• Anonym (Hjälp)

Min man är så omogen...

Vad ska jag göra?

Min man är snart 24 år men man skulle lätt trott att han var 17 och till både utseende och beteende..

Vi har barn ihop sen några år tillbaka och med barnet är han suverän. Byter blöjor, städar, tar halva föräldraledigheten osv som vilken annan pappa som helst.. Men det är JAG som tar allt ansvar.. Ser till att dagisplats blir sökt, letar reda på nya utbildningar åt honom, fixar hemtelefonen när vi flyttat.. Listan kan fortsätta i en halv evighet... Visst betalar han räkningar och så.. men bara om jag påminner honom.. annars blir det inte gjort....
    Vi kan aldrig ha ett vuxet samtal utan pratar vi så är det på en tonårings nivå..

Vad f*n ska jag göra? Att lämna honom är inte ett alternativ, har gjort det en gång under nästan ett år men i slutändan blev det vi igen. Jag älskar ju honom. Jag älskar de fåååååå nätter vi har suttit uppe och pratat som vuxna om VIKTIGA saker inte vilken hårdrockare som är coolast. Vi har ju våra stunder då det känns jättebra och han är som en vuxen människa. Känns oftast som om han är ett barn som jag måste ha allt ansvar för.

Han har svårt att skaffa kompisar just för att han är så omogen. F*n skämmigt när han kommer jättebra överens med kompisens lillebror som är 17år men inte kan bete sig som folk bland andra vuxna människor.

Det måste ju finnas ett sätt att få honom att bli mer mogen!!!! Jag tror problemet ligger i föräldrar som inte låtit honom växa upp samt att han inte direkt skaffat sig några nya vänner och därmed stannat i utvecklingen sen vi flyttade från vår hemstad efter gymnasiet. Han behöver nya mogna vänner men det går ju inte då han själv tagit ett steg tillbaka.

Har gått så långt att jag skämms när mina vänner måste träffa honom och så vill jag inte känna!!

Kanske snarare är mig det är fel på som skäms *suckar*

Har hört förr att det bara är att lämna dessa män men SNÄLLA ge mig ett annat tips. Har fått det förr och följde rådet men det gav ingenting. Vill vara med honom, den person han är när han beter sig som en vuxen..

Hjälp!!

• Svar på tråden Min man är så omogen...
  • Anonym (Hjälp)

Ja jag hoppas verkligen att det går över med tiden.
    Vi har försökt prata om det men då blir han bara arg och beter sig som en 5åring (håller för öronen, slänger saker omkring sig)...

• Alfonsina

Jag tycker inte riktigt att du ska behöva ändra honom för att få honom att passa dig bättre. Är det honom du vill ha så får du ju också acceptera honom som han är. Jag skulle ha blivit jätteledsen om min sambo hade skrivit något om mig och sen fick en massa tips på hur han ska förändra mig...

Något att tänka på kanske? Att han är den här personen och han har all rätt att få vara sig själv.

Och du, skämmas ska man bara göra över sig själv... Så jag håller med dig om att det är dig det är fel på som skäms.

• Anonym (Hjälp)

Alfonsina, jo du har helt rätt och därför är det bättre om vi inte är tillsammans.

• Anonym (Hjälp)

Oj, nu låter det himla drastiskt.
    Det jag menar är att jag ORKAR INTE vara den som ska ta hand om både vårt barn och sedan honom.. Jag älskar honom men som jag sagt, jag får gå runt och vara stressad KONSTANT över om allt som ska ordnas denna månad är fixat. Har han avsultat sitt gamla bredband? Nej så nu dyker det upp fakturor i 2 månader till.. Har han läst igenom avtalet när han skrev nytt löneavtal.. NEJ så nu blev han tvungen att gå ner i deltid och därför har vi inte råd att bo kvar...
    Orkar jag skriva matlistan och handla själv idag? Nej men om jag inte gör det så gör ingen det.. Han måste ju spela NHL på datorn..

• Alfonsina

Jag har levt i en sån relation. Tänkte faktiskt inte på det förrän efteråt då en enorm lättnad kom över mig att endast behöva bry mig om min egen ekonomi, mina egna abonnemang osv. Så jag förstår hur du menar. Men kanske skulle ni båda må bättre av att inte leva ihop innan han kan ta hand om sig själv?

• Anonym (Hjälp)

Har testat det men det fick bara mig, barnet och han att må dåligt. Bodde isär i nära 8månader och då tog han väl hand om sig själv antar jag men så fort vi blev tillsammans igen gick det tillbaka till samma visa..

• Alfonsina

Men då kan han bevisligen sköta sig själv, vad säger han när du påpekar det? Tråkigt ifall det är på det viset att han vet att du gör det så då struntar han i det...

• Anonym (en till...)

Jag har oxå en omogen kille...ibland är han super bra och tar sitt ansvar men sen ibland känns det som jag drar hela lasset. Han kommer och går som han vill i princip och då blir det jag som blir hemma. Räkningar sköter jag, han städar och fixar hemma och är en bra pappa men som du skrev...konverationer...nja...inte riktigt på den nivån jag skulle vilja...Det känns hemskt att skriva men ibland känns det som jag gift mig med "en dum blondin". Jag älskar honom över allt annat och tänker att med mer livserfarenhet från hans sida så ordnar det sig nog. Det är svårt ibland eftersom han har den barnsliga inställningen att han kan och vet allt...vilket inte är fallet...därav har han oxå en kaxig atityd, ibland på helt fel ställen...svårt att förklara...men jag förstår dig och förstår att du älskar honom ändå...

• Anonym (Hjälp)

Alfonsina,
    han säger att han ska bättra sig men det gör han inte. Vi har t.o.m skrivit "scheman" över vad som ska göras när men de glömmer han snart bort..

Tror egentligen inte att han gör det med "vilje" utan hela hans sätt är omoget eller vad man ska säga.. Han har alltid varit lite "fjantig" men jag har sett det som charmigt. För 2 år sedan började han dock jobba på ett företag där det bara jobbar ungdomar upp till ca 20år och då har han liksom tagit ett steg tillbaka..

• wellah

har svårt att se 24-åriga killar som mogna... låt han växa upp i sin takt....

Svar på tråden Min man är så omogen...