Adoptera syskonpar/två på en gång?
Jag har visserligen bara ett adopterat barn (+ ett biologiskt), men jag svarar i alla fall. Jag förstår er tanke med att vilja ha två på en gång. Så tänkte vi också. Vi hade från början tänkt oss ett medgivande för ett barn eller ett syskonpar. Vår utredare övertalade oss dock att begränsa oss till ett barn eller tvillingar. Att få två samtidigt när de är lika gamla och har ungefär samma behov, samt sannolikt har bott på samma avdelning på barnhemmet (i de länder vi var inställda på bor barnen på barnhem, ej i fosterfamilj) verkade väldigt mycket lättare än att få två syskon i olika åldrar. När det är åldersskillnad på syskonen så finns det risk att de inte alls känner varandra. Många barnhem har bara strikt åldersindelade grupper. Ibland blir det till och med olika barnhem bara för att syskonen är i olika ålder. Inte nog med att barnen ska ta in sin nya familj och knyta an till den. De får också ett helt "nytt" biologiskt syskon som de kanske aldrig ens träffat tidigare! Det händer att barn som inte är biologiska syskon placeras tillsammans, men det är väldigt sällsynt. Jag känner till ett enda fall under 2000-talet.
Ett annat problem i sammanhanget är att syskonpar (som ej är tvillingar) ofta är lite äldre. Om ni ska ha en rimlig chans att få ett syskonpar bör ni nog ha medgivande åtminstone upp till fem år, allra minst fyra. Eftersom ni har en ettåring nu och man vanligen inte får medgivande för barn som är äldre än de som redan finns i familjen så innebär det att ni måste vänta länge. Det är alltså inte alls säkert att ni sparar någon tid på att försöka få två barn på en gång.
Tänk också på vad ni tror att ni klarar av. Två barn samtidigt, särskilt om de är i olika åldrar, kräver mycket av er föräldrar. Det dröjer nog några år innan er dotter är stor nog att förstå att de nya syskonen behöver så mycket av mamma och pappa och att hon måste stå tillbaka. Som du skriver så vet ni redan vad det innebär att ha ett barn och kan därför kanske lättare gissa er till hur det blir med två eller tre. Samtidigt ÄR det skillnad på att komma hem från BB med ett nyfött knyte, vars hela existens inriktas på att "bonda" med sina föräldrar, och att få hem en ettåring eller äldre genom adoption. Det adopterade barnet kan ha svårt att knyta an. Kanske har han/hon aldrig fått chansen att uppleva anknytning, utan varje försök barnet gjort har slutat med besvikelse över att anknytningspersonen försvinner. Det brukar gå att lösa, men det kan ta tid. Räkna med att ha det nya barnet som en lite igel på någon av er i flera månader, minst. Är det då två barn på en gång så blir ni båda helt upptagna. Skulle er dotter klara det?
Jag förstår om mitt inlägg känns tråkigt, men mitt råd är att ni inriktar er på ett barn i första hand. Möjligen kan ni försöka få medgivande för ett barn eller tvillingar, men inte för två barn i olika åldrar.
Står ni förresten som sökandemedlemmar i någon adoptionsorganisation? Annars bör ni ordna det illa kvickt. På senaste tiden har väntetiderna för att få skicka en adoptionsansökan vuxit sig helt absurda. Till vissa länder får man idag vänta uppåt fyra år på att ens få ansöka. Sedan tillkommer väntetiden i landet innan ni blir tilldelade ett barn. I bästa fall kan ni klara er med en sammanlagd väntetid på under tre år. Om ni betalar er sökandeavgift idag så tickar kötid medan ni går adoptionsutbildning (om ni inte redan gjort det) och gör utredning. På så sätt har ni kanske redan betat av ett års köande innan ni är klara.
Den största adoptionsorganisationen är AC. Sedan finns de mellanstora BFA och FFIA + de minsta BV och La Casa. AC har flest länder och kan därför oftast hitta ett alternativ som varje familj passar in på. Samtidigt kan de något mindre organisationerna ibland ha aningens kortare väntetider till samma land. En möjlighet för er skulle kunna vara att bli sökandemedlemmar i minst två organisationer redan nu. Då adopterar ni först ett barn genom en organisation. Under tiden står ni kvar som sökandemedlemmar i den andra. Om ni sedan känner att ni vill adoptera igen så har ni redan samlat så mycket kötid i er andra organisation att ni kliver in på första plats så fort ni har ett nytt medgivande. Jag gissar att det är er bästa chans att hinna få två barn genom adoption.