• amomentlikethis

Varför snor han maten?

gäller min hund på 2½ år.

Häromdagen så skulle jag äta en skål med chokladpudding och grädde. ställde den på soffbordet och gick ut i köket för att dricka ett glas vatten.
    När jag kom tillbaka var grädden borta!
    Å min hund son tidigare låg i soffan och sussade sött låg under middagsbordet istället och skämdes. Helt klart var det han. visade honom tallriken och fyade. Han erkände direkt att det var han. sen inget mer med det.

Nu innan idag så satte jag en tallrik på soffbordet med lite tilltugg för sonen som han kan gå och smaska på (han är lite småsjuk så äter bäst själv då, varav tallriken med skuret bröd i) och nu för en stund sen så ringde det på dörren. Å medans jag öppnade så passade vovven på att äta upp allt i tallriken!
    Kom på honom mitt i allt och fyade honom igen (vad ska jag annars göra?).

Till saken är att han ALDRIG gjort så innan. Jag har kunnat gå och duscha och lämna en kotlett mitt på bordet om det är så utan att han rört den.
    Varför sno våran mat nu?
    Å hur ska jag tillrättvisa honom?

Självklart kan vi skippa att ställa något på bordet i matväg, men eftersom det funkat bra innan i 2½ år så ska det ju kunna fortsätta gå tycker jag!

Han är inte sjuk, har mat och vatten, är inte själv hemma m.m.
    så jag kan inte se problemet...
    Vi leker med honom (dock är jag höggravid så det är mannen som går på långpromenader pga min foglossning) och han är glad mest hela tiden.

På sista tiden har han även börjat gå efter sonen för att sno hans mat om han tex äter ett äpple eller kex. Säger då till honom att han ska sluta jaga efter sonen och komma och leka/mysa istället. sonen är snart 2 år.

Kan det vara svartsjuka på gång?
    vad tror ni?

• Svar på tråden Varför snor han maten?
  • amomentlikethis
    Birgitta2 skrev 2008-09-24 14:01:58 följande:
    Nu kan inte hundar skämmas, och inte tusan erkänner de heller . Men till problemet: Det handlar om motivation och ögonblick. Hunden tog maten från bordet därför att motivationen var hög. Likaså att hunden går efter barnet och tar det den kan. Det är en HUND! De går på instinkt. Än är den inte så gammal att du helt kan lita på den när det gäller sånt. Många säger att "Den har ALDRIG gjort så förut". Troligen har den inte det heller, men det beror antagligen på att den varken kunnat eller velat. Men ibland så gör dom det i alla fall. Att fya en hund EFTER den tagit nåt är dömt att misslyckas. Lika lite som man fyar en hund 15 sekunder EFTER den kissat på golvet. Sånt gör man när man tar dom på bar gärning.Så i det stora hela handlar det om motivation.
    men han har haft alla chanser i världen att ta för sig innan också?
    han har kunnat göra så här tidigare, men då inte velat?
    frågan är varför han känner sig så motiverad att göra det just nu då...

idag fyade jag honom mitt i allt. han stod med brödet i munnen och tuggade.
    dock inte då med chokladpuddingen, då fyade jag efteråt. fattade inte riktigt att han verkligen gjort som han gjorde...
  • amomentlikethis
    Birgitta2 skrev 2008-09-24 14:07:30 följande:
    Tror inte alls det handlar om dominans. Det är nog så att minnet från när han var liten har bleknat. Vad ni inte skall göra är att läxa upp honom efteråt. Gillra en liten fälla och ta honom på bar gärning! Och ryt till rejält så hunden hoppar till. Gör detta under ett par dagars tid, så kan jag nog lova att han är botad för många månader framåt.
    jag får kanske offra något gott att sätta här på bordet senare ikväll å se om det händer något, så kan jag ta honom på bar gärning igen å skrämma honom lite!
  • Birgitta2
    amomentlikethis skrev 2008-09-24 14:13:09 följande:
    jag får kanske offra något gott att sätta här på bordet senare ikväll å se om det händer något, så kan jag ta honom på bar gärning igen å skrämma honom lite!
    Japp, ibland får man plantera ut saker och ting och liksom fixa det själv. Han får inte se dig när han stjäl, försök stå bakom ett hörn, och när han tar maten så hoppar du fram och vrålar "NEEEEJ!". Det är ju inte alltid man kan vänta tills tillfället kommer, ibland får man skapa tillfällena själv.
  • SilverEmma
    amomentlikethis skrev 2008-09-24 14:09:58 följande:
    men han har haft alla chanser i världen att ta för sig innan också?han har kunnat göra så här tidigare, men då inte velat?frågan är varför han känner sig så motiverad att göra det just nu då...idag fyade jag honom mitt i allt. han stod med brödet i munnen och tuggade.dock inte då med chokladpuddingen, då fyade jag efteråt. fattade inte riktigt att han verkligen gjort som han gjorde...
    Skrattar högt för mig själv när jag tänker mig en liten oskyldig vovve stå med skam i blicken & hela käften full av bröd!! Shit vad roligt!!

