• Anonym

Äntligen en chans till ett jobb, men ändå tveksam.

har haft försörjningsstöd i tre månader nu och jag har verkligen sökt jobb som en tok. Inte det lättaste när man är helt utan utbildning. Har varit på arbetsintervju för Viasat som säljare och jag blev uppringd idag. Dom är intresserade av att ha mig som anställd.
    Strax efter intervjun fick jag höra massor med historier om viasat som arbetsgivare. Man får ingen reseersättning, det är fruktansvärda arbetstider, utebliven lön osv och flera hade blivit vräkta för att inte ha kunnat betala hyran när dom itne fått lön.
    Jag behöver verkligen ett jobb, men till vilket pris?
    Klart att jag vill vara självförsörjande men på rättvisa villkor.

Hade ni tagit jobbet och bildat er egen uppfattning eller hade ni sökt vidare?

• Svar på tråden Äntligen en chans till ett jobb, men ändå tveksam.
  • AlexandraLuleå

jag har jobbat för dom, och säger NEJ TACK!!!

du får ingen lön, bara provision! och åka fram och tillbaka genom hela sverige *usch*

reseprovision får du visst då dom har hyrbilar som ni använder, eller ja du lägger ut bensinpengar som du får tillbaka på "lönen" sen efter att ha redovisat kvitton= du måset ha pengar att kunna lägga ut i en månad för viasats räkning!

är du beredd att stå 8 timmar om dagen 6 dagar i veckan och försöka sälja till alla som går förbi?

• Anonym
    AlexandraLuleå skrev 2008-09-24 14:58:25 följande:
    jag har jobbat för dom, och säger NEJ TACK!!!du får ingen lön, bara provision! och åka fram och tillbaka genom hela sverige *usch*reseprovision får du visst då dom har hyrbilar som ni använder, eller ja du lägger ut bensinpengar som du får tillbaka på "lönen" sen efter att ha redovisat kvitton= du måset ha pengar att kunna lägga ut i en månad för viasats räkning!är du beredd att stå 8 timmar om dagen 6 dagar i veckan och försöka sälja till alla som går förbi?
    Hur mycket provision får man normalt?
    Att åka genom hela Sverige kan bli svårt då jag har två barn att ta hand om och det där med bensinpengar. Jag får knappast pengar till det från soc och jag har inget själv att lägga ut heller eftersom att vi måste ha mat på bordet också. På intervjun lät det så lovande, men nu vet jag inte längre.
    Är det verkligen 6 dagar i veckan?
  • AlexandraLuleå
    Anonym skrev 2008-09-24 15:01:53 följande:
    Hur mycket provision får man normalt?Att åka genom hela Sverige kan bli svårt då jag har två barn att ta hand om och det där med bensinpengar. Jag får knappast pengar till det från soc och jag har inget själv att lägga ut heller eftersom att vi måste ha mat på bordet också. På intervjun lät det så lovande, men nu vet jag inte längre.Är det verkligen 6 dagar i veckan?
    när jag jobbade så avr det mellan 5-6 dagar beroende på vart man var, och antar att du skall sälja parabol? dom brukar inte ha några stationära medarbetare, utan det brukar gälla att åka runt!
  • sasssyy

Alla sånna där säljjobb med provision är livsfarliga..

För 15 år sen när jag gick arbetslös vägrade till och med arbetsförmedlingen att betala sökresor för sådanna jobb, för de ville inte stå bakom dem.

Jag skulle passa mig, om du nu lever på soc, varför inte ta upp det med din handläggare, och ta upp frågeställningen med bensinpengar osv och se vad de tycker om det.
    Jag vet att min fd handläggare -hon var iofs dum i huvvet men ändå- avrådde mig från sånna jobb, för hon ville att jag skulle ha en säker försörjning för mig och mitt barn

• Anonym

Japp, det är abonnemang med parabol det gäller.

Nu blir det lite krångligt. Eftersom att dom nu är intresserade av mig och vill att jag börjar jobba för dom så får jag inte säga nej enligt soc. Men vad ska jag göra då? Tanka bilen med vatten och släpa med mig barnen dit jag åker? Deras pappa finns inte längre med i bilden och jag har ingen kontakt alls med släkten

• arianne03

Får inte barnen dagisplats nu när du får jobb? Prata med din sochandläggare och kom ihåg: Det är alltid lättare att få ett jobb när man redan har ett!

Måste man förresten inte ha nån minimigarantilön?

• Kjell2

TS:
    Ta skitjobbet - skitjobb är bättre än inget jobb.
    Sök sen hela tiden nytt. Mycket lättare att få jobb om du har. Gör du ett bra jobb och kan du visa på goda säljresulatat är det ännu bättre vid nya intervjuer.

Bra saker att säga på en intervju:
    "Jag gick arbestlös och tog sen ett säljjobb. Inte det jag tänkte mig men bättre än ingeting. Lyckade sälja riktigt bra."

Visar på vilja att jobba. Ta den skit som kommer. Och att du oavsett förutsättningar försöker göra ett bra jobb.

Dålig sak att säga:
    "Jag gick arbetslös och blev erbjuden ett säljjobb. Sa nej till det för det verkade osäkert och jobbigt. Levde hellre på bidrag"

/Kjell

• sasssyy

fast det är ju lätt att säga att hon ska ta jobbet.. det skulle jag sagt också men hon måste för det första lägga ut med pengar till bensin, pengar som hon inte får tillbaka förrän första lönen som det ju kan ta upp till 1,5 månad innan hon får.

