Inlägg från: Hjärtat mitt |Visa alla inlägg
  • Hjärtat mitt

Ärrbildning efter konisering

cli -> Jag har gått igenom precis samma sak. Konisering, ärrbildning, blodsamling. Senast i fredags fick jag åka in till gynakuten pga smärtorna (för andra gången). Nu har de ändå lyckats öppnat upp 6 mm, men det var svårt. Det tog sin lilla tid... och under tiden var jag fullproppad med smärtstillande, lugnande och bedövning (både med och utan adrenalin). Det var ett helvete att vara vaken (men nerdrogad) i den där stolen! Hade föredragit att vara sövd, men eftersom det var fredag kväll (jourhelg) så fanns det inte så många narkosläkare.

Nu säger de i alla fall att det ska vara öppet, så det är bara att vänta och se. Förra gången detta hände lyckades de inte öppna upp tillräckligt, pga ärrbildningen. Jag vet inte om det beror på vem det är som gör det, nu hade jag en otroligt duktig läkare på Huddinge sjukhus. Var har du varit?

• Hjärtat mitt

cli -> Ja, jag tycker också du ska försöka få dem att inte ta bort livmodern. Även om man har fyra barn så är det ju ett stort ingrepp som kanske inte heller är helt riskfritt!

Läkaren jag träffade nu heter Ingvar Ek och det är på Karolinska i Huddinge. Jag tyckte han var väldigt duktig... Han är även fertilitetsläkare och jag tror att han har rätt bra koll.

Jag ammar inte, har inte blivit gravid ännu... Vet inte varför det blir sån ärrbildning, jag hade narkos när jag gjorde ingreppet. Det är tydligen vanligt, men varför förstår jag inte. Nu när jag läser här har jag förstått det är är mycket vanligare än jag trodde, när jag kom till gynakuten för två veckor sen sa de att "det här inte hör till vardagen"... Hm?

Svar på tråden Ärrbildning efter konisering