Inlägg från: oOrosamarängerOo |Visa alla inlägg
  • oOrosamarängerOo

Ärrbildning efter konisering

Usch lider med dig!! Hur har det gått?
    Har själv gått igenom en jobbig och kompliserad konisering och har kraftigt ärrad livmoderhals, opererades alldeles förtätt efter min andra förlossning och massa kompkikationer. Vid nästa graviditet startade förlossningen med prematur vattenavgång, blev inlagd och inga värkar på två dar så sattes sedan igång men öppnades ingenting. De försökte vidga livmodermunnen och lyckades klippa upp den 3cm men ärrvävnaden va för kraftig så fick avslutas med akutsnitt.

• oOrosamarängerOo

Va mycket som gick fel i mitt fall. Koniseringen skulle inte varit så tätt på förlossningen, men hade svåraste graden och de ville göra det så fort som möjligt och va fem v efter fl men läkaren som skulle göra det hade fått uppgifterna fem MÅNADER efter förlossning, fast både jag och min man ringt och frågat flera gånger om det verkligen kunde göras fem veckor efter fl.
    Jag höll på att förblöda och fick åka in på op 3 gånger på ett dygn och låg medvetslös flera gr och fick flera påsar blod. Min livmodertapp är bara 1cm , så de hade oxå tagit bort större del av tappen än vad som behövdes och sas från början.
    Detta är ju ett i vanligafall väldigt okompliserat ingrepp som man gör över dan och får sedan åka hem, jag låg kvar i flera dygn, fick äta blodstillande i två mån efteråt och smärtstillande för gjorde så ont i flera veckor efteråt. De sa att den kraftiga ärrbildningen beror på att det va alldeles för nära fl, kombination att de tog så stor del och fick in på op tre gr för att stoppa blödningarna som det blivit så av:(

Svar på tråden Ärrbildning efter konisering