• Anonym (Nojjjjig)

Handsprit och Gravid

Jag såg just på nyheterna att ambulansmän som använder handsprit har fått utslag vid alkolås. Alltså när de blåsit i ett alkotest har det visats som att de har alkohol i kroppen, bara genom att andas in handsprit.

Är detta något som jag som gravid behöver vara orolig för? Jag använder handsprit i mitt jobb.

• Svar på tråden Handsprit och Gravid
  • unclaf

Ts jag skulle INTE vara orolig om jag var du. Under hela graviditeten spritade jag mig KONSTANT (eftersom jag var rädd för alla bacilsuker....). detta på inråd från bm eftersom jag blev så väldigt torr och narig av att tvätta mig med tvål och vatten JÄMT.

Var såg du detta reportage? Låter märkligt får jag säga. Skulle vilja kolla upp det med läkare jag känner av rent intresse.

• Anonym (Nojjjjig)
    unclaf skrev 2008-09-19 19:13:06 följande:
    Ts jag skulle INTE vara orolig om jag var du. Under hela graviditeten spritade jag mig KONSTANT (eftersom jag var rädd för alla bacilsuker....). detta på inråd från bm eftersom jag blev så väldigt torr och narig av att tvätta mig med tvål och vatten JÄMT.Var såg du detta reportage? Låter märkligt får jag säga. Skulle vilja kolla upp det med läkare jag känner av rent intresse.
    Det var på lokalnyheterna nu för en timme sedan. Där filmade de ambulansmännen som spritade sig. Och talade om att de fått utslag på alkotest.
  • sophiie

Nu är inte jag gravid, det var 9 år sedan sist.
    Grugglar du munsköj blåser du positivt på utandningsprov.
    Bara en jämförelse.

• Anonym (Nojjjjig)
    sophiie skrev 2008-09-19 19:15:20 följande:
    Nu är inte jag gravid, det var 9 år sedan sist. Grugglar du munsköj blåser du positivt på utandningsprov.Bara en jämförelse.
    Haha, du fick mig att skratta. Jag ska försöka att inte oroa mig så mycket
  • Shadilly

Fast frågan är ju hur utslaget kommit? Om de nyligen spritat händerna och sedan håller själva i blåsgrejen kan de ju självklart blåsa in alkoholångor i mätapparaten. Jag skulle nog vilja veta lite mer innan jag började oroa mig.

Condemnant qui non intelligent
  • Avelyn

Använder handsprit konstant i vårt jobb i hemtjänsten. Även vi får utslag på alkotest av handspriten. Det beror dock inte på att vi får i oss alkohol utan mera det att vi spritar händerna i det fordon där alkotestet tas. ( Alkolås på bil ). Om vi spritar oss utanför bilen och sedan sätter oss och blåser är det helt ok.

Har använt handsprit under graviditeter och tycker det är ett bra skydd mot otrevliga magsjukor etc.

• unclaf

huden.nu/fragor/hudprodukter

Läs här Ts...Scrolllar du ned till jag tror 7:e inskickade frågan hittar du "fett och alkohol kan inte passera ut i blodbanan" (hon som skrev in undrade om kroppen kudne ta upp ämnen i krämer via huden)

• Anonym (personal)

Om man blev alkoholpåverkad av desinfektionesmedel så skulle alla kirurger slå slint med knivern hejvilt,eller hur? o de spritar ju sig REJÄLT innan op..

TS-läs på om hur alkohol absorberas i kroppen tycker jag.

Jag jobbade hela sommaren i sjukvården som gravid och min son har vad jag vet inte fått ngra alkoholskador.

Hade det varit giftigt ha handsprit på händerna hade den sålt på systembolaget och inte på apoteket receptfritt.

Nojigt var ordet..;)..

• Anonym (Nojjjjig)
    unclaf skrev 2008-09-19 19:26:50 följande:
    huden.nu/fragor/hudprodukterLäs här Ts...Scrolllar du ned till jag tror 7:e inskickade frågan hittar du "fett och alkohol kan inte passera ut i blodbanan" (hon som skrev in undrade om kroppen kudne ta upp ämnen i krämer via huden)
    Ohh vad bra, så jag kan vara lugn nu då... Tack så mycket
  • unclaf

Anonym (Nojjjjig) skrev 2008-09-19 19:30:23 följande:

Ohh vad bra, så jag kan vara lugn nu då... Tack så mycket
    Ja det hade ju även varit förjäkligt om kroppen kuden ta upp upp fett via huden...snacka om att man aldrig hade kunnat smörja sig :)..jag är fet nog som det är :)
  • Anonym (Nojjjjig)
    unclaf skrev 2008-09-19 19:32:17 följande:
    Anonym (Nojjjjig) skrev 2008-09-19 19:30:23 följande:
    Ja det hade ju även varit förjäkligt om kroppen kuden ta upp upp fett via huden...snacka om att man aldrig hade kunnat smörja sig :)..jag är fet nog som det är :)
    Usch det är jag också, kanske är det för att man använder bodylotion.. får nog ta och sluta med det. hahahah
  • Shadilly
    Anonym (Nojjjjig) skrev 2008-09-19 20:08:08 följande:
    Usch det är jag också, kanske är det för att man använder bodylotion.. får nog ta och sluta med det. hahahah
    Äh det är inga problem. Jag läste i En Ding Ding Värld att det finns en tvål som löser fett så man går ner i vikt av att duscha. Köp en sån bara så klarar du dig
    Condemnant qui non intelligent
  • Anonym (Nojjjjig)
    Shadilly skrev 2008-09-19 21:03:54 följande:
    Äh det är inga problem. Jag läste i En Ding Ding Värld att det finns en tvål som löser fett så man går ner i vikt av att duscha. Köp en sån bara så klarar du dig
    Haha eller det där som man kunde sätta under fötterna medans man sov som skulle "dra" ur fettet ur kroppen. Det såldes visst jättebra innan de kom på bluffen..hhahaha ingen som vågade erkänna att de köpt det
Svar på tråden Handsprit och Gravid