• 02Smulan

"Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen) Del 2

Vår kära husmorstips-tråd går in i andra halvlek!
    Fortsätt dela med er av framgångsrika tips!

Smeknamnet på tråden är förövrigt "Ättikans vänner", ni kommer förstå varför

Välkomna gamla som nya!

Länk till gamla tråden:www.familjeliv.se/Forum-5-166/m33825210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-31 20:30
    Vi har även en renodlad ättikstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m37125928.html

Titta in där om du har frågor om ättika eller vill dela med dig av dina tips om ättika!

• Svar på tråden "Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen) Del 2
  • Lini M

mimmi 1 skrev 2008-10-31 20:01:11 följande:

Du använder perstorp 24% ättika, ska du rengöra tvättmaskinen så häller du det antingen över en handukstvätt tex. annars rinner ättikan ut när maskinen startar, eller så häller du ättikan i en tvättboll. jag brukar välja handduks varianten, då får man en frächare doft på handdukarna samtidigt. och det luktar inte ättika av dom, om du häller tvättmedel i tv.med.facket..perkulatorn rengör du bäst med maskindiskmedel, ta några matskedar pulver i behållaren, och så full med vatten, kör som vanligt, och när den är klar, så häller du ut vattnet, kör runt med diskborsten, och så kör du ett par omgångar med bara vatten.den blir som ny igen!!
    Det har ska jag prova pa!!
    hur mycket ättika anvander du?
    Jag bor i UK & har tidigare fatt tips om att anvanda vinager i stallet for ättika eftersom det inte gar att fa tag pa har, men att man maste ha mycket mer vinager for att fa samma resultat. Funderar pa hur mycket vinager jag ska halla over handdukarna...
  • paola

t-röd funkar perfekt

Väntarochlängtar skrev 2008-11-04 10:02:35 följande:
    Hur får man bort klistret efter klistermärken som sitter på saker som de inte ska sitta på ? Typ möbler/dörrar
  • Leanbh

Lini M skrev 2008-11-04 11:24:21 följande:

mimmi 1 skrev 2008-10-31 20:01:11 följande:
    Det har ska jag prova pa!!hur mycket ättika anvander du? Jag bor i UK & har tidigare fatt tips om att anvanda vinager i stallet for ättika eftersom det inte gar att fa tag pa har, men att man maste ha mycket mer vinager for att fa samma resultat. Funderar pa hur mycket vinager jag ska halla over handdukarna...
    det var nog jag som tipsade jag brukar ta dubbelt! Det gar at mycket vinegar hemma hos oss, och det ar sma flaskor, men det ar sa billigt har att det gor inte mig nat! Prova dig fram
  • Mamasnest
    Väntarochlängtar skrev 2008-11-04 11:19:43 följande:
    Mamasnest- men man måste väl ha någon tyg av medel på också förutom att värma det med hårblås?? Själva klistet som sitter kvar..
    Jag bara skrapade/torkade av.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Lini M
    Leanbh skrev 2008-11-04 11:58:39 följande:
    det var nog jag som tipsade jag brukar ta dubbelt! Det gar at mycket vinegar hemma hos oss, och det ar sma flaskor, men det ar sa billigt har att det gor inte mig nat! Prova dig fram
    Ja det var det!! :) Tack!!
    Har du provat tvattmaskins-rengoring med vinegar?? Funkar det? Maste man halla i en halv flaska eller nat sant tror du?
  • Leanbh

Lini M skrev 2008-11-04 12:37:41 följande:

Ja det var det!! :) Tack!!Har du provat tvattmaskins-rengoring med vinegar?? Funkar det? Maste man halla i en halv flaska eller nat sant tror du?
    jag gjorde det senast i förrgår, och hällde på måfå över en handduk, ca en dl kanske, men då hade jag en hel handdukstvätt inne, inte bara EN handduk. Det luktar fräscht nu tycker jag
  • Candra

En sak, kanske nämnt tidigare

Ånga. Köpte en spegel för ett tag sen, och prislappen satt mitt på, och lämnade klister efter sig.
    Jag fyllde en kastrull med vatten och väntade tills det kokade. Då höll jag spegeln över en liten stund, sen var klistret bara att torka av.

Samma sak gjorde jag med ett frimärke. Behövde skriva om adressen och hade redan satt på frimärket.
    Gjorde som ovan, men la kuvertet över kastullen en stund. Då var det bara att ta loss frimärket och sätta på det andra brevet

• Anna Paulita

Jag lägger ALLTID smörpapper i botten av ugnsplåtar så att de håller sig fina och rena, lika så lägger jag alltid ungsfolie´ på botten av ugnen så att om vad man än lagar/bakar rinner över blir det inte lika jobbigt med rengörningen efteråt.

• Vildkorn
    Sebbes mamma skrev 2008-11-04 09:29:11 följande:
    Kicinex hittade jag i en färgaffär... 1 liter för 49 kronor...fråga runt bland fägaffärerna i din närhet... det är inte säkert att alla har.. men jag hade tur.. första färgaffären ja gick till hade... Ja... ja rekomenderar det verkligen...
    Då får jag leta där. Tack.
    ♥ Älskade Skruttan kom 080220 ♥
  • Hon o Han

hur får man rent bäddmadrassen? min katt har kissat på den !! kan ju tvätta fordralet men själva madrassen?? tips?

Svar på tråden "Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen) Del 2