• branca

Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!

Jag träffade en gynläkare på mvc som sjuksrev mig i 4 v pga illamående och kräkningar. Jag kräks inte mkt men mår illa dygnet runt och är mest sängliggande. Det handlar ju om att ens allmäntillstånd är så pass dåligt att man inte kan jobba.

Lycka till och stå på dig. Du kan ju vara sjuk en vecka utan läkarintyg, men det är kanske bäst att ha ett ifall ifall.

• branca

Just det, FK... jag har inte fått besked om de kommer att godkänna min ss ännu. De säger att om det är osäkert om man ska få ersättning ska man få besked snabbt.

Men sen får man värdera vad som betyder mest. Jag är beroende av pengarna från mitt jobb och FK, men jag är inte beredd att riskera det för min bebis eller min hälsa. Det är viktigt att lyssna på sin kropp, speciellt nu när det ligger en annan liten människa där inne.

Om din kropp verkligen säger ifrån bär du nog inte äventyra det allt för länge.

• branca

Jag vet.. Hoppas att vi båda får godkänt! FK:s nya namn i medierna är ju förseningskassan, så det kan nog ta lite tid innan de betalar ut pengarna tyvärr. :(

Lycka till!

• branca
    LykkeLee skrev 2008-09-23 08:13:49 följande:
    Tyvärr är nog inte min chef lika förstående. Hon tycker inte man ska känna efter så mycket och "att vara gravid är inte att vara sjuk"
    Åh jag blir galen på alla dessa kommentarer att "graviditet inte är någon sjukdom"! Nej, det är ingen sjukdom, men det är ett tillstånd! Och det är definitivt inte samma sak som att bara vara "vanlig" (dvs. icke gravid). Hela kvinnans kropp förändras, ett nytt liv skapas inne i henne, och det är en omställning som för vissa går relativt smärtfritt, men för andra kan vara jobbig. Att det ska vara så kontroversiellt att vara gravid.

Det känns inte som att man hackade på gravida förr i samma utsträckning som idag..

Åh jag var bara tvungen att säga det :)
  • branca

Svartfågel och alla andra, hur har det gått med era sjukskrivningar?? Jag fick min godkänd av FK tack och lov, och ska försöka börja jobba igen nu på fredag.. Då har jag varit hemma i 6 veckor! Känns sådär att jobba igen, jag mår inte helt toppen än, men ska prova och se om det går.

Svar på tråden Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!