• 02Smulan

"Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen) Del 2

Vår kära husmorstips-tråd går in i andra halvlek!
    Fortsätt dela med er av framgångsrika tips!

Smeknamnet på tråden är förövrigt "Ättikans vänner", ni kommer förstå varför

Välkomna gamla som nya!

Länk till gamla tråden:www.familjeliv.se/Forum-5-166/m33825210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-31 20:30
    Vi har även en renodlad ättikstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m37125928.html

Titta in där om du har frågor om ättika eller vill dela med dig av dina tips om ättika!

• Svar på tråden "Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen) Del 2
  • MammaHela
    mejram skrev 2008-09-28 10:59:30 följande:
    Jag vill också veta mer om spisar. Jag har fått en "ny", begagnad spis med glashäll. - hur får jag rent hällen utan att använda giftiga sprayer med muskulösa män på? - hur får jag rent en ingrodd långpanna? Har testat med yes och borste, yes och ståltrassel och ättika och bikarbonat som fick fräsa ett bra tag.
    mitt bästa tips är att köpa sån rakbladsskrapa som är till spisar med glashäll. Häll på lite medel (Toprens från electrolux har jag) och sen gnida ut det, skrapa sen med rakbladet och jag lovar att den kommer att se ut som ny efter ett tag.
  • mimmi 1

men visst putsar du efteråt med torr trasa?

• mejram

Tack för tips! Hällskrapa och Toprens skall införskaffas. Var? Willys? Elaffären?

Får gå på pannan med citronsyra också, eller leva med att det är lite skit i hörnen

• MammaHela
    mejram skrev 2008-09-28 16:42:02 följande:
    Tack för tips! Hällskrapa och Toprens skall införskaffas. Var? Willys? Elaffären?Får gå på pannan med citronsyra också, eller leva med att det är lite skit i hörnen
    elaffären köpte vi det på
  • Knosan

joonas
    Det är inte tvättmaskinen vi får fläckarna av utan de har varit rena när jag lagt undan dem i lådor eller haft dem över fel säsong i garderoben. När jag plockar fram dem har endel vita plagg gulaktiga fläckar.

Nu har jag testat att tvätta med 1,5 dl ättika i maskinen, två gånger och det är väl lite bättre, men långt ifrån bra. Är det bättre med blötläggning kanske?

Någon som har nått superblektips?? Citron??

• Twixie

Någon med något  bra och enkelt tips på hur man får persiennlinor att bli fina igen? (Alltså de som man hissar upp/sänker ned persienner med).

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • lokisse

ta en kopp med klorin och vatten (gillar inte klorin men till vissa saker funkar inget annat) och ställ i en plastpase (typ frys pase) stoppa snöret i koppen och häng upp koppen och pasen pa snöret med ett tjockt gummiband och lat hänga ca en halvtimme.

Twixie skrev 2008-09-30 09:54:10 följande:
    Någon med något  bra och enkelt tips på hur man får persiennlinor att bli fina igen? (Alltså de som man hissar upp/sänker ned persienner med).
  • Twixie
    lokisse skrev 2008-09-30 11:51:55 följande:
    ta en kopp med klorin och vatten (gillar inte klorin men till vissa saker funkar inget annat) och ställ i en plastpase (typ frys pase) stoppa snöret i koppen och häng upp koppen och pasen pa snöret med ett tjockt gummiband och lat hänga ca en halvtimme.
    Kanon! Tack! Platspluppen längst ned, har du kvar den också i muggen eller tar du bort den först?
    (¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • lokisse

i med den i muggen bara den blir ren och fin den med

Twixie skrev 2008-09-30 12:00:03 följande:
    Kanon! Tack! Platspluppen längst ned, har du kvar den också i muggen eller tar du bort den först?
  • sommarnatt

ååå..den här tråden måste jag lägga i mina favoriter.
    Måste fråga hur får man bort dålig lukt hemma, känns som vårat hem alltid luktar instägt, blöthund...blangning med ciggaretrök...fattar inte vart allt kommer i från.
    Bor i ett gammalt hus utan ventilation....

Svar på tråden "Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen) Del 2