• Nymne

2:a i Abrahamsberg mot 4:a i Blackeberg? Vad skulle DU gjort?

Jag är särbo med en ettåring.
    Jag har fått erbjudande om att byta min fina lgh på 53 kvm (5350 kr/mån) i mysiga Abrahamsberg mot en nybyggd 4:a på 80 kvm (8400 kr/mån). Det är helt klart ekonomiskt möjligt, men Blackeberg är väl en ganska trist 50-tals förort? Visst skulle det vara nice med de extra rummen, men är den extra kostnade motiverad?

Är det någon som kan säga någonting om Blackeberg utöver dess vampyrbestånd?
    VAD skulle du gjort?

• Svar på tråden 2:a i Abrahamsberg mot 4:a i Blackeberg? Vad skulle DU gjort?
  • Cey

Jag bor i vällingby..alltså granne med blackan! blackeberg ÄR ett fint barnvänligt område.
    Som någon sa, mycket natur, nära till kaanan badet, perfekt.

• Nymne

nytt liv81
    det är ett nybygge som blev inflyttningsklart i februari.
    hitta.se/LargeMap.aspx%f6rnssonsgatan+144
    Jag vet inte om det byggs mycket i Blackeberg nu, har fått det intrycker. Då ändrar ju området karaktär. Men de gamla husen är hemskt fula

• Gabzan

den i aba bytte mamma till sig genom stockholm hems internkö har jag för mig men jag är inte säker, jag kan fråga henne imorrn om du vill veta exakt hur det gick till, jag hade flyttat hemifrån då så jag är inte helt hundra på hur det gick till.

jag vet exakt vart det är men jag vet inte riktigt hur dom har fått plats med nybygge där då det låg hus där tidigare? dock så ligger det rätt nära spåret till tuben som risken finns att ni kommer höra ganska mycket från den då? om man nu stör sig på sånt, men rent trafikmässigt så är det inte så mkt störande bilvägar eller nåt sånt å så är det inte alltför lång till ängar och man kan leka på skolgården som kommer ligga på baksidan av erat hus då antar jag, ni kan ju alltid åka dit och kolla området innan ni flyttar dit för å få en känsla för om ni kommer trivas eller inte.. eftersom du har bil så kan du ju ta dig till dom större matvarubutikerna istället för att handla på sabis som är den enda affären i blackan och säkert har en hel del överpriser, annars finns ju det mesta där, pzzeria, kinahak, godismonstret, svensk kassaservice, bankomat, och det finns inget systembolag så på det sättet är det ju bra för då ere inte lika mkt alkisar som det skulle kunna varit, men jag kan dock säga som uppfattningen var då när jag hängde mkt där var att på den sidan av tunnelbanan låg den sämre delen och på andra sidan ner mot ängby låg den bättre delen, men allting är ju relativt.

• Gabzan

men om det byggs mkt där nu så kommer ju grönområdena försvinna också och skulle man då trivas lika bra där då? sen känns det iaf från min sida som att blackeberg kommer växa ihop med vällingby snart eftersom det bara blir större å större, sen om man ser det som en fördel eller nackdel... det är ju upp till var å en..

• BrideOf Rocky

Jag bor också i Abrahamsberg nu och hatar det, känner inte till Blackeberg så bra, men av det jag sett skulle jag inte byta ändå.

• Tecken

Jag har aldrig bott i Blackeberg, men tycker det verkar vara en typisk, trist förort (en sån där som är perfekt om man har barn, hund och bil). Aba är däremot tokmysigt, där skulle jag kunna tänka mig att bo, men nu trivs jag så bra här *pekar på golvet*

• Nymne

nytt liv81
    jätteintressant att höra dina synpunkter.
    Tror inte de får inte bygga hur som helst i grönområdena - de är skyddade. De får väl förtäta och riva (som jag antar att de gjort här). Man hörde inte T-banan ett dugg om fönstrena är stängde. Det är ju fördelen med nybyggen: det är ju väldigt bra levnadsstandard.

Alltså, Abrahamsberg är en stor samling 3-våningshus hus som alla är byggda på 40-talet och ser ungefär lika dana ut. Det är väl i sig inte sådär mysigt. Vad som är "positivt" med Abrahamsberg är att det är ett äkte medelklassghetto. Helsvensk medelklass. Bostadrätterna säljs relativt dyrt och hyresrätterna tillhör privata värdar. Så tryggt det kan bli. Men frågan är alltså hur det ser ut i Blackeberg...

• Tecken

Nymne: Om du tycker att Aba saknar charm, då är det väl bara att du flyttar?

• Nymne

Jag bor ju inte främst där för att det är charmigt utseendemässigt - då finns det mycket finare områden, utan för att jag har en fantastiskt fin 2:a hyfsat nära stan. Fördelen med Abrahamsberg, som jag ser det, är ju inte att det ser fint ut utan att det är så socialt tryggt. Aldrig stök eller bråk och ofta lämnar jag dörren olåst. Tecken, förstår du vad jag menar?

