• TomKat

Normalt hb värde för gravid?

Jag är i v 32 och har hb på 110 - är det normalt? Är trött och hängig hela tiden men min svärmor som är sjuksköterska säger att det är normalt att ha 110 i hb när man är gravid.
    Vad har ni haft för hb värde under graviditet och vad anses bra värden?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Normalt hb värde för gravid?
  • Leija

Tar du typ Niferex eller något?
    110 är ju normalt för gravida, men det är ju såpass lågt att man blir trött av det ändå.

• ElinOlsson

Äter du järntabletter?
    Annars ligger väl ett normalt hb för kvinnor på 120-125 om jag inte missminner mej.
    Att vara trött och hängig hör ju tyvärr till graviditeten, men parta med din BM, hon är ju den som vet bäst om ditt hb!

Grattis till bebisen!

• Rockan80

jag är oxå i v 322, ligger på 95 nu, klarar inte av järntabletter heller så ska få injektioner istället...är yr, trött o matt

• TomKat

Jag kan tyärr inte ta Niferex då jag blir så hård i magen av dem och får ont av att inte kunna gå på toa...

• Mårran74
    Rockan80 skrev 2008-09-18 09:22:58 följande:
    oj 32 ska det va..
    Jaaa... Det var en låååång graviditet det!
  • Mårran74

Ang. ett hb på 110 så är det lite lågt, men det är inte ovanligt att få ett lägre hb vi graviditet. Min BM:a säger att den som far illa av att det är mammorna inte barnen(som "tar" vad det behöver). Ett normalt värde för kvinnor med menstruation brukar vara runt 125 och det är önskvärt att ligga där även under graviditet(men de flesta går lite upp och ner då).

Prova gärna lite olika järnpreparat! Jag har märkt en väldig skillnad på hur de påverkar min mage iaf! Jag kan tex äta Niferex, men inte Hemofer(om de nu hette så) som ska vara mkt skonsamma mot magen... Konstigt! Blutsaft har också gått bra! -Den klarar många av, som inte klarar någonting annat...
    Sedan så kan du ju försöka med järnrik kost... Grovt bröd, persilja, broccoli, spenat, torkade aprikoser(har jag hört men vet inte om det stämmer?)... Hm... Vet inte hur det är med leverpastej och så, men det kan ju inte skada att prova?!? Man ska inte äta detta tillsammans med mjölkprodukter, då de hindrar upptaget...

• Luloo
    jag hade 109 som lägst o fick äta niferex, glömde ta dom i slutet tog väl 1st iveckan  o i vecka 39 så hade jag 130

klarar ni inte av o äta det, leta efter mat som är järnrik.. oj ser i skrivande stund att mårran74 har skrivit tips...
    Min älskade Alvin 080616
  • Johanna 76

jag är också nyfiken på vart man ska ligga. jag ligger lågt 92, hur pass lågt är det egentligen??

• LAV0LINA

HB är det blodvärdet?
    För om det är det hade jag 136 och bm sa att man bör ligga omkring 120 och 130 så mitt var tydligen jättebra
    Ursäkta att jag kapar tråden lite

Svar på tråden Normalt hb värde för gravid?