• 02Smulan

"Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen) Del 2

Vår kära husmorstips-tråd går in i andra halvlek!
    Fortsätt dela med er av framgångsrika tips!

Smeknamnet på tråden är förövrigt "Ättikans vänner", ni kommer förstå varför

Välkomna gamla som nya!

Länk till gamla tråden:www.familjeliv.se/Forum-5-166/m33825210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-31 20:30
    Vi har även en renodlad ättikstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m37125928.html

Titta in där om du har frågor om ättika eller vill dela med dig av dina tips om ättika!

• Svar på tråden "Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen) Del 2
  • Umm Elias

Förresten såg jag på typ roomservice förrut ngn som hade lika golv som du, en golvexpert tog vanligt vatten med EN droppe diskmedel för att bryta ytspänningen bara o sen moppade han hela golvet...det blev rent!

Joonas skrev 2008-09-24 15:28:01 följande:
    Men med bara vatten skulle mitt golv aldrig bli rent... Har du verkligen likadant golv som jag?
  • Joonas
    Umm Elias skrev 2008-09-24 15:31:30 följande:
    Förresten såg jag på typ roomservice förrut ngn som hade lika golv som du, en golvexpert tog vanligt vatten med EN droppe diskmedel för att bryta ytspänningen bara o sen moppade han hela golvet...det blev rent!
    Jag har ju provat med lite yes i vattnet, inge bra. Men gjorde de detta för att de hade problem med rengöringen av golvet?
  • miamartini
    Joonas skrev 2008-09-24 15:11:33 följande:
    Så här ser golvet ut, vet inte varför bilden blev så liten, bättre finns i galleriet om ni vill se. Plattan är alltså mörk, men som jag sa oglaserad. Det betyder att den där lite blanka ytan inte finns. I badrummet har vi svart glaserad platta, som de flesta golklinkers ju är. Där är det inga problem att hålla snyggt. men på detta golvet syns fotsteg om någon kommer utifrån och tar av sig skorna. Lite pinsamt för gästerna att lämna fuktiga fotmärken efter sig. Om jag tvättar med såpa, som ju innehåller fett, blir golvet helt flammigt. Så jag måste ha något som löser fett och grovrengör. Jag har provat allrengöring, yes, t-röd, golvrengöringsmedel typ ajax och så... Men inget fungerar bra...
    vi har oxå sånt golv (som e matt alltså) o jag brukar med jämna mellanrum gå över golvet med ljummet vatten blandat med ättika o de tar ev fläckar av olika slag.... dessutom tar det ev "damm" som blir av fogarna....

skulle visserligen behövt göra det mycket oftare eftersom jag har en väääldigt aktiv snart 3 åring.... o jag önskar att jag hade tänkt på de innan jag la de golvet för de e inte barnvänligt (iaf inte för vår son)... allt syns!
    Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Dundermamman
    Joonas skrev 2008-09-24 15:27:16 följande:
    Hur gör man det? måste jag köpa ny moppmojäng då?
    ....och här halkade jag in i ämnet ....

Vi köpte en sån där billig ångmopp på Rusta för 399:- http://www.rusta.se/angmopp_900w_p90951359.html . Den rengör golv och även mattor med 2 olika "dukar" som hör till! Inget rengöringsmedel behövs!
    Vi köpte den för att rengöra den tjocka, marinblå heltäckningsmattan som vi har i båten och den blev otroligt fin! Har även använt den till båtdynor och liknande med gott resultat!
    Har faktiskt inte testat den på vår lilla klinkerplätt vid ytterdörren, men det ska jag nog ta och göra en dag!
  • miamartini
    Dundermamman skrev 2008-09-24 15:54:39 följande:
    ....och här halkade jag in i ämnet ....Vi köpte en sån där billig ångmopp på Rusta för 399:- www.rusta.se/angmopp_900w_p90951359.html . Den rengör golv och även mattor med 2 olika "dukar" som hör till! Inget rengöringsmedel behövs!Vi köpte den för att rengöra den tjocka, marinblå heltäckningsmattan som vi har i båten och den blev otroligt fin! Har även använt den till båtdynor och liknande med gott resultat!Har faktiskt inte testat den på vår lilla klinkerplätt vid ytterdörren, men det ska jag nog ta och göra en dag!
    en sån har jag faktiskt funderat på....

så den e bra??
    då får jag nästan köra o köpa en sån när vi fått lön
    Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Dundermamman
    miamartini skrev 2008-09-24 16:12:21 följande:
    en sån har jag faktiskt funderat på.... så den e bra??då får jag nästan köra o köpa en sån när vi fått lön
    Kanske inte den bästa kvalitétsmässigt, men för det priset så var vi tvugna att prova
    Funkar bra på laminatgolven i sovrummen, men har inte vågat prova den på parkettgolven ännu...
  • Rigmor Mortis
    Svar på #242
    Stentvål? Det finns specialmedel för oglaserad klinker och stengolv. Går att polera ner det ordentligt i plattorna så de drar åt sig mindre smuts.
  • mimmi 1

satt just å funderade på att det måste ju finnas nåt medel i fackhandeln, som man använder på den typen av klinkergolv... men dåligt att dom inte kunde ge råd där du köpt plattorna..
    hör med någon annan i branchen...

Har man sjösten, så ska man ju pensla på det med en slags olja, som ska dra in i stenen, och göra så att det bildas en hinna, som inte drar åt sej smuts mm. vi har en bård i badrummet med sjösten, som jag penslade... det var en speciell "olja" i en liten grön dunk, iof. dyr, och ett hästjobb att ta ett helt golv, men kanske ändå värt ?? det blev ingen synlig skillnad, så du behöver inte oroa dej för att plattorna blir glansiga på nåt sätt efteråt... ska kolla om jag hittar den lilla dunken, så återkommer jag med ett produktnamn!

• lanfear
    Joonas
    vi har typ stenklinker i vårt badrum och samma dag som vi köpte det sa de att vi måste även köpa ett medel och hälla över golvet och låta den gå in i stenen (förmodligen samma medel som mimmi 1 skrev). det funkar hur bra som helst inga fläckar, inga fotavtryck (som tyvär blir på våra trappor som är av trä, väldigt äckligt och se vem som har haft mest fotsvett av gästerna och av oss själva så klart).
    som nån annan skrev hör av dig till nån annan. det FINNS hjälp, dyr flaska men då slipper du moppa och greja konstant!
    lycka till.
    stavar som en kråka! so what?
Svar på tråden "Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen) Del 2