Inlägg från: ElinC |Visa alla inlägg
  • ElinC

Varför snor han maten?

Jag känner igen det där. Vår hund var så när vi tog över henne. Då var hon ett år. Vi jobbade bort det, men sen när hon var 3,5 steriliserade vi henne och då har hon börjat lite smått igen. Hon blev så okontrollerat hungrig efter operationen så hon kan knappt hålla sig när det kommer till mat.

Det vi har gjort för att träna bort det är att fortsätta ha mat framme. Sen får man lämna hunden med maten utan att släppa uppsikten. Ställa sig bakom en dörr eller nått. Precis när hunden är på väg att ta får man flyga fram och riktigt skrämma slag på den. Fya ordentligt! Det gjorde i allafall att vår hund aldrig vet om vi står i närheten och hoppar fram, eller om hon kan ta chansen. Men det brukar behövas ett par gånger innan det sätter sig ordentligt.

Hon kom på efter ett tag att det var fritt fram på natten när vi hade gått och lagt oss. Då hoppade hon upp med framtassarna på diskbänken och åt upp kattmaten. Men det var samma sak där. Jag smög ner när jag hörde att det började låta mystiskt. Och fick tag på henne i rätt tid. Men jag tror det gäller att fånga dem i precis rätt ögonblick. Annars blir det inte lika effektivt. Även om de helt klart vet att de gjort fel efteråt också.

Svar på tråden Varför snor han maten?