bra att tänka positivt eller att det är det som är orsaken..
Att tänka positivt eller inte ar absolut INTE orsaken till om man blir gravid eller inte..
Sen att tänka positivt är aldrig fel utan det är bra..
Men det är inte det som gör skillnaden och det är otroligt farligt att säga det till människor som faktiskt är i en avgörande situation och kanske även kris.. Det leder till att man ännu mer skyller på sig själv till varför det inte går att bli gravid, och det hjälper då inte till det heller..
Nej så skillnaden är otroligt stor..
Visualisera och tänka positivt är bra och ska definitivt inte underskattas, men att säga att det är det som man har gjort "fel" det är nästintill dödssynd..
Ingen kunde ha varit mer negativ än mig vid vår förra IVF och ÄNDÅ blev jag gravid så det där med positivt tänkande för att lättare bli gravid-det tror jag inte alls på.
Nej jag tror inte heller på att det är lättare eller hjälper..
Inte överhuvudtaget.. Har försökt både det ena och det andra!
Hur som helst börjar kännas lite OT så jag lägger ner..