• cli

    Ärrbildning efter konisering

    Gjorde en besvärlig konisering för två år sedan under lokalbedövning (som inte tog). Detta var 3 mån. efter min senaste förlossning. 1 år senare skulle de ta prover men kunde inte komma upp i livmoderhalsen. I somras skulle de göra vidgning under narkos, men lyckades inte heller då. För några månader sedan fick jag akut ont i magen och det visade sig att mensen kommit igång men inte kunde rinna ner pga det blivit en kraftig ärrbildning efter koniseringen. Fick beskedet att jag då skulle få ta bort livmodern. Vägrade och de gjorde ett nytt försök som inte heller lyckades. Nu ska de vänta tre månader till och göra ett försök till under narkos. Undrar nu om det är någon som varit med om liknande?? Känns oerhört drastiskt att behöva ta bort livmodern efter att ha gjort en konisering som ju ska vara ett ganska lätt ingrepp. Undrar om någon lyckats öppna en kraftigt ärrad livmoderhals?? Går nu omkring med blod i livmodern vilket inte alls är bekvämt.

  • Svar på tråden Ärrbildning efter konisering
  • cli

    Konisering innebär att en konformad del av livmodertappen tagits bort pga en cellförändring där. Oftast brukar detta vara ett lätt ingrepp och inte innebära några komplikationer vad jag förstår. Det var därför som jag undrade om det finns några fler som varit med om samma komplikation.

  • Ellih73

    Hej!
    Jag har inte varit med om det du beskriver, men jag ska göra en konisering snart å hoppas verkligen att det går bra.
    Usch, dina besvär låter tuffa. Vill du har fler barn? Kan du få fler barn om de inte tar bort livmordern?

    Kramar till dig!

  • oOrosamarängerOo

    Usch lider med dig!! Hur har det gått?
    Har själv gått igenom en jobbig och kompliserad konisering och har kraftigt ärrad livmoderhals, opererades alldeles förtätt efter min andra förlossning och massa kompkikationer. Vid nästa graviditet startade förlossningen med prematur vattenavgång, blev inlagd och inga värkar på två dar så sattes sedan igång men öppnades ingenting. De försökte vidga livmodermunnen och lyckades klippa upp den 3cm men ärrvävnaden va för kraftig så fick avslutas med akutsnitt.

  • Hjärtat mitt

    cli -> Jag har gått igenom precis samma sak. Konisering, ärrbildning, blodsamling. Senast i fredags fick jag åka in till gynakuten pga smärtorna (för andra gången). Nu har de ändå lyckats öppnat upp 6 mm, men det var svårt. Det tog sin lilla tid... och under tiden var jag fullproppad med smärtstillande, lugnande och bedövning (både med och utan adrenalin). Det var ett helvete att vara vaken (men nerdrogad) i den där stolen! Hade föredragit att vara sövd, men eftersom det var fredag kväll (jourhelg) så fanns det inte så många narkosläkare.

    Nu säger de i alla fall att det ska vara öppet, så det är bara att vänta och se. Förra gången detta hände lyckades de inte öppna upp tillräckligt, pga ärrbildningen. Jag vet inte om det beror på vem det är som gör det, nu hade jag en otroligt duktig läkare på Huddinge sjukhus. Var har du varit?

  • cli

    Åh, vad skönt att höra att det finns fler som är i samma situation, även om man tycker att detta inte bör hända! Skönt att höra att det faktiskt går att öppna upp. Jag känner mig förtvivlad över att behöva operera bort livmodern, om det nu blir så. Mest för att det känns som att de gjort något fel. Jag har redan fyra barn så egentligen planerar vi inte fler, men det känns ändå tråkigt och onödigt. Har först varit på Huddinge, men där utfördes den besvärliga koniseringen, så dit vill jag inte tillbaka. Vilken läkare hade du senast Ensöderböna? Tror också att detta ingrepp är så komplicerat att det måste vara en riktigt erfaren läkare som gör det....? Soojuicy, det verkar som att man inte ska konisera kort efter en förlossning. Varför gör dom då det?? Jag har skickat ett brev till Patientombudsmannen för att försöka få det här uträtt. Om det lyckas vet jag inte. De har ju inte heller lyckats ta prover i livmoderhalsen på två år, så man vet ju inte om man går omkring med en utvecklad cancer????

