• Miss Mumin

Enchiladas, ditt bästa tips/recept?

Enchiladas hur gör ni?!

Jag har aldrig gjort det men det låter ju sååå gott!!
    Jag ska gifta mig den 28 mars
  • Svar på tråden Enchiladas, ditt bästa tips/recept?
  • LångaLinda

Det här receptet ska jag testa nån dag med, men har inte gjort det ännu:

Biffenchiladas

Ingredienser
    4 port
    500 g lövbiff
    1 purjolök
    smör
    1/2 tsk salt
    Arla Köket lätt crème fraiche paprika & chili
    6 stora tortillabröd
    1 dl Arla Köket riven ost gratäng
    Gör så här
    Sätt ugnen på 250°. Strimla köttet och purjolöken. Bryn köttet i smör i en stekpanna. Lägg i purjolöken och krydda med salt. Rör ner crème fraiche och låt allt koka ihop 1?2 min. Bred ut röran på tortillan och rulla ihop. Lägg rullarna på ett ugnssäkert fat. Strö över osten. Gratinera i övre delen av ugnen ca 5 min tills osten fått färg. Servera med sallad, paprika och majs.

• Jesster

Jag gör "vanliga" enchiladas också
    Gör en vanlig köttfärssås fast med mindre vätska så det blir en röra. Rulla in den i bröden och på med ost. Också jättegott!

Den som söker han finner - www.google.se
  • Clanica

Jag brukar steka kyckling, paprika,champinjoner och sen smaskar jag i en burk chili keso.
    Klickar ut på tortillabröd som man rullar ihop. Strör ost på och gratinerar i ugnen.
    Mumsfilibabba det med.

• Miss Mumin
    LångaLinda skrev 2008-09-24 13:59:09 följande:
    Det här receptet ska jag testa nån dag med, men har inte gjort det ännu:BiffenchiladasIngredienser 4 port 500 g lövbiff1 purjolöksmör1/2 tsk saltArla Köket lätt crème fraiche paprika & chili6 stora tortillabröd1 dl Arla Köket riven ost gratängGör så här Sätt ugnen på 250°. Strimla köttet och purjolöken. Bryn köttet i smör i en stekpanna. Lägg i purjolöken och krydda med salt. Rör ner crème fraiche och låt allt koka ihop 1–2 min. Bred ut röran på tortillan och rulla ihop. Lägg rullarna på ett ugnssäkert fat. Strö över osten. Gratinera i övre delen av ugnen ca 5 min tills osten fått färg. Servera med sallad, paprika och majs.
    den lät ju jätte god med!!
  • sofia23

Min högsta önskan skrev 2008-09-24 12:59:13 följande:

Jag brukar göra en kycklingenchiladas, som är en storfavorit här hemma:2-3 kycklingfileér 1 stor gul lök1-2 tsk sambal oelek2 dl gräddfil eller creme fraichesalt, peppar6-8 tortillabrödriven ostStrimla kycklingen, hacka löken, stek tills kycklingen är klar.Blanda i sambal oelek, gräddfil, salta och peppra.Låt puttra ihop några minuter.Fördela röran på tortillabröd, rulla ihop.Strö över irven ost och in i ugnen på 225 grader tills osten smällt och fått färg, ca 10-15 minuter.Servera med en god sallad!
    gör med en variant av den..sååå gott...
  • ludenben

Brukar steka köttfärs, tillsätta creme fraishe av valfri smak tex paprika/chili 1 burk ska det vara. Rulla in röran i tortillabröden, stö över riven ost och in i ugnen.

