• Anonym (Lisa)

Jag passar inte för nåt jobb :-(

Jag är arbetslös och lever på min mans lön.

Jag är utbildad barnskötare och sociolog men jag får inget jobb. Jag har social fobi och mycket ångest men är för frisk för att bli sjukskriven.
    Jag har gått i terapi och kbt men det hjälper inte. Äter antidepp.

Jag kan inte jobba på dagis för klarar inte föräldrakontakten. Sociolog kan jag heller inte jobba som då jag ej kan "sälja min kompetens"

Jag har försökt jobba som telefonförsäljare men fick sparken då jag var för dålig.

Det är helt skört för mig

• Svar på tråden Jag passar inte för nåt jobb :-(
  • War

Tror faktiskt du har fel... finns nåt för alla bara man VILL göra nåt.

Kan ju inte vara ett mål i ditt liv att bli sjukskriven.

• Anonym

städjobb? skolmatsals tant?
    egen firma? nån webbutik?

klart du kan jobba nånstans.

• Alvi

Men du, jag har INTE social fobi men tycker ändå det är skitjobbigt med föräldrakontakt när jag har jobbat på dagis och att "sälja min kompetens" vet jag knappt vad det betyder, men att sälja "mig själv" så att säga tycker jag är svårt.
    Har testat EN gång att bli telefonförsäljare, men jag är helt enkelt inte någon "ledartyp" på så sätt.

Nu pluggar jag och känner att jag har hittat rätt - vårdadministratör! En mer avancerad typ av läkarsekreterare. Det kanske vore något?

Eller städare? Kanske inte kul, men "lätt"...? Jag sommarjobbade som hotellstädare en sommar, det är en av de bästa jobben jag har haft.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Anonym

Kram och du ska se att det blir bättre för dig :).

• Anonym

Oj vad jobbigt det verkar! Finns det något annat du skulle vilja och kunna klara av att jobba med då som inte innebär så mycket kontakter och där du inte behöver sälja din kompetens? Kanske inom något helt nytt arbetsområde som du inte provat på ännu.

• Anonym (Precis lik)

Det skulle kunna vara jag som skrivit det där.
    Jag har också social fobi och ångest (bland mycket annat). Går i kbt nu för andra gången och har haft fler psykologer än vad jag kan räkna på två händer. Har ätit antidepressiva sen jag var 12 år i omgångar. Jag har också mycket problem med att hitta jobb som jag klarar av.

För en tid sedan satte jag mig och kollade igenom varenda yrke ams.se hade på sin hemsida om man skulle ta och utbilda sig till något annat. Men jag hittade alltid något i beskrivningen på arbetsuppgifterna som jag inte skulle klara av att hantera.

Jag har testat en del "lätta" jobb under de perioder jag varit "friskare" men när dalarna kommer kan jag inte gå till något jobb alls. Jag vet faktiskt inte heller vad jag ska ta mig till, för frisk för sjukskrivning är jag också.

Och nej, "War", det är nog inte vårat mål att bli sjukskrivna men om vi kunde få bli det under ett tag så kanske vi kunde få tid att koncentrera oss på att bli "friska" genom terapi utan att ha oro och ångest över arbetssituationen.

• Anonym (Lisa)

jag skulle gärna utbilda mig till något jobb jag skulle kunna klara av och få men har ingen aning om vad det skulle kunna vara.

• Anonym

du kanske kan jobba med nåt arbete som inte innefattar så mycket mänsklig kontakt utan är mer ett ensamarbete som tidningsbud på natten eller väktare osv

• Anonym

Det måste ju finnas massor med jobb du klarar. Först och främst måste du försöka bli kvitt dina problem. Pröva med vårdcentralen, de har ofta mer duktigt folk än man tror för att knyta upp knutar gällande sociala och mentala bitar.

Sedan utbildning.

• Anonym (Lisa)

Jag skulle nog inte våga vara tidningsbud på natten

Svar på tråden Jag passar inte för nåt jobb :-(