Inlägg från: Minnie69 |Visa alla inlägg
  • Minnie69

Hur frostar man av en frys?

Jag brukar koka upp vatten som redan har nämnts. Fyller upp i princip varenda kastrull. Ställer in dem en och en på varje hyllplan. Håller efter rinnandet. Byter ut kastrullerna mot nya när jag ser att "dimman lättar". Samtidigt går jag in med händerna när det börjar rinna om iskakorna och bänner loss för hand. Det är ju inte nödvändigt att vänta på att de ramlar ner, det går ju utmärkta att bänna bort dem redan tidigare. Lägger kakorna i sinken och spolar hetvatten, för det blir fullt annars. Fortsätter koka och byta vatten. Torkar och plockar bort iskakor. När kakorna är borta så torkar jag av lite snabbt. In med nya heta ångande kastruller. Torka med trasan. Sedan är det final touch, fram med hårtorken. Plocka ut de senaste kastrullerna, köksstol framför frysen, på med hårtorken, lägger den på stolen. Torkar torrt i frysen, tar hårtorken och blåser i varje vrå och torkar ev. droppar som visar sig. Stänger av och tar bort hårtorken, väntar några minuter och tittar efter om det sipprar ut något från bakom frysslingorna etc. Torkar. Drar igång frysen igen. Jag frostar av på under timmen, men jag jobbar hårt under tiden

• Minnie69

mimmi 1 skrev 2008-09-22 19:28:54 följande:

Minnie69... precis som jag gör hela proceduren lät exakt som när jag frostar av frysen.... det går ju jättefort när man gör så, eller hur
    Japp, speed is everything
  • Minnie69

Grejerna från frysen hinner knappt få en "skorpa", än mindre tina

• Minnie69

Speciellt om man tänker lite före, då ser man till att ha alla kylklampar frusna etc och ett gäng tidningar så man kan isolera ordentligt. Då klarar sig grejorna bra

• Minnie69

Hårtorken i sig är inte effektiv, men den funkar som avrundning när du har tinat hela skiten, torkat torrt, men, du kan inte komma åt bakom frysslingorna, då avrundar man med hårtorken, de sista dropparna tvinas ut, torkas upp, sedan väntar man lite till, kör en vända med hårtorken, är det torrt då så finns det ingen potentiell is som man fryser in när man slår på frysen

• Minnie69

Hårtorken är inte ett effektivt sätt att frosta av, varm ånga gör jobbet så mycket bättre. Tänk själv, en isbit i torr luft, en isbit i ett glas med vatten, vad smälter fortast?

Svar på tråden Hur frostar man av en frys?