• Anonym (Maja)

"Hudflärpar" på halsen, vad är det?!

Jag har sedan flera, flera år tillbaka små "hudflärpar" på halsen, har också fått några i armhålan. Jag vet inte hur jag ska förklara de bättre, det är som små pluttar av hud som sticker ut från halsen. Mamma och min syster har eller har haft liknande genom alla år.

För många år sedan gick jag med på att låta mamma ta bort en, det gjorde hon genom att knyta en sytråd hårt runt den och till sist trillade den bort. Nackdelen var att det gjorde så in i helvetes (ursäkta ordvalet) ont! De innehåller alltså dessutom nerver gissar jag, och inte bara hud.

Är det någon som vet vad detta är och hur man får bort dem, helst då utan smärta. Fler än jag som har dessa och som kanske t.o.m har ett namn på dem?

• Svar på tråden "Hudflärpar" på halsen, vad är det?!
  • Anonym (Maja)
    Svar på #10
    Tack för tipset, det ska jag absolut kolla upp. Jag bor i en ganska stor stad så det borde finnas!
  • Anonym (Maja)

Har hittat en skönhetsstudio här i stan som jag tror tar bort dessa, ska kika in hos dem i veckan och kolla. Hudflikar kallas det där och en sökning på google ger ganska många träffar så det är nog rätt vanligt ändå. Känns bra!

• Anonym (Maja)

Hittade en text som ganska exakt beskriver det jag har:

"Dessutom finns det en form av hudutskott som är någon till flera millimeter, mjuka och hudfärgade. Dessa lite mer spetsiga eller platta flikar sitter företrädesvis kring halsen, kring arhålor och i ljumskar. Dess ursprung är oklart men ses mer hos vissa individer och uppträder hos lite äldre personer. Dessa kallas lite engelskt för "skin tags" och är ganska vanligt. Det kan vara ett fåtal eller mängder av dessa. De utgör ett visst obehag men är ofarliga. Med eller utan bedövning kan dessa klippas bort men med tiden kommer det nya. Bäst att inte försöka klippa dessa själva. Ett gammalt trick är att knyta björntråd kring basen av hudfliken aldeles nära huden och dra åt så att dessas blodförsörjning stryps, de torkar och faller bort."

Läste också att man kan bränna bort dem. Ska gå och kolla upp vad salongen här i stan gör.

• Anonym (Maja)
    Svar på #14
    Japp, fast vissa av mina är lite större och flera är hudfärgade.
  • AnnaGBG
    Anonym (Maja) skrev 2008-09-23 11:17:07 följande:
    Har hittat en skönhetsstudio här i stan som jag tror tar bort dessa, ska kika in hos dem i veckan och kolla. Hudflikar kallas det där och en sökning på google ger ganska många träffar så det är nog rätt vanligt ändå. Känns bra!
    Aha, jag såg inte att du hittat det. Acrohgordon...låter avancerat
  • Anonym (Maja)
    AnnaGBG skrev 2008-09-23 11:24:57 följande:
    Aha, jag såg inte att du hittat det. Acrohgordon...låter avancerat
    Kärt barn verkar ha många namn verkar det som... hudflikar, hudtaggar, "skintags", allt verkar beskriva samma sak. Acohgordon tänker jag inte ens försöka uttala
  • RiaRa

Jag hade sådana hudflikar. Tyckte dom var skitäckliga och fula så jag gick till Vårdcentralen där en läkare klippte bort dem och satte en liten plåsterlapp på.

Nu syns det ingenting där de satt.
    Ps har klippt bort en själv med, men det gjorde så jäkla ont att klippa i sig själv så jag tog resten på vårdcentralen. 
    Jag duger, precis som jag är!
  • AoO

Vi kallar dessa hängvårtor. Har några på halsen.
    Helt ofarliga. Brukar knyta en sytråd runt och de skrumpnar slutligen.

• Anonym (Maja)
    RiaRa skrev 2008-09-23 11:31:08 följande:
    Jag hade sådana hudflikar. Tyckte dom var skitäckliga och fula så jag gick till Vårdcentralen där en läkare klippte bort dem och satte en liten plåsterlapp på.Nu syns det ingenting där de satt.Ps har klippt bort en själv med, men det gjorde så jäkla ont att klippa i sig själv så jag tog resten på vårdcentralen. 
    Det måste ju ha gjort skitont även på VC?! Man kanske kan få lite bedövningssalva först?
    AoO skrev 2008-09-23 11:33:23 följande:
    Vi kallar dessa hängvårtor. Har några på halsen.Helt ofarliga. Brukar knyta en sytråd runt och de skrumpnar slutligen.
    Ja, det gjorde ju jag för många år sedan men det gjorde ju grymt ont! Iofs bra årstid för att göra det nu för jag vill minnas att tråden satt kvar någon dag innan alltihop trillade bort? Nu kan man ju ha polotröja menar jag
  • dålli

jag fick bedövningsalva när jag tog bort mina. kändes lite fånigt att få det men vetskapen om att nån klipper bort mina pluppar kändes läskigt. det tog ca 5 min och kostade som ett vanligt läkarbesök.

• dålli

ska bara tillägga att jag inte fick salva utan bedövningsspruta vilket nog känns lika mycket som att klippa dom. men jag ville ha det ändå.

• RiaRa

Jag fick ingen salva eller nåt annat smärtstillande. Jag hade 2 st att ta bort (eller var det 3?) så läkaren klippte och jag blundade.

Kändes liiite men gick över snabbt.
    Jag duger, precis som jag är!
  • lördagsgodis

Jag brukar klippa bort dom själv, tycker inte det gör ont men mina är mindre och inte så många.

• Anonym

Jag har en sån på ena blygdläppen. Bad en läkare klippa bort den när jag ändå var sövd och skulle ta bort cellförändringar. Så skönt att slippa den, men den kom ju så klart tillbaka. STÖRRE!

Kanske man kan be dom på förlossningen klippa bort den när jag ändå har så ont pga något annat?

• PappaPatrik

Äsch jag tar nagelknipsaren och klipper av dom :) Svider till 1sek och kommer en liten droppe blod.. Men jag sparar hellre pengarna det kostar med läkarbesök!!

Svar på tråden "Hudflärpar" på halsen, vad är det?!