Adoptera syskonpar/två på en gång?
Hej! Jag tror också på det Manchester skrev - om ni är c:a 37-38, så är det inte helt omöjligt att ni hinner adoptera 2 barn, dock en åt gången. Det är jätte få unga tvillingpar som adopteras, så det vore klokt om ni hade en back-up plan, dvs, stå som sökande redan idag (jag menar IDAG) hos 2 organisationer. Skicka en ansökan för 1 eller 2 barn tidigast möjligt hos den organisation som ger er möjlighet först, och samla kötid hos den andra. Om ni får 1 barn, så får ni göra en ny medgivandeutredning efter 1 år, och kan ansöka om ett barn till. Det som kommer att bli knepigt, som de andra skrev, är medgivandeåldern - ni får sannolikt endast medgivande för barn mindre än vad ni har, vilket begränsar era möjligheter något.
Det här med 42-års gräns är också lite luddigt. För det första, gäller det datumet ni SÖKER för medgivandeutredning hos kommunen (i min kommun i alla fall). Det får absolut dra ut på tiden efter det, och man kan ha blivit äldre när man faktiskt får medgivandet i handen. För det andra, så är det svårt att säga att det är en stenhård gräns - vissa kommuner anser att det särskilt skäl att få medgivande om man redan har barn hemma.
Och så tror jag också på det Manchester skrev om att det kommer antagligen bli svårare än vad ni tro att få 2 barn samtidigt (dock ingen erfarenhet med 2 barn själv). Visst har de varandra att trösta (i bästa fall), men att jobba aktivt och medvetet med anknytning är ett heltids jobb, vilket kan ren praktikt vara ganska svårt för eran dotter. Men allting går, bara man är pigg och förberedd och lyhörd!
Gå med som sökande nu! Detaljerna får ni lista ut sedan. Lycka till!