• Anonym (Nojjjjig)

Handsprit och Gravid

Jag såg just på nyheterna att ambulansmän som använder handsprit har fått utslag vid alkolås. Alltså när de blåsit i ett alkotest har det visats som att de har alkohol i kroppen, bara genom att andas in handsprit.

Är detta något som jag som gravid behöver vara orolig för? Jag använder handsprit i mitt jobb.

• Svar på tråden Handsprit och Gravid
  • Krabbolina

jag använder handsprit varje dag på jobbet och har inte hört att det ska vara någon fara.

• Anonym

Jag spritar händerna säkert 15 ggr per dag men tror inte att det är något problem. Man behöver ju inte hålla på och lukta på sina stinkande händer just när man spritat

• Anonym (Nojjjjig)
    Krabbolina skrev 2008-09-19 18:42:55 följande:
    dessutom borde det stå på flaskorna om inte gravida skulle använda dem.
    Har du läst på dem då? Jag sitter ju hemma här nu och jag har inte kollat på flaskorna på jobbet. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara farligt..
  • Anonym (Nojjjjig)
    Anonym skrev 2008-09-19 18:41:05 följande:
    Jag spritar händerna säkert 15 ggr per dag men tror inte att det är något problem. Man behöver ju inte hålla på och lukta på sina stinkande händer just när man spritat
    Nej man luktar ju inte på det, men det doftar ju väldigt starkt. Jag är helt nervös för detta nu
  • Glenni

Antagligen så är det så att alkoholen dunstar från händerna precis efter att dom spritat sig när dom blåser. Skulle inte tro att alkoholen kan "gå in i kroppen" på det sättet. Munskölj kan ju också ge utslag på alkotest, inte har man alkohol i blodet för det. Du kan nog vara lugn!

• Krabbolina

Anonym (Nojjjjig) skrev 2008-09-19 18:45:33 följande:

Har du läst på dem då? Jag sitter ju hemma här nu och jag har inte kollat på flaskorna på jobbet. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara farligt..
    ja, vi använder handsprit ifrån Dax och det står inget på dem.
  • Anonym (Nojjjjig)

Men tror ni jag behöver vara orolig för detta?
    Jag är gravid i v 8, och väldigt orolig för missfall.

• Thuva03

Har handsprit hemma i väskan.  Det är en DAX Alcogel 85. Återfettande handdesinfektion. På den står det endast att man ska akta den för barn. Inget om att den ska va farlig för gravida eller ammande....

Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • Anonym (Nojjjjig)
    Anonym skrev 2008-09-19 18:52:34 följande:
    Anonym (Nojjjjig) skrev 2008-09-19 18:51:08 följande:
    Men snälla nån!!!
    Fast vadå?
    Jag fick missfall för två månader sen, är det fel att oroa sig?
    Tycker det var lite dålig attityd du kom med. SYND
Svar på tråden Handsprit och Gravid