• Calles matte

Städa sitt rum?

Blev lite nyfiken på hur ni resonerar när det gäller krav på ordning i era tonåringars rum. Själv känner jag mig lite tveksam i frågan faktiskt. På ett sätt så tycker jag att deras rum är deras privara sfär och det är de själva som får leva i skiten om de inte håller ordning, men samtidigt så är det ju inte riktigt så enkelt eftersom kaoset i tonåringarnas rum även drabbar resten av familjen.

T ex så försvinner det alltid grejer in på tonåringarnas rum som på grund av bristande ordning och städning aldrig kommer därifrån igen förrän man själv drar på sig gasmasken och ger sig in där och börjar gräva bland bråten. Det kan vara alltifrån saxar och linjaler till bärbara telefoner och plåsteraskar som faktiskt behövs även av familjens övriga medlemmar.

Ett annat problem är all disk som samlas på hög inne hos tonåringarna. Vi har inte obegränsat med glas/tallrikar/bestick osv utan ibland behöver sakerna diskas och det är inget som hamnar i disken om ingen bär ut sakerna från tonårsrummen (och jag befattar mig INTE med denna uppgift!).

Ett tredje problem är det här med kläder. Alla kläder, rena/smutsiga/använda men inte smutsiga blir liggande i drivor på golvet blandat med smuts och skräp m.m. Ingenting hamnar i tvättkorgen förrän man tjatat sig blå om det och då kommer plötsligt ett helt BERG med kläder som fyller ett par maskiner på en och samma gång. Vissa av dessa kläder kan man misstänka aldrig ens blivit använda sedan senaste tvätten.

Slutligen känns det inte så fräscht när tonåringarna klampar in och ut ur sina grisiga rum och omkring i resten av huset. De har ju inte direkt skor på sig inne i sina rum som de tar av sig då de går ut i resten av huset och därför så blir det ju automatiskt så att de drar med sig en del smuts ut i resten av huset. För att inte tala om de småkryp som trivs i röran och som lätt kan sprida sig till resten av huset...

Vad skall man egentligen begära av sina tonåringar? Hur resonerar ni? Vart går gränsen mellan acceptabelt och inte?

• Svar på tråden Städa sitt rum?
  • Majsan70

Jag åter i stort ungarnas rum vara. De får inte samla disk eller ta in annat som intek ommer tillbaka ut igen. Rummet är deras privata sfär och jag säger enbart till när deras dammråttor emigrerar ut till oss.

Lägger de inte ut tvätten så får de tvätta den helt själva och inte tillsammans med oss som annars är fallet. Vi hjälps nämligen åt med allt i vår familj. Men har de missat att lägga tvätten i tvättkorgen när jag går ner om de inte är hemma, så får de själva försöka passa tvättstugan o tvätta sin egen smutstvätt.

Telefoner har de egna så det är deras bekymmer om den försvinner i röran. Sen vill vi ju att de städar när vi får hem gäster typ vid kalas o så. Men det gör de automatiskt vid de tillfällena.

• Nyfiken gul

he he.. kul forumulerat...

vår tonårsdotter hemma har eget ansvar för sitt rum, vilket innebär att hon själv städar till husdjuret, dammsuger, plockar undan kläder, tar bort disk och såna saker.

det enda som jag kan hjälpa henne med ibland är att lägga i nya lakan i sängen, hon har en säng gjord av en snickare - ser ut som en utdragssoffa i stor modell. Den är lite bökig att bädda så där bör man vara två tills hon växt på sig lite mer.

hon har också den hårda vägen fått lära sig att det som inte ligger i tvättkorgen blir heller inte tvättat. det tog kanske två troslösa dagar innan den poletten trillade ner.

hon har också kravet på sig att det ska röjas o plockas upp innan sängdags - vilket alltid gäller - oavsett klockslaget på dygnet.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Bevabus

Jag har äntligen efter flera års tjat och med hjälp av BUP fått mina föräldrar att inse att mitt rum är min privata värld, där ingen är tillåten att komma in o styra och ställa. Jag städar när jag vill och har dörren stängd. Sen får föräldrarna tycka att det är hur jobbigt som helst att se hur stökigt det är, men det är hela världen ju.
    Glas, tallrikar och sånt tar ju bort från rummet direkt när jag är klar med det. Såvida det inte är typ ett glas vatten. Jag var sämst i världen på att ta hand om disken förut! Och mina föräldrar tjatade som tusan..det var när jag själv VILLE ta bort disken som jag till slut började göra det. Började ta mer ansvar ju äldre jag blev helt enkelt

Kläderna..här ligger det drivor med kläder också. När ajg var yngre så tvättade mina föräldrar alltid och då kom jag med stora högar. Nu för tiden så sköter jag det själv och då blir det lite oftare. Men oftast när det är det storstädning av rummet (när vi får gäster) så bildas det ändå enorma högar med kläder som ska tvättas..

