Mornie Alantie skrev 2008-09-24 20:31:37 följande:
Svar på #21Men hur kommer det sig då att man kan se på hunden att något är fel innan man hittar själva felet? Min gamla hund hade lite problem med inkontinens sista tiden och man kunde se lång väg på henne att det hänt en olycka. Naturligtvis skällde vi aldrig på henne för sådana saker, det var ju inte meningen. Ändå visade hon underlägsenhet.Eller om hon varit i soffan där hon inte fick vara hoppade hon alltid ner och såg förlägen ut, utan tillsägelse. Hur förklarar du detta om hon inte visste att det var fel?
Jag känner naturligtvis inte _alla hundar_ och kan inte tala för dem, men att säga att en hund skäms tycker jag inte stämmer.
Om en hund blivit nekad ett par, tre gånger att ligga i soffan/sängen men ändå gör det - då vet de att de gör fel. Har själv en hund som "rinner ner" för sängen när man kommer på honom. Kissolyckor - hundar får lära sig i tidig ålder att kissa gör man ute. Alltså inne = fel.
Att de bara behöver se på en för att se undergivna ut (t ex sänker huvudet och hänger med öronen och ser allmänt snopna ut) är pga att du ändrat något i ditt vanliga mönster. En rörelse, rösten, blicken - vad kan jag inte svara på. Men är det något en hund gör bra, så är det att läsa av husse och matte.