Adoptera syskonpar/två på en gång?
Vi närmar oss 40 (nåja, ett par år kvar har vi, men...) och känner att vi gärna vill ha fler än två barn. (Efter 5 ivf-försök fick vi en dotter förra året, så vi har redan ett barn men vi vill ha fler, och vi vill ge dottern syskon.)
Därför funderar vi allvarligt på att adoptera två barn på en gång. På så vis har man sen familjen klar, på så vis slipper man ytterligare en utredning och ytterligare en evighetsväntan och ytterligare en långresa och dessutom att splittra upp och "oroa" familjen...
Men vi har inte bestämt oss! Vi måste diskutera igenom det noga såklart... men även prata med andra med liknande erfarenheter. Men vill vi ha fler än två barn (gärna) så känns det som en bra idé att göra så, sen om det krävs både "nanny" och att morfar och farmor flyttar hit, so be it.
Annars har vi ett bra nätverk, och att vi redan är föräldrar gör att vi inbillar oss att vi har åtminstone ett litet hum om hur det funkar med barn och hur jobbigt det kan bli när man blir förälder, med omställningen av hela livet etc.
Dessutom känns det som om det kunde vara bra för barnet att inte "stå ensam" mot den samlade biologiska familjen, om ni fattar vad jag menar, utan har någon som "är med". Plus att det inte är vanligt med adopterade i hålan vi bor i... så det vore skönt att som adopterad inte känna sig helt ensam och "utsatt", kanske? (Ursäkta allt citerande, jag är så trött och har svårt att finna bra ord!)
Har du adopterat syskon, eller två barn på en gång (det kanske inte alltid är biologiska syskon?)? Hur gick era tankegångar inför det, vad avgjorde, hur har det gått etc?
Och att vi kommer att bli en "blandfamilj", och mina frågor kring det, det ska jag starta en särskild tråd om när jag hinner, och när FL vill (struligt ikväll)...
Jättetacksam för input!