• mandelblomma
    Svar på #4
    har några få regler...hon kan eg. ha hur stökigt hon vill...exempelvis har hin inga (o då menar jag inga...) kläder i sin garderob, utan ALLT ligger huller om buller utspritt på golvet.
    jag tvättar inget extra om hon panikbehöver något ur den högen...hon får skylla sig själv i så fall, då det går flera maskiner om dagen och hennes skitiga kläder ligger blandat med de rena...
    Hon måste också ta undan disk, det här är det si och så med, så där går jag faktiskt in och rensar då jag inte vill ha flugor och dessutom vill/behöver jag porslinet tillbaka!
    Golvet ÄR också ett problem, vill hon ha dammigt och golvet fullt med smink, hår, smuts fine...men som du säger så får man ju ut det till resten av huset.
    Jo och en sak till, hon får inte längre använda de dyra sköna tjocka badlakanen vi har, eftersom jag hittar dem i drivor blöta på hennes rum och jag har ingen lust att få dem förstörda med mögelfläckar...
  • Calles matte
    mandelblomma skrev 2008-09-23 12:43:04 följande:
    Jo och en sak till, hon får inte längre använda de dyra sköna tjocka badlakanen vi har, eftersom jag hittar dem i drivor blöta på hennes rum och jag har ingen lust att få dem förstörda med mögelfläckar...
    Ja, det där är ytterligare en sak som vi har haft problem med. Löste det genom att köpa egna (billiga) handdukar på Ikea till tonåringarna, dessa struntar jag sedan i om de blir liggande i en möglig hög på golvet i deras rum. Dock har det hänt att de trots allt tar "våra" handdukar när de egna allihopa ligger och ruttnar på golvet och då blir jag vansinnig. SINA grejer får de behandla hur de vill men MINA grejer måste de minsann sköta om de skall få använda dem.

Så om man sammanfattar det ni har skrivit hittills så är det ganska rimligt att:

- Inga saker på rummet som inte är tonåringens egna

- Disk skall ut från rummet omedelbart (bortsett från enstaka vattenglas)

- Tvätt som inte hamnar i tvättkorgen i tid får tonåringen tvätta själv

- Storstädning, inklusive dammsugning är befogat om det kommer gäster

Återstår då alltså bara frågan om hur man skall få dem att följa dessa enkla regler...

Hur gör ni som har tonåringar som har högar med blandat rena och smutsiga kläder på golvet när även oanvända kläder åker i tvättkorgen? Själv har jag ingen som helst lust att lägga energi på att tvätta kläder som inte ens använts (oavsett hur smutsiga de blivit av att ligga på det smutsiga golvet...), det sliter både på kläderna och mig i onödan tycker jag. Men det är inte heller kul att behöva stå och kolla alla kläder innan tvättning, om de verkligen är smutsiga. Hur gör man?
  • Bevabus

Låter som otroligt bra regler!
    Ge dom avdrag på månadspengen om din inte följer reglerna. 10 kr avdrag varje gång dom inte tar ut disken. Att tvätta själva är ju upp till dom, det behöver ni inte ha nåt system för. OM dom inte storstädar innan gäster kommer så drar ni av 50 kr. Dom kommer bli skitsura i början av reglerna för dom är lata nu. Men stå på er. Dom kommer att göra sina uppgifter till slut.
    Disken ska vara utplockad ur rummet när ni säger "nu ska jag diska" eller senast innan dom ska gå och lägga sig.

Angående handdukarna så gjorde jag också så förut. Mina föräldrar köpte egna handdukar till mig med. Ibland så kan jag inte skilja på vad som är rent eller inte efter att det har legat på golvet, och det känns ju ändå inte så trevligt efter att det har legat i damm så då tvättar jag det som jag anser är smutsigt. Hur gamla är barnen? Dom borde vara gamla nog att tvätta själva. Du ska inte behöva ta hand om all extra-tvätt.

