Varför snor han maten?
gäller min hund på 2½ år.
Häromdagen så skulle jag äta en skål med chokladpudding och grädde. ställde den på soffbordet och gick ut i köket för att dricka ett glas vatten.
När jag kom tillbaka var grädden borta!
Å min hund son tidigare låg i soffan och sussade sött låg under middagsbordet istället och skämdes. Helt klart var det han. visade honom tallriken och fyade. Han erkände direkt att det var han. sen inget mer med det.
Nu innan idag så satte jag en tallrik på soffbordet med lite tilltugg för sonen som han kan gå och smaska på (han är lite småsjuk så äter bäst själv då, varav tallriken med skuret bröd i) och nu för en stund sen så ringde det på dörren. Å medans jag öppnade så passade vovven på att äta upp allt i tallriken!
Kom på honom mitt i allt och fyade honom igen (vad ska jag annars göra?).
Till saken är att han ALDRIG gjort så innan. Jag har kunnat gå och duscha och lämna en kotlett mitt på bordet om det är så utan att han rört den.
Varför sno våran mat nu?
Å hur ska jag tillrättvisa honom?
Självklart kan vi skippa att ställa något på bordet i matväg, men eftersom det funkat bra innan i 2½ år så ska det ju kunna fortsätta gå tycker jag!
Han är inte sjuk, har mat och vatten, är inte själv hemma m.m.
så jag kan inte se problemet...
Vi leker med honom (dock är jag höggravid så det är mannen som går på långpromenader pga min foglossning) och han är glad mest hela tiden.
På sista tiden har han även börjat gå efter sonen för att sno hans mat om han tex äter ett äpple eller kex. Säger då till honom att han ska sluta jaga efter sonen och komma och leka/mysa istället. sonen är snart 2 år.
Kan det vara svartsjuka på gång?
vad tror ni?