Inlägg från: rosyposy |Visa alla inlägg
  • rosyposy

plus size model

Jag blir så full i skratt varje gång jag hör det där Plus size-uttrycket.
    Så enormt världsfrånvänt.
    Modeller gör reklam för kläder (oftast i alla all). 38 torde vara en av de absolut genomsnittligaste storlekarna.
    Hela den där världen är så skruvad så det är löjligt. Längtar till den dagen då det finns modeller av ALLA storlekar.

Marilyn Monroe drog ju 40/42 i kläder om jag inte minns fel. Varför försvann det idealet?
    Kan det ha något med att måååånga av de mest inflytelserika människorna i modevärlden är homosexuella män? (som alltså gillar manskroppar före kvinnokroppar).

• rosyposy
    Melisabeth skrev 2008-09-19 12:05:46 följande:
    Signe: www.talents-models.com/largepic.asp&mode...Drar storlek 42/44.Vet inte om det bara är jag, men det _ser_ för mig ofattbart ut.
    42/44 - troligt... haha. Klart hon KAN använda 42/44 men då lär ju kläderna sitta som tält på henne. Vem tror de att de lurar liksom?
  • rosyposy
    Melisabeth skrev 2008-09-19 12:27:54 följande:
    Nja, i det fallet så är de rätt ärliga. JAg vet vem hon är, och eftersom hon är så väldigt lång så behövs det ju "större" storlekar trots att hon inte ser minsta stor ut sas
    Jag har några väldigt långa smala bekanta, och de drar inte större storlekar pga sin längd... det är ju bara längden på kläder som påverkas, och då oftast bara i byxor. Bredden på kläderna påverkas ju inte av längden så att säga.
  • rosyposy
    FinalFantasy skrev 2008-09-19 12:34:26 följande:
    Size 6 motsvarar väl 38 så 8 är 40 så då är ju 10 42? Och jo hon har ju junk in the trunk
    Junk in the trunk? Var då?
  • rosyposy
    enlitenbitkaka skrev 2008-09-19 12:41:40 följande:
    Nej du har helt fel, du menar de brittiska storlekarna där en 14 är som en europeisk 42
    Men det finns ju flera grader av smalhet... Man behöver ju inte se ut som en pinne för att vara smal.
    Hon är långt ifrån tjock, plus size eller "junk in the trunk".
  • rosyposy
    Mcmajjsan skrev 2008-09-19 13:41:27 följande:
    Det som diskuteras är väl just det att varför ska någon med normal strl räknas som plus size. Vad är logiken med det?
    Finns ingen logik, det är helt vansinnigt.
    Som någon annan tidigare skrev, inte konstigt att tjejer mår dåligt.
    Inte heller konstigt att 7 åringar börjar banta när man hör att tjejer som Whitney har "junk in the trunk".
    Det är så jäkla snett.
  • rosyposy
    enlitenbitkaka skrev 2008-09-19 13:47:07 följande:
    Men grejen är ju att hon är plus size bland andra modeller - bland dem är hon BIG. Hon respresenterar oss, vanliga kvinnor - normen. Men bland dem är hon förtfarande big. Förstår inte varför ni hänger upp erpå ett ord? Hade det varit bättre om de valt någon med bilringar och bristningar?
    Och varför är ALLA andra modeller supersmala? Varför är inte genomsnittskvinnan väl representerad i modellvärlden? Det är där problemet ligger.
  • rosyposy
    enlitenbitkaka skrev 2008-09-19 13:48:34 följande:
    Får gå ner på barnnivån; Junk in the trunk är ett uttryck grundat i den svarta delen av USA. En tjej med junk in the trunk har en fyllig bakdel, är kurvig. Har ingenting med fett, tjockhet osv. att göra.
    Barnnivå?
    Konstigt, för de svarta amerikanska vänner jag har använder inte junk in the trunk som något positivt direkt.
  • rosyposy
    enlitenbitkaka skrev 2008-09-19 13:52:08 följande:
    Alla modeller bör bära samma storlek = liten smal modell = kläderna sitter bättre = mindre tygåtgång osv. Om du nu törstar efter genomsnittskvinnan kan du ju va glad att Whitney vann - första plus size modellen.
    Det enda "hållbara" argumentet där är tygåtgången (och det lär knappast vara ett problem i den rätt så lukurativa branshen).

Att kläderna skulle sitta bättre för att det är smala modeller är ju där felet ligger också, för vem är det som ska köpa kläderna? Är det bara modeller och kvinnor med modelllikande kroppar som köper kläder?
    Dags att designa kläder som passar just genomsnittskvinnan kanske?

Törstar och törstar.. tja jag är rätt trött på det (för många) ouppnåeliga idealet som råder.
    Ja jag tycker det är roligt att hon vann, kan tyda på en vändning åt rätt håll men troligtvis så är det bara en engångsföreteelse.
  • rosyposy
    enlitenbitkaka skrev 2008-09-19 13:59:11 följande:
    Men era egna åsikter om modebranschen är ju tämligen ointressanta. Fakta är ändock;1. Hon ÄR plus size2. Kläder sitter bättre på smala - inga valkar, bröst eller rumpor ivägen3. Whitney kommer inte bli långvarig som modell då hon inte kan gå runwayshower.
    Varför är de ointressanta? (rätt förmätet sagt av dig va?)
    VI är konsumenterna som reklamen där modellerna förekommer riktar sig till.
    1: JA hon är PlusSize i modevärlden som den ser ut idag, och det är rätt snett att den ser ut som den gör idag.
    2. Valkar? Måste man ha valkar för att man inte ser ut som en modell i kroppen. Och news flash: rätt stor del av världens kvinnor HAR bröst och rumpor, om de är i vägen så tyder det på något allvarligt fel i designen på kläder, inte tvärtom.
    3. Nej jag tror inte heller hon kommer bli långvarig, oavsett om hon kan gå eller inte. Hon kommer pressas att gå ner i vikt (tänk Sophie Dahl).
  • rosyposy
    ming skrev 2008-09-19 14:25:34 följande:
    De modeller som går på catwalken visar ju high fasion och det är inte genomsnittkvinnan som köper de kläderna. De kläderna tillverkas inte ens för genomsnittskvinnan, utan är lite mer exklusiva och fungerar mer som inspiration.Var glad att HM och andra billiga butiker kopierar high fasion-kläderna och gör om dem till kläder som passar genomsnittskvinnan istället.
    Jag pratar inte bara om modeller som visar high fashion utan modeller över lag.
    De som modellar för H&M och liknande lågpris kedjor är heller knappast exempel på genomsnittet,tyvärr.

Minns vad en god vän berättade om när hon pluggade design i Milano och fick kritik av sina lärare för att hennes TECKNADE modeller var för mulliga. Hon tyckte själv att de var lite magra men nej nej, smalare skulle de vara.
Svar på tråden plus size model