• amomentlikethis

Varför snor han maten?

gäller min hund på 2½ år.

Häromdagen så skulle jag äta en skål med chokladpudding och grädde. ställde den på soffbordet och gick ut i köket för att dricka ett glas vatten.
    När jag kom tillbaka var grädden borta!
    Å min hund son tidigare låg i soffan och sussade sött låg under middagsbordet istället och skämdes. Helt klart var det han. visade honom tallriken och fyade. Han erkände direkt att det var han. sen inget mer med det.

Nu innan idag så satte jag en tallrik på soffbordet med lite tilltugg för sonen som han kan gå och smaska på (han är lite småsjuk så äter bäst själv då, varav tallriken med skuret bröd i) och nu för en stund sen så ringde det på dörren. Å medans jag öppnade så passade vovven på att äta upp allt i tallriken!
    Kom på honom mitt i allt och fyade honom igen (vad ska jag annars göra?).

Till saken är att han ALDRIG gjort så innan. Jag har kunnat gå och duscha och lämna en kotlett mitt på bordet om det är så utan att han rört den.
    Varför sno våran mat nu?
    Å hur ska jag tillrättvisa honom?

Självklart kan vi skippa att ställa något på bordet i matväg, men eftersom det funkat bra innan i 2½ år så ska det ju kunna fortsätta gå tycker jag!

Han är inte sjuk, har mat och vatten, är inte själv hemma m.m.
    så jag kan inte se problemet...
    Vi leker med honom (dock är jag höggravid så det är mannen som går på långpromenader pga min foglossning) och han är glad mest hela tiden.

På sista tiden har han även börjat gå efter sonen för att sno hans mat om han tex äter ett äpple eller kex. Säger då till honom att han ska sluta jaga efter sonen och komma och leka/mysa istället. sonen är snart 2 år.

Kan det vara svartsjuka på gång?
    vad tror ni?

• Svar på tråden Varför snor han maten?
  • marjalena

Har tyvärr ingen erfarnehet av hundar alls så jag kan inte hjälpa dig.

Men jag skrattade lite då jag läste delar av ditt inlägg. "Han erkände direkt att det var han. sen inget mer med det." Hur 17 gör en hund då han erkänner?!

• amomentlikethis
    marjalena skrev 2008-09-24 13:46:15 följande:
    Har tyvärr ingen erfarnehet av hundar alls så jag kan inte hjälpa dig. Men jag skrattade lite då jag läste delar av ditt inlägg. "Han erkände direkt att det var han. sen inget mer med det." Hur 17 gör en hund då han erkänner?!
    haha, kan förstå att det lät roligt
    men har han gjort något fel så visar han det. hade han inte gjort något så hade han legat kvar i soffan men nu valde han att lägga sig och skämmas under bordet istället. å när jag visade honom tallriken så tittade han bort som han gör när han gjort fel och försöker fjäska för en genom att sträcka fram en tass.
    han avslöjar sig själv rätt så bra...

kan nämna ett annat tillfälle då han "gjort fel". han sover i våran säng vid fotändan å en morgon så satt han och pussade på oss och fjäskade å var jättetrevlig-precis så man misstänker att han gjort något.
    Å han hade varit dålig i magen den natten och skitit inne i vardagsrummet. han vet att det är fel att skita inne så ville säga det till oss. självklart blev vi inte arga på honom för det, bara glad att han inte gjorde något i sängen den gången!

så han säger lixom till...
  • ElinC

Jag känner igen det där. Vår hund var så när vi tog över henne. Då var hon ett år. Vi jobbade bort det, men sen när hon var 3,5 steriliserade vi henne och då har hon börjat lite smått igen. Hon blev så okontrollerat hungrig efter operationen så hon kan knappt hålla sig när det kommer till mat.

Det vi har gjort för att träna bort det är att fortsätta ha mat framme. Sen får man lämna hunden med maten utan att släppa uppsikten. Ställa sig bakom en dörr eller nått. Precis när hunden är på väg att ta får man flyga fram och riktigt skrämma slag på den. Fya ordentligt! Det gjorde i allafall att vår hund aldrig vet om vi står i närheten och hoppar fram, eller om hon kan ta chansen. Men det brukar behövas ett par gånger innan det sätter sig ordentligt.

Hon kom på efter ett tag att det var fritt fram på natten när vi hade gått och lagt oss. Då hoppade hon upp med framtassarna på diskbänken och åt upp kattmaten. Men det var samma sak där. Jag smög ner när jag hörde att det började låta mystiskt. Och fick tag på henne i rätt tid. Men jag tror det gäller att fånga dem i precis rätt ögonblick. Annars blir det inte lika effektivt. Även om de helt klart vet att de gjort fel efteråt också.

