• amomentlikethis

Varför snor han maten?

gäller min hund på 2½ år.

Häromdagen så skulle jag äta en skål med chokladpudding och grädde. ställde den på soffbordet och gick ut i köket för att dricka ett glas vatten.
    När jag kom tillbaka var grädden borta!
    Å min hund son tidigare låg i soffan och sussade sött låg under middagsbordet istället och skämdes. Helt klart var det han. visade honom tallriken och fyade. Han erkände direkt att det var han. sen inget mer med det.

Nu innan idag så satte jag en tallrik på soffbordet med lite tilltugg för sonen som han kan gå och smaska på (han är lite småsjuk så äter bäst själv då, varav tallriken med skuret bröd i) och nu för en stund sen så ringde det på dörren. Å medans jag öppnade så passade vovven på att äta upp allt i tallriken!
    Kom på honom mitt i allt och fyade honom igen (vad ska jag annars göra?).

Till saken är att han ALDRIG gjort så innan. Jag har kunnat gå och duscha och lämna en kotlett mitt på bordet om det är så utan att han rört den.
    Varför sno våran mat nu?
    Å hur ska jag tillrättvisa honom?

Självklart kan vi skippa att ställa något på bordet i matväg, men eftersom det funkat bra innan i 2½ år så ska det ju kunna fortsätta gå tycker jag!

Han är inte sjuk, har mat och vatten, är inte själv hemma m.m.
    så jag kan inte se problemet...
    Vi leker med honom (dock är jag höggravid så det är mannen som går på långpromenader pga min foglossning) och han är glad mest hela tiden.

På sista tiden har han även börjat gå efter sonen för att sno hans mat om han tex äter ett äpple eller kex. Säger då till honom att han ska sluta jaga efter sonen och komma och leka/mysa istället. sonen är snart 2 år.

Kan det vara svartsjuka på gång?
    vad tror ni?

• Svar på tråden Varför snor han maten?
  • Pikaur

Mornie Alantie skrev 2008-09-24 20:13:05 följande:

Angående om hundar skämms: Jo, det tycker jag att man kan säga att de gör. De vet att de gjort fel, och de visar sig underlägsna på grund av detta. Är inte det exakt vad man gör när man skämms?
    Visst kan man kalla det för "ordbajseri", men nej, jag tycker inte man kan säga att hundar skäms. Detta pga att de oftast visar sig undergivna i reaktion till husses/mattes plötsliga förändrig av kroppspråk och röst/tonläge.
    De behöver heller inte alls veta att de gjort något fel för att uppvisa "skäms-beteendet", och det kan dyka upp vid andra tillfällen såsom t ex vid högljudda diskussioner, ett barn som gråter, en tallrik som far i golvet, dammsugare som plockas fram, etc.
  • Mornie Alantie
    Svar på #21
    Men hur kommer det sig då att man kan se på hunden att något är fel innan man hittar själva felet? Min gamla hund hade lite problem med inkontinens sista tiden och man kunde se lång väg på henne att det hänt en olycka. Naturligtvis skällde vi aldrig på henne för sådana saker, det var ju inte meningen. Ändå visade hon underlägsenhet.

Eller om hon varit i soffan där hon inte fick vara hoppade hon alltid ner och såg förlägen ut, utan tillsägelse. Hur förklarar du detta om hon inte visste att det var fel?
  • Pikaur

Mornie Alantie skrev 2008-09-24 20:31:37 följande:

Svar på #21Men hur kommer det sig då att man kan se på hunden att något är fel innan man hittar själva felet? Min gamla hund hade lite problem med inkontinens sista tiden och man kunde se lång väg på henne att det hänt en olycka. Naturligtvis skällde vi aldrig på henne för sådana saker, det var ju inte meningen. Ändå visade hon underlägsenhet.Eller om hon varit i soffan där hon inte fick vara hoppade hon alltid ner och såg förlägen ut, utan tillsägelse. Hur förklarar du detta om hon inte visste att det var fel?
    Jag känner naturligtvis inte _alla hundar_ och kan inte tala för dem, men att säga att en hund skäms tycker jag inte stämmer.
    Om en hund blivit nekad ett par, tre gånger att ligga i soffan/sängen men ändå gör det - då vet de att de gör fel. Har själv en hund som "rinner ner" för sängen när man kommer på honom. Kissolyckor - hundar får lära sig i tidig ålder att kissa gör man ute. Alltså inne = fel.
    Att de bara behöver se på en för att se undergivna ut (t ex sänker huvudet och hänger med öronen och ser allmänt snopna ut) är pga att du ändrat något i ditt vanliga mönster. En rörelse, rösten, blicken - vad kan jag inte svara på. Men är det något en hund gör bra, så är det att läsa av husse och matte.
  • Irme

Jo, jag tror att hunden vet att den gjort fel, men inte att den får dåligt samvete eller känner skam för vad den gjorde.

• Irme

Mornie Alantie skrev 2008-09-24 20:44:32 följande:

Svar på #23Att visa att man vet att man gjort fel är för mig att skämmas.
    Även om hunden när den utförde handlingen tyckte det kändes rätt att göra just så och sedan för att mildra eller undvika "straffet" från husse/matte visar lugnande signaler (mao säger på sitt språk: 'bli inte arga nu..')?
    Är det samma som att skämmas, tror du att hunden ångrar vad den gjorde?

