• TomKat

Normalt hb värde för gravid?

Jag är i v 32 och har hb på 110 - är det normalt? Är trött och hängig hela tiden men min svärmor som är sjuksköterska säger att det är normalt att ha 110 i hb när man är gravid.
    Vad har ni haft för hb värde under graviditet och vad anses bra värden?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Normalt hb värde för gravid?
  • Vevvis
    Zelda83 skrev 2008-09-19 16:18:37 följande:
    Jag ligger isf väldigt högt? Förrförra gången när hon kollade hb så låg det på 145, sen tog hon ett nytt nu för hon trodde hon hade skrivit fel, å nu låg jag på 151... Det kan ju inte va bra att ligga för högt heller va?? Fast hon sa inget om det, bara att det var lite ovanligt...
    Jag har också högt hb, brukar normalt ligga mellan 145-155.
  • MickaelaK

jag har inte vart så insatt förrän jag läste den här tråden å då blev jag lite orolig, men det är bara att slappna av då, man lär ju inte behöva äta extra järn iaf =)

• Dollars matte

Konstigt att de säger så olika...
    Min bm säger att hb för en gravid ska ligga över 110 och för en icke-gravid över 115. Så igår när jag hade höjt mig från 105 till 114 så tyckte hon att jag låg jättebra till.

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
  • MickaelaK

Hittade detta när jag läste runt lite om hb, å jag blev allt väldigt nervös nu.. Hittade infot på niomander.se

Vad händer om jag har väldigt högt järnvärde?
    Idag vet man, genom mycket forskning, att det finns vissa risker med att ha ett väldigt högt Hb. Riskerna inbegriper ökad risk för intrauterin fosterdöd under den senare delen av graviditeten.
     "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."
    Rapporten ”Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth" från Karolinska sjukhuset tar upp problemet som bekräftar liknande rapporter från England och USA.

Ett Hb sjunker normalt efter vecka 20 då fostret kräver mer och blodmängden ökar. Om Hb inte sjunker efter vecka 20 utan ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska detta tolkas som en varningssignal. Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl som tex de som finns i en moderkaka.
    Riktvärdet är 146, och ett Hb på, över eller omkring 146 är farligt högt under en graviditet. Många MVC hänger tyvärr inte med på nya rön och hinner inte hålla sig uppdaterade med ny forskning och fortsätter därför att uppmuntra gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver.
    Rent generellt kan man säga att en gravid kvinna inte behöver tillskott om Hb ligger kring det normala, alltså 120-130. Först när Hb sjunker kan man, på inrådan av sin BM, börja med järntillskott. Börja aldrig med tillskott innehållande järn innan du fått ditt Hb kontrollerat på MVC.

• Skärtuss

När mitt järnvärde låg på 110 (v.29) tyckte BM att det fortfarande var ok. Nästa gång (v.33) var det bara 100. Då fick jag börja äta järntabletter. Sist hade värdet stigit till 127 (v.38) vilket BM tyckte var jättebra.

• LAV0LINA
    Svar på #24
    Hmm, en kompis åt mig hade kanonbra hb under hela sin graviditet. Ändå tjatade hennes bm om att hon skulle äta järntillskott "för det skadar ju inte"!
    HU!
    Tur att min kompis inte ansåg att hon behövde göra det när värdet var så bra ändå!

Jag vet att min pappa har ganska höga värden så det kanske är lite ärftligt?
    Jag har ju hittils inte varit trött eller nått!
    Min bm tipsade om att steka mat i gjutjärnspanna (den avger ju lite järn och det är ett jättebra sätt att få i sig utan en massa tillskott!).
  • Jeanette1986

jag hade 116 v.12, bm sa åt mig att5 jag skulle börja emd järntabletter. sen sjönk det ändå ner till 102 där jag låg under nästan hela gravven. fick äta 2st järntabletter om dagen, min mage va helt pajj....

• FrökenLinda

Haft Ameni när jag va yngre, och är "Van" vid lågt HB.. men vid inskrivning hade jag 120 vilket va bra för o vara mig. Nu den senaste tiden har det legat lägre, 100, 106 och 110 senast.. BM tycker att det är för lågt men finns inte så mycke mer jag kan göra. Har lagt om kosten lite och äter 4 järntabletter om dagen och dricker blutsaft. Men nu e det inte långt kvar på min graviditet så får se om värdet höjer sig sen!

• Jappen

Shiiiit! Blir helt orolig nu när jag läser här.....mitt hb låg senast på 84......
    E trött men inte som jag varit under de andra graviditeterna.
    Det som jag tycker är konstigt är att min barnmorska inte reagerat, hon sa bara att det är nog dags för mig att äta lite mer kött och inte slarva med mina Hemofer...

• Väduren06
    Zelda83 skrev 2008-09-19 16:33:34 följande:
    jag har inte vart så insatt förrän jag läste den här tråden å då blev jag lite orolig, men det är bara att slappna av då, man lär ju inte behöva äta extra järn iaf =)
    Jag hade 145 vid inskrivningen o får nu äta mera järn för det hade sjunkit till 110, så det kan sjunka rejält även fast man har högt innan..
  • Apan Papan

När jag gick fick 135 i Hb ordinerades jag järn trots att jag själv inte tycker att det var speciellt lågt, jag var i v 34 då.

• Nymne

Det är lågt, men inte onormalt. För att förhindra att det sjunker ytterligare (och för att ha lite på lager om du skulle örlora blod under förlossningen) borde du nog äta järntabletter.

• LAV0LINA

135??
    Jag hade 136 på inskrivningen och min bm sa att man bör ha mellan 120 och 130 så du har ju absolut ingen brist på järn!
    Vet att en kompis hade kanonbra värden under sin graviditet och hennes bm tjatade om att hon skulle äta järntabletter, men eftersom hennes värden ändå var så bra så fanns det väl ingen anledning tyckte hon.. Det var väl inte sådär jättebra att få i sig för mycket järn heller?

Apan Papan skrev 2008-09-29 21:51:25 följande:
    När jag gick fick 135 i Hb ordinerades jag järn trots att jag själv inte tycker att det var speciellt lågt, jag var i v 34 då.
  • Pernilla3

jappen: Har din bm inte ordinerat niferex till dig? Vilken v är du i? 84 är inte bra alls ffa inte inför en stundande förlossning. Hemofer är en droppe i havet jämfört med niferex. Knepig bm du har.

Själv hade jag 125 vid v 9 och 114 i v 14. Ligger som icke-gravid på 146 ungefär.

• Thea08

Haft dåliga värden under alla mina tre graviditeter, med min andra dotter var det nere på 80 (och vände sen) så jag fick ta extra prov för att utesluta andra sjukdomar... Men en del får ju injjektioner?

Denna grav hade jag 115 ca på¨inskrivning o 8 i ferritin (stavas det så?) har druckit blutsaft sen dess... Nu idag hade jag 101 och är i v34, BM sa väl att det var ok men lågt... Får yrselattacker o blir kallsvettig emellanåt om jag missar blutsaften nån eller några dagar... 

Svar på tråden Normalt hb värde för gravid?