• häxvrål

Det här receptet brukar jag göra

8 tortillas, mediumstorlek
    1 gul lök
    400 g köttfärs
    1 tsk salt
    1 krm peppar
    1 dl vatten
    3 tomater
    Sås:
    3 dl vatten
    1 köttbuljongtärning
    2 msk tomatpuré
    2 dl crème fraiche
    1-2 vitlöksklyftor
    1/2 tsk oregano
    1 burk grön chili
    salt, peppar
    Gratinering:
    2 dl riven ost
    Ugn: 200° Gör så här:
    1. Hacka löken, fräs den i smör. Tillsätt köttfärs och stek. tillsätt salt, peppar & vatten. Låt småkoka tills vätskan kokat in
    2. Lägg ut tortillabröden och fördela färsröran på. Rulla ihop. Lägg i en form. Tärna tomater och lägg ovanpå.
    3. Häll vatten, buljongtärning och tomatpuré i en kastrull. Låt koka upp. Rör ner crème fraiche, pressad vitlök, oregano och grön chili. Låt såsen koka upp på nytt och koka några minuter. Smaka av med salt, peppar och oregano.
    4. Häll såsen i formen. Riv osten och lägg på. Ställ in i ugnen ca 20 min.

Receptet kommer från Hemmets Journal

• Miss Mumin
    häxvrål skrev 2008-09-24 19:45:49 följande:
    Det här receptet brukar jag göra8 tortillas, mediumstorlek 1 gul lök 400 g köttfärs 1 tsk salt 1 krm peppar 1 dl vatten 3 tomater Sås: 3 dl vatten 1 köttbuljongtärning 2 msk tomatpuré 2 dl crème fraiche 1-2 vitlöksklyftor 1/2 tsk oregano 1 burk grön chili salt, peppar Gratinering: 2 dl riven ost Ugn: 200° Gör så här:1. Hacka löken, fräs den i smör. Tillsätt köttfärs och stek. tillsätt salt, peppar & vatten. Låt småkoka tills vätskan kokat in2. Lägg ut tortillabröden och fördela färsröran på. Rulla ihop. Lägg i en form. Tärna tomater och lägg ovanpå.3. Häll vatten, buljongtärning och tomatpuré i en kastrull. Låt koka upp. Rör ner crème fraiche, pressad vitlök, oregano och grön chili. Låt såsen koka upp på nytt och koka några minuter. Smaka av med salt, peppar och oregano. 4. Häll såsen i formen. Riv osten och lägg på. Ställ in i ugnen ca 20 min.Receptet kommer från Hemmets Journal
    låter gott!!
  • pellepluttskrutt

här kommer mitt bästa!

3 kycklingfileer
    5dl creme fraiche
    1 purjolök
    spiskummin
    salt peppar
    tortillabröd
    riven ost
    2-3 tomater

strimla kycklingen och stek i lite olja.
    strimla purjon och häll över kycklingen, krydda med salt, peppar och mycket spiskummin (ca 1-2 msk). Låt fräsa en stund.
    Häll över creme fraichen och smaka av. tillsätt ev. mera spiskummin.

Låt puttra en stund.
    Lägg sedan upp på tortillabröden och rulla ihop dem, lägg i en smörad form.
    Strö över riven ost och hackade tomater.

ställ in i ugnen tills osten har smält och har blivit lite grat.

såååå gott!! en riktig favvo här hemma!

• jelica83

Jag brukar göra enchiladas med köttfärs, men jag har majs i också! Det blir supergott. Och finhackade champinjoner ibland, kanske lite paprika och/eller bönor om man gillar det :)

• Miss Mumin
    Allt låtyer ju jätte gott!! kommer bli mkt Enchiladas här!!
  • lilleg

Här är mitt favoritrecept på enchiladas. Supergoda!

Ingredienser 4 portioner:
    8 tortilla bröd
    3 dl vatten
    1 påse enchiladamix
    1,5 dl tomatpuré eller passerade tomater
    500 gram kycklingfilé
    2 msk smör
    300 gram ost

Gör så här:
    Sätt ugnen på 200°C. Koka upp vatten, kryddmix och tomatpuré under omrörning.

Tärna kycklingköttet. Bryn kycklingen i matfettet. Riv osten.

Tillsätt cirka hälften av tomatsåsen och hälften av den rivna osten. Rör om och låt koka upp.

Fördela 2-3 msk fyllning på varje tortilla. Rulla ihop och lägg dem med skarven ner i en smord ugnssäker form.

Häll resten av tomatsåsen över tortillas i formen och strö resten av osten över.

Grädda i 15-20 min eller tills osten har smält.

Svar på tråden Enchiladas, ditt bästa tips/recept?