• cli

Ärrbildning efter konisering

Gjorde en besvärlig konisering för två år sedan under lokalbedövning (som inte tog). Detta var 3 mån. efter min senaste förlossning. 1 år senare skulle de ta prover men kunde inte komma upp i livmoderhalsen. I somras skulle de göra vidgning under narkos, men lyckades inte heller då. För några månader sedan fick jag akut ont i magen och det visade sig att mensen kommit igång men inte kunde rinna ner pga det blivit en kraftig ärrbildning efter koniseringen. Fick beskedet att jag då skulle få ta bort livmodern. Vägrade och de gjorde ett nytt försök som inte heller lyckades. Nu ska de vänta tre månader till och göra ett försök till under narkos. Undrar nu om det är någon som varit med om liknande?? Känns oerhört drastiskt att behöva ta bort livmodern efter att ha gjort en konisering som ju ska vara ett ganska lätt ingrepp. Undrar om någon lyckats öppna en kraftigt ärrad livmoderhals?? Går nu omkring med blod i livmodern vilket inte alls är bekvämt.

• Svar på tråden Ärrbildning efter konisering
  • cli

Konisering innebär att en konformad del av livmodertappen tagits bort pga en cellförändring där. Oftast brukar detta vara ett lätt ingrepp och inte innebära några komplikationer vad jag förstår. Det var därför som jag undrade om det finns några fler som varit med om samma komplikation.

• cli

Åh, vad skönt att höra att det finns fler som är i samma situation, även om man tycker att detta inte bör hända! Skönt att höra att det faktiskt går att öppna upp. Jag känner mig förtvivlad över att behöva operera bort livmodern, om det nu blir så. Mest för att det känns som att de gjort något fel. Jag har redan fyra barn så egentligen planerar vi inte fler, men det känns ändå tråkigt och onödigt. Har först varit på Huddinge, men där utfördes den besvärliga koniseringen, så dit vill jag inte tillbaka. Vilken läkare hade du senast Ensöderböna? Tror också att detta ingrepp är så komplicerat att det måste vara en riktigt erfaren läkare som gör det....? Soojuicy, det verkar som att man inte ska konisera kort efter en förlossning. Varför gör dom då det?? Jag har skickat ett brev till Patientombudsmannen för att försöka få det här uträtt. Om det lyckas vet jag inte. De har ju inte heller lyckats ta prover i livmoderhalsen på två år, så man vet ju inte om man går omkring med en utvecklad cancer????

Ensöderböna, ammar du, eller? Läkaren som gjorde koniseringen påstod att amningen skulle ha inverkan på ärrbildningen, men jag vet inte. Ammar lite fortfarande och de ville vänta tills jag ammat färdigt.

Har ni fått reda på varför ni fått en så kraftig ärrbildning?? Jag tycker inte jag fått något vettigt svar. Fått för mig att det berodde på att jag låg och skrek och kved mig av smärta så att hon inte kunde jobba i lugn och ro. Tydligen så gör dom alltid liknande ingrepp under narkos på K.S. i Solna, medan det är under lokalbedövning på K.S. Huddinge.

Ni får jättegärna svara. Har ett sånt behov av att få veta vad som hänt er!!

• cli

Hej,

Tänkte återkoppla och berätta att jag 2009 fick ge upp efter 5 misslyckade försök till vidgning och operera bort livmodern. Hade slutat amma och det blev olidligt med magsmärtorna när inte blodet kom ut vid mensen. Har fått rekommenderat av min gynekolog, som också tittade på ärrbildningen efteråt och inte tyckte det såg bra ut, att anmäla till PSR - landstingets försäkringsbolag. Tänker ofta på vad som gick fel och hur det kunde gjorts annorlunda. Tänker att man borde fått information om denna risk innan operationen. Som tur är har jag redan fyra barn, men stackars den som kanske inte har några och detta händer. 

Svar på tråden Ärrbildning efter konisering