• Nymne

2:a i Abrahamsberg mot 4:a i Blackeberg? Vad skulle DU gjort?

Jag är särbo med en ettåring.
    Jag har fått erbjudande om att byta min fina lgh på 53 kvm (5350 kr/mån) i mysiga Abrahamsberg mot en nybyggd 4:a på 80 kvm (8400 kr/mån). Det är helt klart ekonomiskt möjligt, men Blackeberg är väl en ganska trist 50-tals förort? Visst skulle det vara nice med de extra rummen, men är den extra kostnade motiverad?

Är det någon som kan säga någonting om Blackeberg utöver dess vampyrbestånd?
    VAD skulle du gjort?

• Svar på tråden 2:a i Abrahamsberg mot 4:a i Blackeberg? Vad skulle DU gjort?
  • Nette

vampyrbestånd? Nu har du gjort mig nyfiken....

• SallyK

Nära till bad, men det är det väl iofs i abrahamsberg också?

• Nymne

viseversa
    Intressant. men ni kanske har lite mer plats? Vi jobbar på 2:an och förr eller senare behövs större. Och att ett till rum i Abrahamsberg är i princip omöjligt, för det bor så många med barn där som också vill ha större...Är det någonting speciellt emot Blackeberg eller stark lokalpatriotism?

Många har läst John Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in" om vampyrerna i Blackeberg

En positiv skillnad är väl att Blackeberg är omgiven av naturområden då Abrahamsberg är omgivet av villaområden.

Kan tillägga att det tar 13 min till stan från Brommaplan och 19 min från blackeberg. Men nu har vi 10 min gångväg till T-banan och i Blackeberg bara 3 min...)

• Gabzan

jävligt bra bok är det :)

dock så hade jag aldrig bytt min lägenhet i aba mot blackan, gör du det är du galen! du kan ju säkert få en 3a eller så i alvik eller brommaplan eller mossen eller nåt, flytta inte längre ut än nöden kräver, men det är bara min åsikt. har du lagt upp din lägenhet för byte? och kollat alternativen?

• Nymne

nytt liv81
    Att byta en 2:a i Abrahamsberg mot en 3:a i Alvik eller mossen är minst sagt optimistiskt. Japp jag ligger ute på Björns bostadsbytare för byte och där existerar knappt ens den möjligheten i teorin. Som sagt var, det finns många barnfamiljer i Abrahamsberg men lgh är små.

Jag bytte till mig denna lgh för drygt ett år sedan (triangel) och de som bode där tidigare fick en liten nedgången 3:a i Blackeberg till det facila priset av 4500 kr/mån. De hade letat Länge.
    Man jag har inte bråttom...

• Gabzan

men på björns är ju i princip alla fönstertittare, det finns ju hur många sidor som helst man kan lägga in annonser på, jag bytte min 1a i hässelby mot en 3a i huddinge som jag sen bytte mot en 2a på söder, å alla bytena skedde för att jag la upp en annons på blocket, om du googlar på lägenhetsbyte får du upp fler sidor.

min mamma bor i aba och hon har ju iof en sjukt billig trea som kostar 3700 kr/mån men hon har ju kanske haft tur iof, hon fick den genom byte mot en trea i hässelby, emn det tog ett tag men det är ju säkert så att har man lite is i magen och inte känner att det är panik så kommer kanske ett mer intressant alternativ.

jag har hängt vldigt mkt i blackan genom hela min tonår och jag har egentligen inget dåligt att säga om det, förrutom alkisarna som hänger på torget, men alkisar finns ju överallt, och nu var det en 10 år sen jag var tonåring också så allt kan ju ha ändrats

• Gabzan

som du skriver i tidigare inlägg så är det positiva med blackan att det är väldigt mkt grönområden där och det är när atill kaanan och man kan gå hela vägen till hässelby längs vattnet och det är jättemysigt, men omni bor 3 min från tuben så vart kommer ni bo då? det huset som är mitt i centrum? som ligger på själva torget eller?

• Nymne

Det låter som riktigt bra byten! 3:a i huddinge mot en 2:a på söder låter ju lysande - är nog svårt att få på BB! Hur hamnade du i aba? Jag bytte bort en mörk 1:a i Näckrosen mot denna lgh och tycker att jag bytte upp mig rejält.
    Men hur mycket is i magen man än har så brukar logikens lagar gälla give and take.
    Dessutom har jag slutat tro att man automatiskt har ett bättre boende bara för att det ligger närmare centrum - så funkar det inte när man har barn. Speciellt inte om man har bil och ett jobb som innebär att man kan undvika rusningstrafik. För min del hänger livskvaliteten mer på närområdet (och lgh förstås!). Och i så fall är det trist om Blackeberg blir ett rejält nedbyte.

Svar på tråden 2:a i Abrahamsberg mot 4:a i Blackeberg? Vad skulle DU gjort?