• TomKat

Normalt hb värde för gravid?

Jag är i v 32 och har hb på 110 - är det normalt? Är trött och hängig hela tiden men min svärmor som är sjuksköterska säger att det är normalt att ha 110 i hb när man är gravid.
    Vad har ni haft för hb värde under graviditet och vad anses bra värden?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Normalt hb värde för gravid?
  • Mårran74

Normalt hb: runt 125.
    Under graviditet: runt 125! Anemi(järnbrist) föreligger om du ligger under 110 under grav..

MEN det är inte konstig om man går ner när man väntar barn = normalt! Men det ska upp igen, det är INTE bra att ligga kvar på för låga värden!

• Mårran74
    LAV0LINA skrev 2008-09-18 11:16:10 följande:
    HB är det blodvärdet?För om det är det hade jag 136 och bm sa att man bör ligga omkring 120 och 130 så mitt var tydligen jättebraUrsäkta att jag kapar tråden lite
    Jepp! Stämmer bra!
  • MARIA99

Fick börja äta järn med 3:e barnet när jag hade 117 så min bm tyckte nog att under 120 var dåligt. Har annars haft mellan 130-136 ca när jag varit gravid .

• Mårran74

Järnbehovet ökar i mitten av graviditeten och därför rekomenderas alla grav.kvinnor att äta järntillskott från däromkring, fram till förlossningen...

• LAV0LINA
    Svar på #12
    Men så bra, hoppas jag inte faller allt för lågt senare bara..
  • hannamiller

En som allti har lågt..
    Så till mig gav dom order att jag skulle taoch äta blodpudding..få upp det med maten.. Som inte är så lätt..
    Mitt är på 101.. Får se vad den är på imorgon, är i vecka 30..
    Har ju haft mycket lägre när jag väntade mitt första.
    Vissa har lågt HB.

• Anna 27

Hade 135 som blodgivare. 130 vid inskrivningen. Sen rasade det till 120... Men nu i v 33 uppe i 126 igen! Har inte kunnat äta järntabletter pga ont i magen men däremot rött kött, blutsaft och kombivitaminer som innehåller lite järn. Som tur är så tar barnet inte så mkt järn nu i slutet på graviditeten utan mest i mitten!

• Loopington

Alla bm berkar rekommendera Niferex i första hand, trots att det är jättevanligt att Hb-värdet ändå inte stiger, och att många får problem med magen av det. Jag är vegan och föredrar Duroferon, jag har inte haft några magproblem av dessa, och mitt Hb har legat över 130 vilket är högre än någonsin tidigare.
    Testa Duroferon om inte Niferexen hjälper! Vad gäller magproblem så kan det ge med sig när kroppen vant sig vid preparaten så ge inte upp för lätt. Och trötthet kan bero på mycket annat än just Hb-värdet.

• Tingelina

*äckelvarning!*

Jag låg på 123 vid inskrivning, och nu i vecka 25 var det 125... Och då hade jag fått order om att äta Niferex varannan dag, men det är så vidrigt.. Jag blir inte hård i magen, utan tvärtom, får löst svart kletbajs. Så jag tar det lite då och då (läs nästan aldrig), försöker äta vanliga Kvinna-vitaminer och dricka juice med tillsats av järn. Jag nöjer mig med att ligga på 125 eftersom det tydligen är det man ändå ska ligga på.

• MickaelaK

Jag ligger isf väldigt högt? Förrförra gången när hon kollade hb så låg det på 145, sen tog hon ett nytt nu för hon trodde hon hade skrivit fel, å nu låg jag på 151... Det kan ju inte va bra att ligga för högt heller va?? Fast hon sa inget om det, bara att det var lite ovanligt...

Svar på tråden Normalt hb värde för gravid?