Inlägg från: Bevabus |Visa alla inlägg
  • Bevabus

Städa sitt rum?

Jag har äntligen efter flera års tjat och med hjälp av BUP fått mina föräldrar att inse att mitt rum är min privata värld, där ingen är tillåten att komma in o styra och ställa. Jag städar när jag vill och har dörren stängd. Sen får föräldrarna tycka att det är hur jobbigt som helst att se hur stökigt det är, men det är hela världen ju.
    Glas, tallrikar och sånt tar ju bort från rummet direkt när jag är klar med det. Såvida det inte är typ ett glas vatten. Jag var sämst i världen på att ta hand om disken förut! Och mina föräldrar tjatade som tusan..det var när jag själv VILLE ta bort disken som jag till slut började göra det. Började ta mer ansvar ju äldre jag blev helt enkelt

Kläderna..här ligger det drivor med kläder också. När ajg var yngre så tvättade mina föräldrar alltid och då kom jag med stora högar. Nu för tiden så sköter jag det själv och då blir det lite oftare. Men oftast när det är det storstädning av rummet (när vi får gäster) så bildas det ändå enorma högar med kläder som ska tvättas..

• Bevabus

Låter som otroligt bra regler!
    Ge dom avdrag på månadspengen om din inte följer reglerna. 10 kr avdrag varje gång dom inte tar ut disken. Att tvätta själva är ju upp till dom, det behöver ni inte ha nåt system för. OM dom inte storstädar innan gäster kommer så drar ni av 50 kr. Dom kommer bli skitsura i början av reglerna för dom är lata nu. Men stå på er. Dom kommer att göra sina uppgifter till slut.
    Disken ska vara utplockad ur rummet när ni säger "nu ska jag diska" eller senast innan dom ska gå och lägga sig.

Angående handdukarna så gjorde jag också så förut. Mina föräldrar köpte egna handdukar till mig med. Ibland så kan jag inte skilja på vad som är rent eller inte efter att det har legat på golvet, och det känns ju ändå inte så trevligt efter att det har legat i damm så då tvättar jag det som jag anser är smutsigt. Hur gamla är barnen? Dom borde vara gamla nog att tvätta själva. Du ska inte behöva ta hand om all extra-tvätt.

Calles matte skrev 2008-09-23 15:57:40 följande:

Ja, det där är ytterligare en sak som vi har haft problem med. Löste det genom att köpa egna (billiga) handdukar på Ikea till tonåringarna, dessa struntar jag sedan i om de blir liggande i en möglig hög på golvet i deras rum. Dock har det hänt att de trots allt tar "våra" handdukar när de egna allihopa ligger och ruttnar på golvet och då blir jag vansinnig. SINA grejer får de behandla hur de vill men MINA grejer måste de minsann sköta om de skall få använda dem.Så om man sammanfattar det ni har skrivit hittills så är det ganska rimligt att:- Inga saker på rummet som inte är tonåringens egna- Disk skall ut från rummet omedelbart (bortsett från enstaka vattenglas)- Tvätt som inte hamnar i tvättkorgen i tid får tonåringen tvätta själv- Storstädning, inklusive dammsugning är befogat om det kommer gästerÅterstår då alltså bara frågan om hur man skall få dem att följa dessa enkla regler...Hur gör ni som har tonåringar som har högar med blandat rena och smutsiga kläder på golvet när även oanvända kläder åker i tvättkorgen? Själv har jag ingen som helst lust att lägga energi på att tvätta kläder som inte ens använts (oavsett hur smutsiga de blivit av att ligga på det smutsiga golvet...), det sliter både på kläderna och mig i onödan tycker jag. Men det är inte heller kul att behöva stå och kolla alla kläder innan tvättning, om de verkligen är smutsiga. Hur gör man?
  • Bevabus

haha
    lär honom då och övervaka de första gångerna han tvättar
    Calles matte skrev 2008-09-23 16:08:03 följande:

Svar på #7De är 12 respektive 16 år. Att 12-åringen klarar att tvätta tvivlar jag inte på men frågan är om jag ens vågar släppa 16-åringen i närheten av tvättmaskinen, finns risk att han gör mer skada än nytta...
  • Bevabus

ja det blir vi hihi

vonnan skrev 2008-09-23 20:12:55 följande:
    Ha ha skrattade gott åt din trådstart, fantastisk så levande beskrivning av dessa underbara tonåringar som beter sig som UFO ibland. Klen tröst men de bli äldre
Svar på tråden Städa sitt rum?