Har tyvärr inga bra tips att ge dig, har en snart 14-årig vovve som aldrig tjuvar något...har aldrig behövt träna det.

Men min vovve "skäms" också...hon VET att hon inte får ligga i sängen, men vi ser direkt på henne om hon gjort det när vi kommer hem. Det är en jäkla massa fjäskande efter det!
  • hejpa

haha, våran hund har börjat med såntdär nu det sista året (han är 12) han äter allt som står på soffbordet när man lämnat rummet, om man så bara är borta i en halv sekund.
    han har fått i sig ett x antal godisskålar (men lyckades ta ut kolorna ur pappret??)
    ostbågar, kinderägg (inte leksaken) och mkt annat.

det roliga är att han inte börjat med det här förrän nu. han tycker väl att han ska få leva gott den sista tiden :)

• Irme

Alla förändras ju, även hundar. Allting runtomkring förändras ju också, så man kan inte förvänta sig att en hund ALLTID ska bete sig som den alltid gjort.

En hund vet säkert om den har gjort något fel/otillåtet, om inte annat så vet den av tidigare erfarenheter att matte/husse blev rasande när den låg i sängen/stal mat/kissade inne förra gången, så det är bäst att hålla sig lite "låg" när de kommer hem.
    Sedan om det är "skäms"-känslor (dåligt samvete) som hunden känner, det är jag inte säker på. Hunden gjorde något som kändes rätt för den, just då.

• riot
    hejpa skrev 2008-09-24 15:41:03 följande:
    haha, våran hund har börjat med såntdär nu det sista året (han är 12) han äter allt som står på soffbordet när man lämnat rummet, om man så bara är borta i en halv sekund.han har fått i sig ett x antal godisskålar (men lyckades ta ut kolorna ur pappret??)ostbågar, kinderägg (inte leksaken) och mkt annat.det roliga är att han inte börjat med det här förrän nu. han tycker väl att han ska få leva gott den sista tiden :)
    Haha. Vår hund är också 12 och han har inte börjat sno mat än men lite andra saker som selektiv hörsel verkar han ha fått på äldre dar, ungefär som att han inte orkar lyssna på oss längre efter alla år. Däremot hör han VÄLDIGT bra när det vankas godis eller annat roligt.
  • Pikaur

Om en hund på 2½ börjar med ett sådant beteende ringer den psykiska könsmognadsklockan hos mig. Hej och hå vilka roliga beteenden de kan börja lägga sig till med under denna period. Och när det gäller mat - ställ aldrig något du inte vill att hunden ska ha inom räckhåll. Även en gammal och lydig hund har instinkter som ibland tar överhand.
    Och liksom Birgitta2 skriver - hundar kan inte skämmas. Däremot så visar de sig underlägsna och vi förmänskligar detta genom att säga att de "skäms".

• Mornie Alantie
    amomentlikethis skrev 2008-09-24 14:00:09 följande:
    tja, jag får se det från den ljusa sidan att han i alla fall ber om ursäkt
    Sorry för helt OT inlägg men kan inte låta bli

Hade en katt som stal saker. Hon erkände också men inte bad hon om ursäkt. Har aldrig sett någon se så skadeglad ut som den katten när hon snott något.
  • Mornie Alantie

Angående om hundar skämms: Jo, det tycker jag att man kan säga att de gör. De vet att de gjort fel, och de visar sig underlägsna på grund av detta. Är inte det exakt vad man gör när man skämms?

Svar på tråden Varför snor han maten?