Calles matte skrev 2008-09-23 15:57:40 följande:

Ja, det där är ytterligare en sak som vi har haft problem med. Löste det genom att köpa egna (billiga) handdukar på Ikea till tonåringarna, dessa struntar jag sedan i om de blir liggande i en möglig hög på golvet i deras rum. Dock har det hänt att de trots allt tar "våra" handdukar när de egna allihopa ligger och ruttnar på golvet och då blir jag vansinnig. SINA grejer får de behandla hur de vill men MINA grejer måste de minsann sköta om de skall få använda dem.Så om man sammanfattar det ni har skrivit hittills så är det ganska rimligt att:- Inga saker på rummet som inte är tonåringens egna- Disk skall ut från rummet omedelbart (bortsett från enstaka vattenglas)- Tvätt som inte hamnar i tvättkorgen i tid får tonåringen tvätta själv- Storstädning, inklusive dammsugning är befogat om det kommer gästerÅterstår då alltså bara frågan om hur man skall få dem att följa dessa enkla regler...Hur gör ni som har tonåringar som har högar med blandat rena och smutsiga kläder på golvet när även oanvända kläder åker i tvättkorgen? Själv har jag ingen som helst lust att lägga energi på att tvätta kläder som inte ens använts (oavsett hur smutsiga de blivit av att ligga på det smutsiga golvet...), det sliter både på kläderna och mig i onödan tycker jag. Men det är inte heller kul att behöva stå och kolla alla kläder innan tvättning, om de verkligen är smutsiga. Hur gör man?
  • Calles matte
    Svar på #7
    De är 12 respektive 16 år. Att 12-åringen klarar att tvätta tvivlar jag inte på men frågan är om jag ens vågar släppa 16-åringen i närheten av tvättmaskinen, finns risk att han gör mer skada än nytta...
  • Solskensmor

Vet du, ditt inlägg var precis som om jag skulle ha skrivit det själv. Har en 16-åring som är precis som du beskriver, på både gott och ont...

• Bevabus

haha
    lär honom då och övervaka de första gångerna han tvättar
    Calles matte skrev 2008-09-23 16:08:03 följande:

Svar på #7De är 12 respektive 16 år. Att 12-åringen klarar att tvätta tvivlar jag inte på men frågan är om jag ens vågar släppa 16-åringen i närheten av tvättmaskinen, finns risk att han gör mer skada än nytta...
  • vonnan

Ha ha skrattade gott åt din trådstart, fantastisk så levande beskrivning av dessa underbara tonåringar som beter sig som UFO ibland. Klen tröst men de bli äldre

• Bevabus

ja det blir vi hihi

vonnan skrev 2008-09-23 20:12:55 följande:
    Ha ha skrattade gott åt din trådstart, fantastisk så levande beskrivning av dessa underbara tonåringar som beter sig som UFO ibland. Klen tröst men de bli äldre
  • icecreamy
    vonnan skrev 2008-09-23 20:12:55 följande:
    HA HA HA ! Kan bara instämma....tack för kvällens skratt . Nu skulle jag ju velat kunnat skriva anonymt, för jag har en bekännelse att göra. Här är det svårt att tjata på sonen om kläder i högar på hans golv när det ser likadant ut i vårt sovrumGenerad  . Sambon blir galen på mig, och jag på sonenOskyldig.
  • Nyfiken gul

För att få tonårsbarnen att göra det man begär - föregå med gott exempel själv!

det är svårt att be ungarna att röja på rummet när man själv strör kläder o saker omkring sig och köket ser ut som fan...

• Calles matte

Nyfiken gul skrev 2008-09-24 00:40:43 följande:

För att få tonårsbarnen att göra det man begär - föregå med gott exempel själv! det är svårt att be ungarna att röja på rummet när man själv strör kläder o saker omkring sig och köket ser ut som fan...
    Om det bara hade varit så enkelt...
  • Majsan70

Nyfiken gul skrev 2008-09-24 00:40:43 följande:

För att få tonårsbarnen att göra det man begär - föregå med gott exempel själv! det är svårt att be ungarna att röja på rummet när man själv strör kläder o saker omkring sig och köket ser ut som fan...
    Tillåt mig gapflabba!

Nu har jag ganska vettiga ungdomar trots allt, men det där med gott föredöme lär inte funka förns de vuxit upp och inser allt det där när hjärnan klarnar till igen.
  • Nyfiken gul
    Calles matte skrev 2008-09-24 10:40:09 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-09-24 00:40:43 följande: Om det bara hade varit så enkelt...
    Majsan70 skrev 2008-09-24 10:55:18 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-09-24 00:40:43 följande: Tillåt mig gapflabba! Nu har jag ganska vettiga ungdomar trots allt, men det där med gott föredöme lär inte funka förns de vuxit upp och inser allt det där när hjärnan klarnar till igen.
    I know... I know...

men vi alla vet att barnen gör som vi gör och inte som vi säger....  Så det skadar inte att tjata lika mycket på sig själv o maken som på barnen...
Svar på tråden Städa sitt rum?