Städa sitt rum?
Blev lite nyfiken på hur ni resonerar när det gäller krav på ordning i era tonåringars rum. Själv känner jag mig lite tveksam i frågan faktiskt. På ett sätt så tycker jag att deras rum är deras privara sfär och det är de själva som får leva i skiten om de inte håller ordning, men samtidigt så är det ju inte riktigt så enkelt eftersom kaoset i tonåringarnas rum även drabbar resten av familjen.
T ex så försvinner det alltid grejer in på tonåringarnas rum som på grund av bristande ordning och städning aldrig kommer därifrån igen förrän man själv drar på sig gasmasken och ger sig in där och börjar gräva bland bråten. Det kan vara alltifrån saxar och linjaler till bärbara telefoner och plåsteraskar som faktiskt behövs även av familjens övriga medlemmar.
Ett annat problem är all disk som samlas på hög inne hos tonåringarna. Vi har inte obegränsat med glas/tallrikar/bestick osv utan ibland behöver sakerna diskas och det är inget som hamnar i disken om ingen bär ut sakerna från tonårsrummen (och jag befattar mig INTE med denna uppgift!).
Ett tredje problem är det här med kläder. Alla kläder, rena/smutsiga/använda men inte smutsiga blir liggande i drivor på golvet blandat med smuts och skräp m.m. Ingenting hamnar i tvättkorgen förrän man tjatat sig blå om det och då kommer plötsligt ett helt BERG med kläder som fyller ett par maskiner på en och samma gång. Vissa av dessa kläder kan man misstänka aldrig ens blivit använda sedan senaste tvätten.
Slutligen känns det inte så fräscht när tonåringarna klampar in och ut ur sina grisiga rum och omkring i resten av huset. De har ju inte direkt skor på sig inne i sina rum som de tar av sig då de går ut i resten av huset och därför så blir det ju automatiskt så att de drar med sig en del smuts ut i resten av huset. För att inte tala om de småkryp som trivs i röran och som lätt kan sprida sig till resten av huset...
Vad skall man egentligen begära av sina tonåringar? Hur resonerar ni? Vart går gränsen mellan acceptabelt och inte?