Dagisplats kanske hon har eller får, men detta jobbet är ju främst kvällar och även i viss mån helger vad jag har förstått, inte finns det dagis då???

Som förälder måste man ju också tänka på att det ska finnas mat på bordet framför att tanka bensin i en bil som inte ens är ens egen och som inte ens kanske genererar några pengar.. det är inte helt lätt att jobba som säljare heller

• Anonym

Det är inte det att jag hellre lever på bidrag, men när man har två små barn och ingen släkt som kan hjälpa till och om man måste resa mycket i arbetet så blir det svårt, väldigt svårt.
    Jag kan ju inte ta med mig barnen om jag ska resa kanske 40 mil.
    Lönen är helt provisionsbaserad.
    Har inget alls att lägga ut för bensinpengar.

• sasssyy

men då tycker jag att du ska tacka nej.. det är väl självklart. Ett jobb måste man ha men du kan ju inte lösa ut det som det är nu. Man ska inte behöva betala för att få ett jobb i sverige.

• Kjell2

I sak kan ni ha rätt. Jag kan inte detaljerna om jobbet, dagsimöjligheter eller förskott för bensin mm. Det är kanske inte praktiskt möjligt.

Men inställningen tycker jag är helt fel. Provisionslön är för riskfyllt. Säkert 40 mil körning. Finns inte dagis på kvällarna. Svårt att jobba som säljare. Sex dagar i veckan - jobbigt.

/Kjell

• sasssyy

finns det inte dagis på kvällarna.. var ska hon då ha sina barn????

Finns det inte dagis på lördagar, var ska hon då ha sina barn???

Provisionslön, hur ska hon betala alla barnvakter hon måste anlita pga kvälls- och helgarbete???

• Anonym

Man behöver inte ta såna jobb när man har barn.
    Eller genom soc vet jag inte, men inte genom arbets iaf.

• Anonym

Förresten, om hon ska jobba 6 dagar, Vart ska barnen vara på helgdagen???

• Kjell2

Det är mycket möjligt att det inte funkar med det här jobbet. Det är själva inställningen att det blir omöjligt jag har lite svårt för. Alla problem, faktiska och möjliga, lyft direkt upp. Slustattsen blir sen snabbt; omöjligt!

Precis den attityd jag inte vill ha hos dem jag anställer. Jag vill se folk med en positiv syn och en vilja att försöka lösa problem. Folk som vågar chansa lite och tror på sin egen förmåga.

/Kjell

• Anonym

Jag skulle desperat söka vidare efter jobb! Och hoppas att något dök upp. Skulle ICKE jobba som säljare för Viasat. Men du kanske kan pröva på någon dag utan att binda dig?

• Anonym
    Kjell2 skrev 2008-09-24 15:45:23 följande:
    Det är mycket möjligt att det inte funkar med det här jobbet. Det är själva inställningen att det blir omöjligt jag har lite svårt för. Alla problem, faktiska och möjliga, lyft direkt upp. Slustattsen blir sen snabbt; omöjligt!Precis den attityd jag inte vill ha hos dem jag anställer. Jag vill se folk med en positiv syn och en vilja att försöka lösa problem. Folk som vågar chansa lite och tror på sin egen förmåga./Kjell

Men när man har barn måste man tänka lite realistiskt och liksom, det här kommer aldrig funka.

Det märker man ju direkt.

• sasssyy

jättebra Kjell att du ser det så.. och jag tror ärligt talat att TS är beredd på att försöka lösa allt.. men det finns en del saker som inte går att lösa när man är ensamstående mamma, jag har pappan med i bilden med mitt barn och det går ÄNDÅ inte att lösa allt.. och då är det ingen idé att utsätta barnen för en mass försök, en massa okända människor som ska vakta.

har kanske du ett jobb att erbjuda TS istället omdu nu anställer.

Jag ser mig själv som en person med oerhört positiv attityd, jag flyttade 15 mil för att få jobb och hamnade därför mitt i en vårdnadstvist men jag håller stenhårt på att flytten var för mitt och mitt barns bästa för att jag skulle få jobb, men var och en har sina familjelösningar och alla kan inte göra så..

• Anonym
    Svar på #11
    Har man barn som ska ha hela och rena kläder, mat på bordet, badas, läsas för, nattas och som sedan ska till dagis på morgonen är det inte ett jobb som passar pga arbetstider, osäker inkomst mm. Nattdagis finns inte här.

Fick ett erbjudande om halvtidstjänst på Mc Donalds som jag tackade jag till men när soc läste upp reglerna för mig var jag tvungen att avböja. Jag fick itne jobba halvtid. Så jag är inte kräsen, men det måste ge en säker försörjning och trygghet för oss som familj, inte bara ekonomiskt.
  • Anonym
    Svar på #15
    Mina första tankar var : Oj vad roligt, äntligen ett jobb, en inkomst. Kanske inte högstatusjobb men jag kommer att stå på egna ben iaf och det ser bra ut i meritförteckningen.

När man sedan inser att det inte är säkert att man får lön någon månad och man då riskerar bostad, mat på bordet, hela och rena kläder och ingenstans att göra av sina barn på kvällar och helger så tänker man om och börjar genast att söka andra arbeten. Man säckar ju inte ihop och gräver ner sig bara för att just det här arbetet inte var det ultimata.
Svar på tråden Äntligen en chans till ett jobb, men ändå tveksam.