(Ledsen om det blir massa off topic, TS.)
  • amomentlikethis
    Irme skrev 2008-09-24 20:57:35 följande:
    Mornie Alantie skrev 2008-09-24 20:44:32 följande: Även om hunden när den utförde handlingen tyckte det kändes rätt att göra just så och sedan för att mildra eller undvika "straffet" från husse/matte visar lugnande signaler (mao säger på sitt språk: 'bli inte arga nu..')? Är det samma som att skämmas, tror du att hunden ångrar vad den gjorde?(Ledsen om det blir massa off topic, TS.)
    ingen fara för min del, jag är med här i kulisserna Flört

kan ju säga att vovven var inte det minsta intresserad av sonens äppelbitar som stod framme på bordet en liten stund innan heeelt själva.
    får se sen om våran kvällsmat kan vara något han vill hugga tänderna i, då ska han få sig en liten utskällning...
  • nilla 1972

vovven är väl svartsjuk och vill ha mer uppmärksamhet.

min hund tog 4 stora råa kotletter en gång!dom låg på spisen längast in mot väggen dom låg där för upptining. aldrig sett en hund skämmas så men samtidigt se nöjd ut. det var väl så gott så hon tyckte det var värt det.8.)

• Pikaur
    amomentlikethis skrev 2008-09-24 21:00:46 följande:
    får se sen om våran kvällsmat kan vara något han vill hugga tänderna i, då ska han få sig en liten utskällning...
    Skäll inte. Ett markerande "Nej!" räcker. Skälla har man inget för
  • amomentlikethis
    Pikaur skrev 2008-09-24 21:48:53 följande:
    Skäll inte. Ett markerande "Nej!" räcker. Skälla har man inget för
    nej, självklart kommer jag inte skälla, utan bara markera att det absolut inte är okej att han gör som han gör
  • Sommarkatten

i det vilda är det ju så att ledarna äter först, sen lämnar dom resten åt de andra. han tror väl helt enkelt att hans ledare har ätit klart och lämnat resten av "bytet" till honom

I ♥ me
  • MammaFiaa

Theka har från början fått lära sig att hon inte ens behöver sätta ner nosen mot bordet. Det har gått jätte bra, MEN så började hon löpa första gången och den enda hon i stort sett lyssnade på var jag. Då hon snodde dippen från bordet var jag inte i närheten, och hörde att en skrek åt henne. Sa då, skrik inte åt Theka, det hjälper inte. Om du tar henne på bar gärning ta henne hellre i nackskinnet. Idag, kan hon vädra mot bordet men hon sätter aldrig nosen mot bordet och hon tar heller inget därifrån. De jag skulle komma fram till var att när hon "kom in i hormonerna" började hon testa. Mammas hane på över 5 år, kan fortfarande ha vissa perioder då han testar vissa saker. Beror kanske på att dom vill testa sin gräns, fast dom vet vem som är ledaren. Oavsett ålder på hunden. Jag kan ha fel, men rätta mig i såna fall :) Ha det fint alla ni

• Euforia

Sådär är min katt. Man vänder ryggen till, och hon smyger fram som en vessla och snor pålägget.

Om det är nåt som din hund verkligen tycker är jättesupergott, kan den inte få lite också? Den kanske är fruktansvärt less på sin mat, och avundsjuk på er när ni sitter och äter läckerheter.

• Pikaur
    Euforia skrev 2008-09-25 02:21:01 följande:
    Sådär är min katt. Man vänder ryggen till, och hon smyger fram som en vessla och snor pålägget. Om det är nåt som din hund verkligen tycker är jättesupergott, kan den inte få lite också? Den kanske är fruktansvärt less på sin mat, och avundsjuk på er när ni sitter och äter läckerheter.
    Resultatet av sådant "tycka synd om"-beteende som vi gärna lägger till oss då vi förmänskligr våra hundar resulterar i regelrätt tiggeri. Hur många här vill ha en hund som glor näringen ur maten när familjen äter middag?
  • LabLover

Mina hundar är 5 och 10 år och äter allt de kommer över. I övrigt mycket väluppfostrade både ute och inne men när det gäller mat så blir de helt blockerade.

Jag har gett upp för länge sedan. Lämnar helt enkelt inte något ätbart framme inom räckhåll. Finns viktigare saker att "diskutera" med dem

Den gamla tiken är dessutom kastrerad efter en livmoderinflammation och blev om möjlig ännu värre (precis som någon annan skrev).

Lycka till med din unghund!

♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • hejpa
    riot skrev 2008-09-24 17:13:38 följande:
    Haha. Vår hund är också 12 och han har inte börjat sno mat än men lite andra saker som selektiv hörsel verkar han ha fått på äldre dar, ungefär som att han inte orkar lyssna på oss längre efter alla år. Däremot hör han VÄLDIGT bra när det vankas godis eller annat roligt.
    det där känner jag igen!
    han lyckas alltid höra hur man lyfter av locket på hans mattunna, då spelar det ingen roll vart han är.
    men man kan stå och ropa 5m ifrån honom och han bara totaldissar en.
    jag tror de tycker att de blivit så pass gamla så nu gör de lite som de vill.
  • riot
    hejpa skrev 2008-09-25 11:52:28 följande:
    det där känner jag igen!han lyckas alltid höra hur man lyfter av locket på hans mattunna, då spelar det ingen roll vart han är.men man kan stå och ropa 5m ifrån honom och han bara totaldissar en.jag tror de tycker att de blivit så pass gamla så nu gör de lite som de vill.
    Det känns verkligen som det är så!
Svar på tråden Varför snor han maten?