• Anonym (Maja)

"Hudflärpar" på halsen, vad är det?!

Jag har sedan flera, flera år tillbaka små "hudflärpar" på halsen, har också fått några i armhålan. Jag vet inte hur jag ska förklara de bättre, det är som små pluttar av hud som sticker ut från halsen. Mamma och min syster har eller har haft liknande genom alla år.

För många år sedan gick jag med på att låta mamma ta bort en, det gjorde hon genom att knyta en sytråd hårt runt den och till sist trillade den bort. Nackdelen var att det gjorde så in i helvetes (ursäkta ordvalet) ont! De innehåller alltså dessutom nerver gissar jag, och inte bara hud.

Är det någon som vet vad detta är och hur man får bort dem, helst då utan smärta. Fler än jag som har dessa och som kanske t.o.m har ett namn på dem?

• Svar på tråden "Hudflärpar" på halsen, vad är det?!
  • Merveilleux

En kompis till mig använder vanligt vårtmedel på dom. Då dör dom och trillar till slut av.

My home is where my rump rests.
  • Caranlachiel

Låter som molusker. Jag fick några i armvecket som jag hade i ca 3 år innan jag råkade riva bort den ena och den andra försvann av sig själv.

Eller så kan det vara nåt liknande som min man har. Han har ett par hudveck på örat, bara hud som hänger lite utåt liksom. Inget farligt, han har haft dem hela livet.

Vecka 15 - and counting!
  • Anonym (Maja)
    Merveilleux skrev 2008-09-23 10:53:47 följande:
    En kompis till mig använder vanligt vårtmedel på dom. Då dör dom och trillar till slut av.
    Bara att smeta på (eller vad man nu gör)? Gör det inte ont?
    Caranlachiel skrev 2008-09-23 10:53:50 följande:
    Låter som molusker. Jag fick några i armvecket som jag hade i ca 3 år innan jag råkade riva bort den ena och den andra försvann av sig själv.
    Ska kolla upp vad molusker är för något, har aldrig hört det ordet förut. Kanske är det det som jag har...
  • AnnaGBG

Jag har också sådana, två på halsen och två i armhålan. Jag fick dem när jag var gravid med min första. Har tänkt att gå och ta bort dem på halsen, för de är ju inte så snygga. Däremot är det inget farligt, någon typ av hormonpluppar...eller nåt

• Anonym (Maja)

Har nu tittat på bilder på molusker och det ser inte ut som det jag har.

• Anonym (Maja)
    AnnaGBG skrev 2008-09-23 10:56:21 följande:
    Jag har också sådana, två på halsen och två i armhålan. Jag fick dem när jag var gravid med min första. Har tänkt att gå och ta bort dem på halsen, för de är ju inte så snygga. Däremot är det inget farligt, någon typ av hormonpluppar...eller nåt
    Fast jag har typ 20 kanske... och har aldrig varit gravid.
  • Nyfiken gul

be en hudläkare titta på dom innan du börjar mixtra o laborera med dom - om du inte vet det är kan du göra mer skada än nytta med en massa salvor o medel.

om det dessutom är nerver i dom ska du absolut inte vara där o pilla o peta i dom!

det du har kan vara allt i från vårtor till hudförändringar och därför tycker jag en läkare ska titta på dom .

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (Maja)
    Svar på #8
    Ja, jag kanske måste göra det... Vårtor är det definitivt inte, dessa är mindre, den största kanske är 1-2 mm och sticker ut lika mycket så att den nästan hänger. Resten är max 1 mm och sticker liksom bara ut.

Låter helt äckligt nu när jag beskriver det, det ser inte äckligt ut, däremot är det fult! jag skulle vilja gå i polotröjor året runt, hatar att visa halsen pga dessa!
  • AnnaGBG
    Anonym (Maja) skrev 2008-09-23 10:57:35 följande:
    Fast jag har typ 20 kanske... och har aldrig varit gravid.
    Fast det kan allt vara hormoner ändå. Jag skall ta bort mina på en vanlig "skönhetssalong". Hon sa att det var väldigt vanligt och de är lätta att ta bort.

Kolla om det finns någon sådan där du bor.
Svar på tråden "Hudflärpar" på halsen, vad är det?!