• viseversa

nope vi bor också på 53 kvm.Men har ett extra litet rum så man kan säga att det är en liten trea.Vi är två vuxna och två små barn.Än funkar det toppen men jag kan mycket väl tänka mig att vi behöver flytta i framtiden.men än vill jag bo kvar.Men du har rätt det är ju skönt att bo större.Det är bara det att abrahams berg är så mysigt som sagt.men blackeberg är nog det med.

Nymne skrev 2008-09-20 23:50:58 följande:
    viseversaIntressant. men ni kanske har lite mer plats? Vi jobbar på 2:an och förr eller senare behövs större. Och att ett till rum i Abrahamsberg är i princip omöjligt, för det bor så många med barn där som också vill ha större...Är det någonting speciellt emot Blackeberg eller stark lokalpatriotism?Många har läst John Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in" om vampyrerna i BlackebergEn positiv skillnad är väl att Blackeberg är omgiven av naturområden då Abrahamsberg är omgivet av villaområden.Kan tillägga att det tar 13 min till stan från Brommaplan och 19 min från blackeberg. Men nu har vi 10 min gångväg till T-banan och i Blackeberg bara 3 min...)
  • Tecken

Nymne: Visst, jag förstår vad du menar, nu när du broderat ut texten lite. Men menar du på fullt allvar att du lämnar dörren olåst? Det skulle jag aldrig våga göra (ja, jag bor i ett område som anses som "bra" och "fint", men man kan inte lita på någon). Jag låser alltid bilen också

Finns det inte info om olika områden/stadsdelar på www.stockholm.se?

• Mickan I

Vi bor i Blackeberg och trivs jättebra!! Är uppvuxen på östermalm, men skulle aldrig vilja flytta tillbax till stan. Det är perfekt att bo här med barnen! Massa parker, 4h gård, stort natureservat och nära minst två sandstränder.... Sen är ju vällingby med nybyggt stort köpcentrum jättenära(2 min med t-bana) där finns allt man behöver. Alkisar i centrum finns det ju, men var finns de inte? Bor massa barnfamiljer här och fullt med förskolor.

• Nymne

Tecken:
    Ja, det händer faktist att jag inte låster lägenheten i Aba av ren slöhet Det går inga obehöriga i våra trapphus - tro mig man hör varenda en (låser jag inte bilen är det slarv). Fast jag är nog ganska godtrogen. Men jag låste alltid när jag bodde i Råsunda.

viseversa
    Då har ni nog en lgh som liknar vår (bara att våran har byggts om till stort kök istället) Men wow, 2 barn i en 2,5:a! För oss tror till och med att det skulle varit jobbigt med Ett barn om vi inte varit särbos. Men vi jobbar en del hemmifrån också. Det är allså meningen att vi skulle flytta ihop när jag byter till större.

• Nymne

Mickan I
    Tack, det var jättekul att höra!
    Känner du dig trygg i Blackan? Är det skillnad på olika delar av Blackeberg?

• Mickan I
    Svar på #24
    Ja, jag känner mig trygg här. Hur menar du med skillnad? Blackeberg är inte så stort och jag har inte märkt någon sillnad, förutom att de nybyggna områderna verkar vara frächare med tanke på att resten är byggt på 50-talet.
    Har du varit här någongång? Om inte så borde du ju åka hit och se dig för innan du bestämer dig...
  • Nymne

Jo, jag har varit ute och tittat på 2 lägenheter i området (och kört runt med bil), men det är svårt att bilda sig en uppfattning. Är det någonting speciellt man borde se, tycker du?
    De som man ska byta med är ju alltid översvallande positiva Men jag har aldrig pratat med någon annan som bor i Blackeberg. Vet du hur det kommer att utvecklas i framtiden? Jag läste att ett privat fastighetsbolag köpt centrum och ska bygga om. Vet du någonting om det?

Jag menade om det fanns delar av Blackeberg man skulle undvika, men som du säger, det är ju ganska litet.

• Mickan I
    Svar på #26
    Det är inget speciellt jag kan komma på, men bara så du sett området och så... Finns ju fina parker och så. Det enda jag vet är att de vill bygga fler lägenheter, ombyggnad av centrum visste jag ingenting om. Centrum är ju rätt så litet går nog inte bygga om alltför mycket. Just nu finns mataffär, apotek, bibblan, bank, frissörsalonger, grillen och pizzeria. Det man behöver helt enkelt
    Det finns inga delar man bör undvika här! Är ett jättelungt och tryggt område enligt mig.
  • Nymne

Hej igen
    Idag tackade jag med tungt hjärta och en jättejobbig beslutsångest nej. Jag pratade med den tjejen som bodde här innan (och som bytte till en liten billig trea i blackan). Hon skrev såhär:
    "Men, jag maste ända säga att jag inte tycker att du ska ta just den här lägenheten. Dyra lägenheter kan man alltid fa tag i och den här var ju inte ens särskilt stor för att vara en fyra. Sa, fragar du mig tycker jag att du ska ha is i magen. Sa kan du ju alltid välja en dyr lägenhet längre fram om du inte hittar nat annat."

Jag tror hon har rätt.

Svar på tråden 2:a i Abrahamsberg mot 4:a i Blackeberg? Vad skulle DU gjort?