Plättjärn?
Finns det? Som våffeljärn men plättjärn istället, var kan man köpa det isåfall?
Finns det? Som våffeljärn men plättjärn istället, var kan man köpa det isåfall?
1.4 Plättgränsen Plättgränsen går någonstans mellan Ångermanland och Västerbotten; norr därom kallar man ugnspannkaka pannkaka, tunnpannkakor plättar och plättar småplättar. Bäddat för missförstånd när det ska till att lagas pannkakor. Detta gäller också Österbotten och övriga Svenskfinland.
hittade detta på susning.nu
Men pannkaka gör jag i ugnen!! Plätt och pannkakssmet är ju inte heller lika..
Det är nog såna plättar som la lola gör som jag pratar om bara det att jag använder stora stekpannan till dem! Jag har inget "plättstekpanna".
Skall kolla tradera.
www.tradera.com/HELT_NYTT_PANNKAKS_A_PLATTJARN_1400W-auktion-73112224
Jippiee!!!! Verkar som att det finns!!!
Fast den steker endast små plättar..hade önskat att den skulle steka lite större (crepesstorlekar)..äsch..nåja..
plättlagg kommer det nog att komma lite överallt i affärerna nu.. Var på en mässa för ett tag sen och då hade var och varannan plättlaggar, både gjutjärn och teflon.. Så det kanske dyker upp.. Annars borde det gå att hitta antigen på någon loppis eller affär med köksutrustning!
plätter de små pankorkor som man gör i plättjärn brukar bli 7 st små plättar på ett järn. pankaor en en storjärn med en sor panakaka.
Plätt järn och pankaspannor köps ofta i butiker där de säljer hugeråd om de finns sådan nu mera annrs är de på sekundhan man hitta plättjärn.
pannkakor gör man i ugnen o plättar steker man , stora som små (Åland)
Använder en helt vanlig teflonpanna just nu men tycker det är svårt att få till dom. Dom blir ofta lite för degiga, men bränner jag på mera så blir dom..ja..brända..
Hur är det med plättlaggen, är det inte svårt att vända dom i den stekpannan? Tycker det ser lite petigt ut..??
lalola: gör du en annan smet när du gör plättar??
Här kör vi ju samma på både plättar o pannkakor (hhhmmm alltså småplättar o stora plättar enligt er norröver.. )