    Ensöderböna, ammar du, eller? Läkaren som gjorde koniseringen påstod att amningen skulle ha inverkan på ärrbildningen, men jag vet inte. Ammar lite fortfarande och de ville vänta tills jag ammat färdigt.

    Har ni fått reda på varför ni fått en så kraftig ärrbildning?? Jag tycker inte jag fått något vettigt svar. Fått för mig att det berodde på att jag låg och skrek och kved mig av smärta så att hon inte kunde jobba i lugn och ro. Tydligen så gör dom alltid liknande ingrepp under narkos på K.S. i Solna, medan det är under lokalbedövning på K.S. Huddinge.

    Ni får jättegärna svara. Har ett sånt behov av att få veta vad som hänt er!!

  • oOrosamarängerOo

    Va mycket som gick fel i mitt fall. Koniseringen skulle inte varit så tätt på förlossningen, men hade svåraste graden och de ville göra det så fort som möjligt och va fem v efter fl men läkaren som skulle göra det hade fått uppgifterna fem MÅNADER efter förlossning, fast både jag och min man ringt och frågat flera gånger om det verkligen kunde göras fem veckor efter fl.
    Jag höll på att förblöda och fick åka in på op 3 gånger på ett dygn och låg medvetslös flera gr och fick flera påsar blod. Min livmodertapp är bara 1cm , så de hade oxå tagit bort större del av tappen än vad som behövdes och sas från början.
    Detta är ju ett i vanligafall väldigt okompliserat ingrepp som man gör över dan och får sedan åka hem, jag låg kvar i flera dygn, fick äta blodstillande i två mån efteråt och smärtstillande för gjorde så ont i flera veckor efteråt. De sa att den kraftiga ärrbildningen beror på att det va alldeles för nära fl, kombination att de tog så stor del och fick in på op tre gr för att stoppa blödningarna som det blivit så av:(

  • Hjärtat mitt

    cli -> Ja, jag tycker också du ska försöka få dem att inte ta bort livmodern. Även om man har fyra barn så är det ju ett stort ingrepp som kanske inte heller är helt riskfritt!

    Läkaren jag träffade nu heter Ingvar Ek och det är på Karolinska i Huddinge. Jag tyckte han var väldigt duktig... Han är även fertilitetsläkare och jag tror att han har rätt bra koll.

    Jag ammar inte, har inte blivit gravid ännu... Vet inte varför det blir sån ärrbildning, jag hade narkos när jag gjorde ingreppet. Det är tydligen vanligt, men varför förstår jag inte. Nu när jag läser här har jag förstått det är är mycket vanligare än jag trodde, när jag kom till gynakuten för två veckor sen sa de att "det här inte hör till vardagen"... Hm?

  • Maluttan

    Hej, jag hoppas ni fortfarande har koll på den här tråden.

    Jag har precis fått veta att detta har hänt mig också och jag har fått tid i nästa vecka för ytterligare undersökning. Men ingen vill säga något! Jag gjorde konisering i v25 om jag inte minns fel då de inte ville vänta till efter förlossningen. Jag har aldrig blivit kallad på återbesök men tog själv kontakt i förra veckan. Då kunde gyn inte ta något cellprov pga ärrbildning och skickade en remiss. Han var ganska klumpig i sitt språk och sa typ att jag inte kommer få fler barn och jag blev såklart jätte orolig!

    Jag har all världens katastroftankar och när jag läser att man kanske måste operera bort hela livmodern får jag panik. Jag har haft helt sjuka magsmärtor de senaste månaderna och nu när jag tänker efter har de varit en gång i mån i typ 4-5 dagar, så jag har ju haft mens då!

    Jag mår så dåligt av detta och vill bara att det ska vara bra...

  • Maluttan

    Hej, jag hoppas ni fortfarande har koll på den här tråden.

