• Anonym (Hjälp)

Min man är så omogen...

Vad ska jag göra?

Min man är snart 24 år men man skulle lätt trott att han var 17 och till både utseende och beteende..

Vi har barn ihop sen några år tillbaka och med barnet är han suverän. Byter blöjor, städar, tar halva föräldraledigheten osv som vilken annan pappa som helst.. Men det är JAG som tar allt ansvar.. Ser till att dagisplats blir sökt, letar reda på nya utbildningar åt honom, fixar hemtelefonen när vi flyttat.. Listan kan fortsätta i en halv evighet... Visst betalar han räkningar och så.. men bara om jag påminner honom.. annars blir det inte gjort....
    Vi kan aldrig ha ett vuxet samtal utan pratar vi så är det på en tonårings nivå..

Vad f*n ska jag göra? Att lämna honom är inte ett alternativ, har gjort det en gång under nästan ett år men i slutändan blev det vi igen. Jag älskar ju honom. Jag älskar de fåååååå nätter vi har suttit uppe och pratat som vuxna om VIKTIGA saker inte vilken hårdrockare som är coolast. Vi har ju våra stunder då det känns jättebra och han är som en vuxen människa. Känns oftast som om han är ett barn som jag måste ha allt ansvar för.

Han har svårt att skaffa kompisar just för att han är så omogen. F*n skämmigt när han kommer jättebra överens med kompisens lillebror som är 17år men inte kan bete sig som folk bland andra vuxna människor.

Det måste ju finnas ett sätt att få honom att bli mer mogen!!!! Jag tror problemet ligger i föräldrar som inte låtit honom växa upp samt att han inte direkt skaffat sig några nya vänner och därmed stannat i utvecklingen sen vi flyttade från vår hemstad efter gymnasiet. Han behöver nya mogna vänner men det går ju inte då han själv tagit ett steg tillbaka.

Har gått så långt att jag skämms när mina vänner måste träffa honom och så vill jag inte känna!!

Kanske snarare är mig det är fel på som skäms *suckar*

Har hört förr att det bara är att lämna dessa män men SNÄLLA ge mig ett annat tips. Har fått det förr och följde rådet men det gav ingenting. Vill vara med honom, den person han är när han beter sig som en vuxen..

Hjälp!!

• Svar på tråden Min man är så omogen...
  • ming

Det är ju lätt att vara ett barn när man blir behandlad som ett.

Jag tycker snarare att det låter som att du räknar med att han inte kommer att ta ansvar och därför gör du alla ansvarsfulla grejer ändå. Han har ingen chans att visa vad han går för så att säga.

• Anonym (Hjälp)

Tro mig, det har jag och vad slutar det med? Jo att man blir utan dagisplats och nästan hamnar hos kronofogden..

• Anonym

Låt inte honom ta ansvar för de "riktigt" viktiga grejerna.
    Till exempel om han själv prenumererar på en tidning, så skit i att betala åt honom. Kommer han till kronofogden så får han göra det.
    Nu är det ju visserligen lite dumt, eftersom ni är gifta? Jag vet inte hur det gäller i det fallet, men man kan aldrig bli återbetalningsskyldig för en sambos skuld. (Dock kan kronofogden göra en utmätning om man inte kan bevisa att grejerna är enskild egendom och inte gemensam. Men de grejerna behöver inte vara hemma vid det tillfället. Muahaha.)

Det är min åsikt. Man kan inte dalta med folk bara för att det är ens sambo/man, för då kommer det aldrig att bli nån förbättring.

• ming

Oj, nu blev jag anonym, vad dum jag är. Inte meningen!

• Anonym (Hjälp)

oj var inte klar..

Jag får då göra ALLT hemma utan någon som helst hjälp.. står utan blöjor om han inte köper. Samma sak med välling mm.

När vi skulle gifta oss delade vi upp "sysslorna". Det slutade med att jag hade gjort min del men inte han och vi fick klara oss utan en hel del och minska ner på gästera trots att vi redan hade få..

Vad tror du om att låta han göra allt sitt i några månader och skita i om han hamnar hos kronofogden?? För inte drabbas jag av det va trots att vi är gifta??

//Hjälp!

• sötäpplet

Kör baby steps.

Handlar han kläder själv? Låt honom sköta ALLT som inte leder till saker som att bli utan dagisplats o att hamna hos kronofogden.

Hitta på vuxna aktiviteter tillsammans. Läs en kvällskurs på högskolan. Kanske lär er ett nytt språk?

Ta en danskurs, gör vuxna kulturella grejor. Gå på museum, kulturhistoriska sevärdigheter. uppmuntra honom till att läsa vuxna böcker.

Då har han ialla fall vuxna saker att prata om med andra vuxna.

• Anonym (Hjälp)

Bra tips!

Det där med böcker har jag börjat med då jag lurade med honom till biblioteket för några veckor sedan!!

Nej han handlar inte kläder själv utan skulle gärna ha på sig sina gamla ironmaiden tröjor från högstadiet om jag inte hade påpekat att det faktiskt var hål i dem.. Nä så illa är det inte men nära på. Handlar kläder åt honom kanske en gång/år och då när jag sagt åt honom..

Nä nu ska jag verkligen se till att han gör saker själv, även om det får bli med baby steps!
    Är nog något som måste jobbas på från både hans och min sida

• Anonym (Hjälp)

Fler tips?

//Hjälp!!

• Anonym (Har oxå en)

Min kille kan oxå ha ett mycket omoget sätt o svår o prata allvar med ibland.
    Kan oxå känna att man skulle vilja ha lite mer "vuxet".

Men samtidigt kompleterar vi varandra jätte bra. Han sköter all städning, diskar o lagar mat. För det e inte jag så hemma på, tycker det e tradigt.
    Jag sköter istället räkningar o dom lite mer teckninska grejerna.
    Håller reda på tider o viktiga papper mm, det e jag bättre på.
    O när barnet kommer så vet jag att han kommer bli jätte bra pappa just för att han har mycket av barnasinnet kvar medans jag kan stå för den lite mer allvarliga sidan.

Men när man verkligen behöver lite vuxet så brukar jag säga det rakt ut att nu får han ta det på allvar.
    Då brukar han lyssna.

Vet inte om du blev så mycket klokare av mitt inlägg men hoppas det löser sig!

• Anonym (likadant)

Förr eller senare går det över. Min sambo är 27 o idag ska ha iväg o leka med sin kompis från förr. Frågade vad de ska göra, han svarar: spela fotboll,golf o basket. Vi ska ha musiktävling o se på film....Jaha lixom....Men o andra sidan så träffar han kompisen bara någon gång per år...

Svar på tråden Min man är så omogen...