• marjalena

Haha! Då förstår jag. Det lät riktigt skoj faktiskt

• amomentlikethis
    marjalena skrev 2008-09-24 13:56:20 följande:
    Haha! Då förstår jag. Det lät riktigt skoj faktiskt
    tja, jag får se det från den ljusa sidan att han i alla fall ber om ursäkt
    men jag hade hellre fått behålla min mat!

du skulle sett mig då grädden var borta, där satt jag höggravid å var såååå sugen på chokladpudding med grädde-å så har han mage att ta den
    jag trodde först jag själv hade ätit upp all grädde för att vovven gjorde så fanns inte i min värld! men nu verkar det ju vara så, tyvärr...
  • Birgitta2

Nu kan inte hundar skämmas, och inte tusan erkänner de heller . Men till problemet: Det handlar om motivation och ögonblick. Hunden tog maten från bordet därför att motivationen var hög. Likaså att hunden går efter barnet och tar det den kan. Det är en HUND! De går på instinkt. Än är den inte så gammal att du helt kan lita på den när det gäller sånt. Många säger att "Den har ALDRIG gjort så förut". Troligen har den inte det heller, men det beror antagligen på att den varken kunnat eller velat. Men ibland så gör dom det i alla fall.

Att fya en hund EFTER den tagit nåt är dömt att misslyckas. Lika lite som man fyar en hund 15 sekunder EFTER den kissat på golvet. Sånt gör man när man tar dom på bar gärning.

Så i det stora hela handlar det om motivation.

• marjalena
    amomentlikethis skrev 2008-09-24 14:00:09 följande:
    tja, jag får se det från den ljusa sidan att han i alla fall ber om ursäkt men jag hade hellre fått behålla min mat!du skulle sett mig då grädden var borta, där satt jag höggravid å var såååå sugen på chokladpudding med grädde-å så har han mage att ta den jag trodde först jag själv hade ätit upp all grädde för att vovven gjorde så fanns inte i min värld! men nu verkar det ju vara så, tyvärr...
    Hahaha! En himla tur att han erkände då, annars hade du kanske trott att du börjat bli senil i förtid eller nåt
  • amomentlikethis
    ElinC skrev 2008-09-24 13:55:59 följande:
    Jag känner igen det där. Vår hund var så när vi tog över henne. Då var hon ett år. Vi jobbade bort det, men sen när hon var 3,5 steriliserade vi henne och då har hon börjat lite smått igen. Hon blev så okontrollerat hungrig efter operationen så hon kan knappt hålla sig när det kommer till mat.Det vi har gjort för att träna bort det är att fortsätta ha mat framme. Sen får man lämna hunden med maten utan att släppa uppsikten. Ställa sig bakom en dörr eller nått. Precis när hunden är på väg att ta får man flyga fram och riktigt skrämma slag på den. Fya ordentligt! Det gjorde i allafall att vår hund aldrig vet om vi står i närheten och hoppar fram, eller om hon kan ta chansen. Men det brukar behövas ett par gånger innan det sätter sig ordentligt.Hon kom på efter ett tag att det var fritt fram på natten när vi hade gått och lagt oss. Då hoppade hon upp med framtassarna på diskbänken och åt upp kattmaten. Men det var samma sak där. Jag smög ner när jag hörde att det började låta mystiskt. Och fick tag på henne i rätt tid. Men jag tror det gäller att fånga dem i precis rätt ögonblick. Annars blir det inte lika effektivt. Även om de helt klart vet att de gjort fel efteråt också.
    det har jag fått göra en gång mot honom när han var valp. alla valpar testar ju gärna och vet ju inte riktigt vad som är rätt och fel. då stod det en tallrik med en hamburgare på bordet och vovven var väl 12-14 veckor å tänkte sno den men jag såg honom och röt till (stackaren kissade ner sig). han blev rädd och har aldrig testat igen-tills nu...

att han som valp testar gränser kan jag förstå, men inte nu?
    eller är han inne i en fas då han vill testa oss eftersom han är hanhund och kanske vill dominera oss?
  • marjalena
    Birgitta2 skrev 2008-09-24 14:01:58 följande:
    Nu kan inte hundar skämmas, och inte tusan erkänner de heller . Men till problemet: Det handlar om motivation och ögonblick. Hunden tog maten från bordet därför att motivationen var hög. Likaså att hunden går efter barnet och tar det den kan. Det är en HUND! De går på instinkt. Än är den inte så gammal att du helt kan lita på den när det gäller sånt. Många säger att "Den har ALDRIG gjort så förut". Troligen har den inte det heller, men det beror antagligen på att den varken kunnat eller velat. Men ibland så gör dom det i alla fall. Att fya en hund EFTER den tagit nåt är dömt att misslyckas. Lika lite som man fyar en hund 15 sekunder EFTER den kissat på golvet. Sånt gör man när man tar dom på bar gärning.Så i det stora hela handlar det om motivation.
    Nu vet jag som sagt inte mycket om hundar, men visst 17 kan väl en hund skämmas?!
  • Birgitta2

Tror inte alls det handlar om dominans. Det är nog så att minnet från när han var liten har bleknat. Vad ni inte skall göra är att läxa upp honom efteråt. Gillra en liten fälla och ta honom på bar gärning! Och ryt till rejält så hunden hoppar till. Gör detta under ett par dagars tid, så kan jag nog lova att han är botad för många månader framåt.

Svar på tråden Varför snor han maten?