    Jag har precis fått veta att detta har hänt mig också och jag har fått tid i nästa vecka för ytterligare undersökning. Men ingen vill säga något! Jag gjorde konisering i v25 om jag inte minns fel då de inte ville vänta till efter förlossningen. Jag har aldrig blivit kallad på återbesök men tog själv kontakt i förra veckan. Då kunde gyn inte ta något cellprov pga ärrbildning och skickade en remiss. Han var ganska klumpig i sitt språk och sa typ att jag inte kommer få fler barn och jag blev såklart jätte orolig!

    Jag har all världens katastroftankar och när jag läser att man kanske måste operera bort hela livmodern får jag panik. Jag har haft helt sjuka magsmärtor de senaste månaderna och nu när jag tänker efter har de varit en gång i mån i typ 4-5 dagar, så jag har ju haft mens då!

    Jag mår så dåligt av detta och vill bara att det ska vara bra...

  • Helen03

    Hej på dig. Jag har gjort två koniseringar och det har växt ihop precis som för dig. Har opererats 6 gånger. Jag har hållt på 1 år nu.Men de har ännu inte lyckats. Har fortfarande väldiga besvär. Så jag ska söka hjälp någon annanstans än huddinge.m Men orkar inte ha det så här längre. Det känns för mig som enda alternativet är att ta bort livmodern. Jag fick förklaringen att vissa personer reagerar så efter laserbehandling och vissa gör inte det. Lycka till hoppas det löser sig för dig! Helen

  • cli

    Hej,

    Tänkte återkoppla och berätta att jag 2009 fick ge upp efter 5 misslyckade försök till vidgning och operera bort livmodern. Hade slutat amma och det blev olidligt med magsmärtorna när inte blodet kom ut vid mensen. Har fått rekommenderat av min gynekolog, som också tittade på ärrbildningen efteråt och inte tyckte det såg bra ut, att anmäla till PSR - landstingets försäkringsbolag. Tänker ofta på vad som gick fel och hur det kunde gjorts annorlunda. Tänker att man borde fått information om denna risk innan operationen. Som tur är har jag redan fyra barn, men stackars den som kanske inte har några och detta händer. 

  • högavisan

    Hej på er. Jag vill först börja med att uppriktig beklaga de problem ni har ställts inför. Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig till det bästa för er allihopa.

    Jag har gjort en konisering, som lyckades såtillvida att de fick bort allt som skulle bort, men tiden efter var ett elände. Det slutade aldrig att blöda och smärtorna var inte roliga. Men inga ihopväxter i alla fall. Jag har letat på nätet, i mina böcker och talat med läkare, både innan och efter jag gjorde min operation. Men inte en enda har nämnt de problem ni beskriver. Inte heller de jag drabbades av, som var ringa jämfört med era, men ändå. Jag behövde bara äta blodstillande i två veckor, en antibiotika kur och en trave med Oxycontin (vill jag minnas). Numera är det oerhört smärtsamt att ta cellprover, men det har lyckats i vilket fall. Jag blir uppriktigt förbannad över den dåliga informationen jag fick innan, och det antar jag att jag inte är ensam om. Det är verkligen skandal, jag känner att jag som patient har rätt att få fullgod information om de risker som är förknippade med en operation, så att jag kan ta ett beslut grundat på fakta. Självklart förstår jag att operationerna är något som måste genomföras, men det känns ändå inte ok att inte få tillgång till all fakta.   

  • Line85

    Usch vad ledsen jag blir när jag läser era inlägg...

    Jag gjorde en konisering för drygt två månader sedan men fick åka in på gyn igen eftersom jag blödde efter ansträngande aktiviteter och efter sex.. fick svaret att de celler som finns på insidan livmodertappen pressat sig ut och växt på utsidan istället. Dom är tydligen känsliga för beröring. Har tagit cellprov på dem och hoppas att det kommer tillbaka med goda besked.. Har aldrig hört om det tidigare men läkarna sa art det inte alls är farligt men dock besvärligt. Kan växa ihop inom ett halvår annars tar man bort dem.

    Försöker bli gravid nu så fasen om det går åt helvete

Svar på tråden Ärrbildning efter konisering