• solida

Hur gör man vid husköp?

Vad jag undrar är, hur köper man en bostadsrätt/hus etc? Kanske låter dumt, men hur gör man första gången man ska in på den marknaden? vi har ju inget att sälja, utan bor nu i en hyresrätt. Inte mycket sparpengar, ca 20000 har vi.
    Jag tjänar 20000 i månaden, min sambo tjänar 30000. Hur mycket kan vi låna? Vilken bank är "snällast" mot nybörjare? Vad blir månadskostnaden?
    Vi tänker oss att köpa nåt för högst två miljoner. Tror ni vi kan få ett sånt lån beviljat? Vi har inga betalningsanmärkningar och fast jobb båda två.

Gud, jag vet verkligen ingenting. Har bott i hyresrätt hela livet men nu behöver vi större och det verkar kört att hitta nån att byta med så det återstår bara att köpa nåt.

• Svar på tråden Hur gör man vid husköp?
  • solida

OK, eh... vilken är min bank då? har ett konto på nordea, sambon har på roslagens sparbank. Vi försökte gå till swedbank för ett tag sen men killen vi pratade prackade bara på oss en massa olika kreditkort som kostade pengar så honom vill vi inte ha som bankkontakt.

• solida
    Miss Lau skrev 2008-09-24 12:46:28 följande:
    Börja med att ringa banken för ett möte, och börja spara pengar! Ska ni köpa något för ca 2 milj behöver ni minst 200.000 kr att lägga in kontant (plus ev. pengar till lagfart och pantbrev).
    HA HA! Vilket skämt. Ja då kan vi nog lika gärna ruttna i vår gamla lägenhet. Menar ni att alla som bor i hus runt oss har börjat genom att spara ihop till flera hundra tusen???? Eller har de fått pengar av rika släktingar?
  • solida
    snappi81 skrev 2008-09-24 12:48:53 följande:
    Vänd dig till den banken ni vill låna på!
    Jamen som du ser i ts så frågar jag ju just det, vilken bank man ska gå till som är snällast mot oss fattiga nykomlingar.
  • solida
    wero73 skrev 2008-09-24 12:54:59 följande:
    De flesta har pengar till det ja, inget skämt.Vi t.ex. hade gjort en vinst på en BR.Men, även om du får låna till topplån så får du en rätt hög ränta på det som ska amorteras av på inte så många år, vilket ger en rätt hög månadskostnad.Säg att topplånet ges för 8% på 10år, av 200000. Det ger en kostnad bara för det  på 3000/mån.Nu pratar vi 3000 topplån+10000 lån+drift 3000, minst per månad. Då amorterar du inte på bottenlånet.
    Jo, fast vad jag skrev var ju att har alla haft en hundra tusen sparade FÖRSTA GÅNGEN de ger sig in på denna marknad? Om man har en bostadsrätt att sälja förstår väl jag med att man får pengar till kontantinsatsen...
  • solida
    trollmammsis skrev 2008-09-24 13:34:49 följande:
    vi är fattigare än er och fick låna  på nordea, ink kontantinsatsen.ring inte bankerna utan boka ett PERSONLIGT möte!!!!  det är absolut det bästa..det sa dom även till oss att på telefon/onternet går dom enbart efter deras kalkyler men vid ett personligt möte kan ju bni berätta hur ni tänkt er det hela!!!vi köpte större efter inte ens ett år och det gick bra det med vilken bank har ni nu? vänd er till den där ni har era lönekonton för å ser dom att ni redan är kunder där.. nekar dom så ge INTE upp det finns så många fler banker och var beredd att flytta era lönekonton dit..LYCKA TILL!!
    Tack för din positiva inställning!

Vi hade tänkt vänta ett år eller två men nu dök det huset vi verkligen vill bo i upp, vi har väntat på just detta huset, gått förbi det och trånat. Och priset var betydligt lägre än vi hade trott... Men men. Vi har som sagt ingen bra erfarenhet av bankkontakter hittills och vill inte bli lurade igen.
  • solida

Tack för alla tips! vi har dock bestämt oss för att lägga detta på is, visst skulle vi ha råd, men det är ju inte så kul att leva om man måste göra avkall på allt annat förutom att ha nånstans att bo.
    Vi kanske tar nya tag om ett par år. Tills dess ska vi LEVA!!

Svar på tråden Hur gör man vid husköp?